Citat fra: Losna Dato 26/10-24, 18:15Det har aldrig kunnet betale sig at opretholde tæt kollektiv trafik på landet.
Derfor er det nødvendig med bilkørsel, til og fra arbejde, for beboere i udkantsområder.
Det har politikerne såmænd 'altid' været klar over, og derfor indførtes for lang tid siden kørselsfradrag, der fungerede udmærket for personer i den arbejdsdygtige alder i landområderne.
I forbindelse med politisk-bestemt urbanisering i sluthalvfemserne, blev kørselsfradraget ca. halveret, ved at flytte fradragsberegningen fra fradrag i skat til fradrag i indtægt før beregning af skat.
Derved blev der iøvrigt provenu til, at cyklister i byerne kunne få kørselsfradrag.
Samkørsel er urealistisk udenomssnak, for at dække over den politisk-bestemte nedlukning af udkantsområderne.
Nej det kan godt betale sig at opretholde busruter ud på landet. Man har sparede ALT for meget på busruter ud på landet så nu har man mistede mange billetindtægter og nu skal man spare på de sene afgange på de mere populær ruter som skræmmer endnu flere kunder i bilen og nu skal spare mere indtil til sidst har man kun en uddannelsesbus tilbage eller faktisk ingen!
Det er hvad der skete med rute 81 og mange ruter i f.eks. Hedensted Kommune som rute 101 Horsens - Stenderup - Hornsyld - Stouby - Vejlefjordcenter, 108 Horsens - Hatting - Løsning - Øster Snede - Vejle, 209 Hornsyld - Daugård - Vejle og 219 Vejle - Lindved - Uldum - Rask Mølle - (Brædstrup).
Nu er 101, 108, 209 og 219 alle sammen nedlagt og Hedensted Kommune har en elendig busrute net. Rask Mølle har kun en bus til Horsens (114) som køre ikke særlig tit, Hornsyld har kun en rute til Horsens (105) som har også fået besparelser (på trods af den er en rimelig populær rute) og den sidste afgang fra Horsens er kl. 19.50, Øster Snede har kun en skolebus til Tørring og Hedensted (696) og en enkelt morgenafgang til Vejle med retur kl 15. (202), Stenderup har nu kun en enkelt morgenafgang til Horsens uden retur (105).
Det kan godt betale sig med busser ud på landet men man har skæret den offentlig transport så voldsomt at folk føler sig presset til at købe en bil.