Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Berlin april 2024
Berlin april 2024
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 17/10-24, 15:31.
Seneste redigering: 17/10-24, 15:34 af Thomas Boberg Nielsen
Jeg rydder stadig op. Her (og senere) følger lidt blandede billeder fra Berlin april 2024.

Nedenstående 6 (7) billeder er fra 29. april 2024. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Görlitzer Bahnhof.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Gleisdreieck.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Gleisdreieck.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Gleisdreieck.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Schönhauser Allee.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Spittelmarkt.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hov, hov, vil nogen sige, det der er da ikke et jernbanebillede. Vrøvl, siger jeg. Der er tale om et yderst relevant jernbanebilledet - øllet blev nemlig drukket af en i Herreværelset deltagende "jernbanefotograf".

Berlin april 2024
Af Niels Munch. 17/10-24, 19:09.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 17/10-24, 15:31Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Gleisdreieck.

Kære Thomas,

Du har været "heldig" at fange et kleinprofil U-Bahn tog af Baureihe G, kaldet "Gisela", der som den eneste U-Bahn type er nyproduceret i DDR (hos LEW Hennigsdorf).

Typen blev endog eksporteret til både Athen og Pyongyang, se evt. nærmere her: https://de.wikipedia.org/wiki/BVG-Baureihe_G (tysk) og/eller her: https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_U-Bahn_rolling_stock#G_type_cars (engelsk).

Bedste hilsener
Niels

Berlin april 2024
Af Niels Munch. 17/10-24, 19:49.
Tillad mig et lille PS:  Mon ikke Gisela'erne forsvinder ud af billedet, efterhånden som STADLER har leveret tilstrækkeligt mange inden for den rammeaftale på 1.500 enheder af begge profilstørrelser, som man har indgået med BVG.

På InnoTrans 2024 udstillede STADLER denne:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
BVG Baureihe "JK" 2-vogns kleinprofil U-Bahn tog, InnoTrans Berlin 24.09.2024 (OTS).

M.v.h.
Niels
 

Berlin april 2024
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 19/10-24, 23:47.
Nedenstående 4 (5) billeder er fra 27. april 2024. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Wittenbergplatz.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Wittenbergplatz-Spittelmarkt.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Spittelmarkt. Stationsskiltet har vi set før, men da det jo er et pænt stationsskilt, tåler det en gentagelse.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Spittelmarkt stations lokation i området.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Traditionen tro giver luften i undergrundsbanen tørre pletter i halsen.




Berlin april 2024
Af Niels Munch. 2/11-24, 17:14.
Atter - dog lidt forsinket - tak for kigget.

I har fortrins færdedes på "Kleinprofil" nettet, hvor der foruden "Gisela" (type "GI/1E") ses glimt af BVG type "IK", leveret af Stadler 2017-19.

For at afhjælpe materielmanglen på "Normalprofil" nettet, har man udstyret et antal Kleinprofil tog type "IK" med "skørter" for at mindske gabet mellem vognkasse og perron. Tilsvarende ses på Saltsjöbanan i Stockholm, der betjenes med modificerede T-banevogne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
BVG "IK" togsæt 1035 med "skørter" på U5, Hauptbahnhof 27.09.2024 (OTS).

Herunder et togsæt med lukkede døre:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
BVG uidentificeret "IK" under stjernehimlen på U-Bahnhof Museumsinsel, 27.09.2024 (OTS).

Bedste hilsener
Niels

Berlin april 2024
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 3/11-24, 20:56.
CitatMon ikke Gisela'erne forsvinder ud af billedet, efterhånden som STADLER har leveret tilstrækkeligt mange ...


Nå er nok ikke "Gisela" de første som ryker ut når leveransen av type JK kommer i gjenge. De 50 gjenværende "Gisela"-togene gjennomgikk en grunnleggende renovering og oppradering mellom 2005 og 2009 og er teknisk sett å anse som så godt som nye fra da av. De oppgraderte togene er type GI/1E, og før man begynner å tenke på utrangering av dem, skal så godt som hele A3-generasjonen byttes ut, og da snakker vi om materiell som til dels nærmer seg 60 år i alder:

De eneste A3-togene som skal leve videre, er type A3L92 som ble levert fra 1993 til 1995
Disse kommer antakelig til å leve like lenge som type GI/1E.

Når det gjelder eksporten av "Gisela"-tog til Athen og Pyonjang, er dette en sannhet med visse modifikasjoner.
Det er helt riktig at Athen mottok 24 ""Gisela"-vogner i 1983. De ble imidlertid levert som en midlertidig nødløsning fordi LEW ikke klarte å levere tidsnok de bestilte togene med teknologi fra MAN. Pga. det bredere profilet i Athen måtte togene utstyres med skjørt av samme typen som man finner på de togene av type IK20, som brukes på bredprofilslinjene i Berlin:
"Gisela-togene ble levert tilbsake i 1985 da Athen hadde mottatt tilstrekkelig "riktige" vogner, og inngikk siden i bestanden til BVB.

Når det gjelder ekksporten til Pyonjang, er det en ganske annen historie: Det ble, som nevnt ovenfor, totalrenovert 50 "Gisela"-tog på 1990-tallet. Resten ble utrangert og eksportert til Nord-Korea. Dermed slo man to fluer i én smekk: Man viste storsinn overfor et land som allerede den gangen var så godt som bankerott - og man slapp alle problemene knyttet til det å skulle hugge en mengde tog som var proppfulle av asbest. Nord-Korea tar sikkert ikke denslags så tungt.

Flere bilder av berlinske u-banevogner av ulike generasjoner her.


Berlin april 2024
Af Niels Munch. 4/11-24, 14:42.
Citat fra: eyolf Dato  3/11-24, 20:56Nå er nok ikke "Gisela" de første som ryker ut når leveransen av type JK kommer i gjenge. De 50 gjenværende "Gisela"-togene gjennomgikk en grunnleggende renovering og oppradering mellom 2005 og 2009 og er teknisk sett å anse som så godt som nye fra da av. De oppgraderte togene er type GI/1E, og før man begynner å tenke på utrangering av dem, skal så godt som hele A3-generasjonen byttes ut, og da snakker vi om materiell som til dels nærmer seg 60 år i alder.

Kære Eyolf,

Mange tak for præcisering og supplerende info.

Under mit første Berlin-besøg i 1992 tog vi U2 til endestationen Uhlandstraße for dér at besøge den autentiske berlinerknejpe "die Schildkröte":

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
BVG type A3L 71 nr. 718, Uhlandstraße 12.1992 (nm).

Suffixet "L" står for "let", og disse aluminiumstog blev fritaget for den modernisering, der påbegyndtes på de stål-byggede A3 i 2002, på grund af "strukturel træthed", og det viste tog nr. 718 , bygget 1972, blev udrangeret i 2010 (ups, falsches Forum).

Bedste hilsener
Niels

Berlin april 2024
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 4/11-24, 22:23.
Det stemmer at de aluminiumsbygde A3- varianttene har vist seg å ha store struktuelle svakheter. På den annen side har de stålbygde vist seg å være svært utsatt for rustskader. Noen A3L92 er utrangert pga. sprekkdannelser i rammene, men de fleste anses fremdeles å kunne ha noen års driftstid foran seg. Men det er jo alltid vanskelig å spå, spesielt om fremtiden, og materialtretthet kan oppstå ganske så spontant (Min far var metallurg, så dette har jeg fått inn med morsmelken). Jeg våger derfor å spå at "Gisela" sannsynligvis kommer til å overleve hele A3-generasjonen. Skulle jeg ta feil, få jeg si som min tysklærer på ungdomsskolen hevdet: "Irren ist weiblich - jedoch! Als jene Regel von ihren Ausnahmen bestätigt wird, bin ich dazu gezwungen, einige Ausnahmen zu begehen, um auch diese Regel zu bestätigen." (Mannen var sprø om et nystekt knekkebrød, men han kunne virkelig undervise tysk, og jeg er ham stor takk skyldig for det solide grunnlaget han ga meg for en senere årelang karriere som tysktolk!)

Gå op Sider:[1]
DB CargoIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak