Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- 1Godstog via Femern forsinkes med 5 år
Gå ned Sider: 1 2 [3]
1Godstog via Femern forsinkes med 5 år
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 28/10-24, 09:34.
Citat fra: Ncard00 Dato 28/10-24, 09:05Samfundet får en øget gevinst pga. den bedre passagerdrift, færre lastbiler på vejene, og folk får bedre livskalitet af bedre offentlig transport. Transport vedrører alle, så hvis transporten ikke fungerer, så kan folk i sidste ende miste tilliden til demokratiet, hvilket er det eneste som er værre end klimaforandringerne. Ikke får at skifte for meget emne, men du bliver jo ved med at spørge, og så må vi længere op i helikopterperspektiv.

Halleluja!! Amen!!

Citat fra: steenth Dato 26/10-24, 00:41Der ingen operatører på strækningen, som har dobbeltspor som prioritet. Der kun folk, som dig, som ikke kender de faktiske forhold, som har det højt på listen. Det er andre forhold som tællere meget højere. Det faktisk at man kan kører på strækningen uden lange spærringer. Og kompensation løser hellere det problem, at der faktisk nogle kunder, som har et transportbehov - hvor det koster, hvis deres ting ikke kan komme frem til tiden. Og vil hellere være godt for evt. nye kunder på godstransport, hvis det kan være sikker på, at de kan få deres frem. For stabilitet i transport er meget meget vigtig!!!!!

Det er faktisk godt skrevet, og nøjagtig det samme kan siges om passagerkørsel - men man kan jo godt fornemme, hvor på prioritetsskalaen den almindelige passager så ligger. Desværre, for stabilitet er lige så vigtig, hvis ikke vigtigere for den menige passager. Det koster også for for den menige passager, der har et transportbehov til/fra job, når man skal "omlastes" til andre transportmidler (busser) og bruge markant længere tid på rejsen i lange perioder på grund af sporspærring. Det er bestemt heller ikke godt for evt. nye kunder, når man ikke kan være sikker på at komme frem.

Citat fra: Togiudlandet Dato 28/10-24, 12:44
Citat fra: steenth Dato 26/10-24, 00:41Der ingen operatører på strækningen, som har dobbeltspor som prioritet. Der kun folk, som dig, som ikke kender de faktiske forhold, som har det højt på listen. Det er andre forhold som tællere meget højere. Det faktisk at man kan kører på strækningen uden lange spærringer. Og kompensation løser hellere det problem, at der faktisk nogle kunder, som har et transportbehov - hvor det koster, hvis deres ting ikke kan komme frem til tiden. Og vil hellere være godt for evt. nye kunder på godstransport, hvis det kan være sikker på, at de kan få deres frem. For stabilitet i transport er meget meget vigtig!!!!!

Det er faktisk godt skrevet, og nøjagtig det samme kan siges om passagerkørsel - men man kan jo godt fornemme, hvor på prioritetsskalaen den almindelige passager så ligger. Desværre, for stabilitet er lige så vigtig, hvis ikke vigtigere for den menige passager. Det koster også for for den menige passager, der har et transportbehov til/fra job, når man skal "omlastes" til andre transportmidler (busser) og bruge markant længere tid på rejsen i lange perioder på grund af sporspærring. Det er bestemt heller ikke godt for evt. nye kunder, når man ikke kan være sikker på at komme frem.

Så må samfundets og folks høje tempo sættes lidt ned i perioden med totalspærring. Folk er så selviske omkring, jeg skal nå, mit tog kører ikke, jeg når ikke mine gøremål, savner noget mere vi, vores fælles, os, i samfundet i stedet for. Folk skal ikke lære at undvære generelt, de skal lære at undvære midlertidigt, så vi alle kan høste de langsigtede gevinster, ved at ofre lidt på kort sigt.

Citat fra: Ncard00 Dato 28/10-24, 16:21Så må samfundets og folks høje tempo sættes lidt ned i perioden med totalspærring. Folk er så selviske omkring, jeg skal nå, mit tog kører ikke, jeg når ikke mine gøremål, savner noget mere vi, vores fælles, os, i samfundet i stedet for. Folk skal ikke lære at undvære generelt, de skal lære at undvære midlertidigt, så vi alle kan høste de langsigtede gevinster, ved at ofre lidt på kort sigt.
Du faktisk god til at kræve højere tophastighed og dobbeltspor alle mulige og umulige steder. Det virker du et meget naiv person, som ikke bruger toget i det daglige. Som ikke kender til den politisk virkelighed.

Men som en, som har erfaring som pendler, set det ud til, at du kender ikke til den virkelighed. Noget som tæller, at man ikke bruger for lang til rejse fra/til ens arbejde. Man vil helst være sammen med sine familie eller gå til ens fritidsaktiviteter. Det er et krav, som fylder meget, som er de faste kunder. Pendlere kan godt overleve et overskuelig periode med togbusser. Men hvis det sker for tit, så vælges bilen til og et kunde tabes for den kollektive trafik. Eller man skifter arbejde, som ikke kræver tog.

Desværre sker det man ikke får meget ud anlægget. Fx dobbeltspor imellem Lejre og Vipperød kræver 3 periode af 3 måneder med togbusser. Men der kom ikke flere tog. Der er stadig 2 stoptog til Holbæk og 1 gennemgående til Kalundborg. Der er kun blevet sparet tid ved at undgå krydsninger. Jeg ved at pendlerne på de mellemlignede stationer stadig flere år efter kan huske forløbet omkring anlæg af dobbeltspor. De har faktisk et offentlig møde om det i næste uge om det.

Citat fra: steenth Dato 28/10-24, 22:27Desværre sker det man ikke får meget ud anlægget. Fx dobbeltspor imellem Lejre og Vipperød kræver 3 periode af 3 måneder med togbusser. Men der kom ikke flere tog. Der er stadig 2 stoptog til Holbæk og 1 gennemgående til Kalundborg. Der er kun blevet sparet tid ved at undgå krydsninger. Jeg ved at pendlerne på de mellemlignede stationer stadig flere år efter kan huske forløbet omkring anlæg af dobbeltspor. De har faktisk et offentlig møde om det i næste uge om det.

Det er ikke korrekt at der ikke kom flere tog efter anlægget af dobbeltsporet mellem Lejre og Vipperød.

Før dobbeltsporet var der to stoptog i timen hele dagen hvoraf det ene fortsatte helt til/fra Kalundborg og kun ét hurtigt system i myldretiden.

Så dobbeltsporet har givet et ekstra tog i timen i begge retninger hele dagen igennem. Men det ekstra tog er så brugt på at skabe hurtigere en forbindelse på de lange rejser som dobbeltsporet alt andet lige gør nemmere.

Citat fra: steenth Dato 28/10-24, 22:27
Citat fra: Ncard00 Dato 28/10-24, 16:21Så må samfundets og folks høje tempo sættes lidt ned i perioden med totalspærring. Folk er så selviske omkring, jeg skal nå, mit tog kører ikke, jeg når ikke mine gøremål, savner noget mere vi, vores fælles, os, i samfundet i stedet for. Folk skal ikke lære at undvære generelt, de skal lære at undvære midlertidigt, så vi alle kan høste de langsigtede gevinster, ved at ofre lidt på kort sigt.
Du faktisk god til at kræve højere tophastighed og dobbeltspor alle mulige og umulige steder. Det virker du et meget naiv person, som ikke bruger toget i det daglige. Som ikke kender til den politisk virkelighed.

Men som en, som har erfaring som pendler, set det ud til, at du kender ikke til den virkelighed. Noget som tæller, at man ikke bruger for lang til rejse fra/til ens arbejde. Man vil helst være sammen med sine familie eller gå til ens fritidsaktiviteter. Det er et krav, som fylder meget, som er de faste kunder. Pendlere kan godt overleve et overskuelig periode med togbusser. Men hvis det sker for tit, så vælges bilen til og et kunde tabes for den kollektive trafik. Eller man skifter arbejde, som ikke kræver tog.

Desværre sker det man ikke får meget ud anlægget. Fx dobbeltspor imellem Lejre og Vipperød kræver 3 periode af 3 måneder med togbusser. Men der kom ikke flere tog. Der er stadig 2 stoptog til Holbæk og 1 gennemgående til Kalundborg. Der er kun blevet sparet tid ved at undgå krydsninger. Jeg ved at pendlerne på de mellemlignede stationer stadig flere år efter kan huske forløbet omkring anlæg af dobbeltspor. De har faktisk et offentlig møde om det i næste uge om det.

Selvfølgelig har det ikke givet flere tog, når Holbæk - kalundborg stadig mangler dobbeltspor, der er stadig dieseltog, mangel på materiel, ikke opgraderet til 200km/t Valby - Kalundborg, kun 120km/t igennem glostrup, gammelt signalsystem, og jeg kunne blive ved.

Og 9 måneder spærring pga. af dobbeltspor er da også klart, når man ikke arbejder 24/7 med maks bemanding.

Citat fra: Ncard00 Dato 27/10-24, 17:14
Citat fra: thomastog Dato 27/10-24, 15:11
Citat fra: Ncard00 Dato 26/10-24, 23:04
Citat..

Ja, men igen, et dobbeltspor er kun en engangsudgift, ..

*Kun* en engangsudgift ? Mener du det koster det samme, at vedligeholde et enkeltpsor, som det koster at vedligeholde et dobbeltspor (eller 2 vekselspor) ?

Jo, men vedligehold er langt billigere end anlægsudgiften, og den øgede intjening fra driften på dobbeltsporet bruges selvfølgelig til at finansiere vedligeholdet.

At vedligeholdelse er mindre end etablering, får ikke den øgede udgift til at "forsvinde"; som du påstår når du skriver "Ja, men igen, et dobbeltspor er kun en engangsudgift, .." ('kun' er min fremhævning i det her citerede).

Jeg siger at vedligeholdsudgiften er tæt på det dobbelte for dobbeltspor, sammenlignet med enkeltspor på strækningen; som kommentar til dit udsagn om at der kun er en etableringsudgift.

Hvis ikke der er tog nok, til at udnytte dobbeltspor, er den dobblede vedligeholfsudgift spild af penge.

Citat fra: thomastog Dato  7/11-24, 11:08
Citat fra: Ncard00 Dato 27/10-24, 17:14
Citat fra: thomastog Dato 27/10-24, 15:11
Citat fra: Ncard00 Dato 26/10-24, 23:04
Citat..

Ja, men igen, et dobbeltspor er kun en engangsudgift, ..

*Kun* en engangsudgift ? Mener du det koster det samme, at vedligeholde et enkeltpsor, som det koster at vedligeholde et dobbeltspor (eller 2 vekselspor) ?

Jo, men vedligehold er langt billigere end anlægsudgiften, og den øgede intjening fra driften på dobbeltsporet bruges selvfølgelig til at finansiere vedligeholdet.

At vedligeholdelse er mindre end etablering, får ikke den øgede udgift til at "forsvinde"; som du påstår når du skriver "Ja, men igen, et dobbeltspor er kun en engangsudgift, .." ('kun' er min fremhævning i det her citerede).

Jeg siger at vedligeholdsudgiften er tæt på det dobbelte for dobbeltspor, sammenlignet med enkeltspor på strækningen; som kommentar til dit udsagn om at der kun er en etableringsudgift.

Hvis ikke der er tog nok, til at udnytte dobbeltspor, er den dobblede vedligeholfsudgift spild af penge.

Det er korrekt, men det er vel ikke det, som er diskussionen i Sønderjylland. Dobbeltsporet er jo sådan set vedtaget, men blot først planlagt til udførelse efter Femern er åbnet, så man ikke får en periode med spærringer før der er en brugbar alternativ rute.

Og det har man jo vedtaget af en grund (selv om regionalpolitisk fordeling af projekterne også har noget med det at gøre). I dag har enkeltsporet Tinglev-Padborg kapacitet til den trafik, der er, men kun lige. Det betyder problemer ved uregelmæssigheder. Det betyder muligvis også, at fx godsselskaber måske ikke kan få de kanaler, de helst vil have (det sidste er et gæt, som jeg ikke ved noget om).

Men meldigen fra brugerne har blot været, at generne ved enkeltsporet trods alt er mindre end de gener, en udbygning vil skabe, så længe der ikke er andre ruter. Og det har man heldigvis lyttet til. Jernbanegodset har udfordringer nok i forvejen.

Citat fra: Niels Bak Dato  7/11-24, 11:57
Citat fra: thomastog Dato  7/11-24, 11:08
Citat fra: Ncard00 Dato 27/10-24, 17:14
Citat fra: thomastog Dato 27/10-24, 15:11
Citat fra: Ncard00 Dato 26/10-24, 23:04
Citat..

Ja, men igen, et dobbeltspor er kun en engangsudgift, ..

*Kun* en engangsudgift ? Mener du det koster det samme, at vedligeholde et enkeltpsor, som det koster at vedligeholde et dobbeltspor (eller 2 vekselspor) ?

Jo, men vedligehold er langt billigere end anlægsudgiften, og den øgede intjening fra driften på dobbeltsporet bruges selvfølgelig til at finansiere vedligeholdet.

At vedligeholdelse er mindre end etablering, får ikke den øgede udgift til at "forsvinde"; som du påstår når du skriver "Ja, men igen, et dobbeltspor er kun en engangsudgift, .." ('kun' er min fremhævning i det her citerede).

Jeg siger at vedligeholdsudgiften er tæt på det dobbelte for dobbeltspor, sammenlignet med enkeltspor på strækningen; som kommentar til dit udsagn om at der kun er en etableringsudgift.

Hvis ikke der er tog nok, til at udnytte dobbeltspor, er den dobblede vedligeholfsudgift spild af penge.

Det er korrekt, men det er vel ikke det, som er diskussionen i Sønderjylland. Dobbeltsporet er jo sådan set vedtaget, men blot først planlagt til udførelse efter Femern er åbnet, så man ikke får en periode med spærringer før der er en brugbar alternativ rute.

Og det har man jo vedtaget af en grund (selv om regionalpolitisk fordeling af projekterne også har noget med det at gøre). I dag har enkeltsporet Tinglev-Padborg kapacitet til den trafik, der er, men kun lige. Det betyder problemer ved uregelmæssigheder. Det betyder muligvis også, at fx godsselskaber måske ikke kan få de kanaler, de helst vil have (det sidste er et gæt, som jeg ikke ved noget om).

Men meldigen fra brugerne har blot været, at generne ved enkeltsporet trods alt er mindre end de gener, en udbygning vil skabe, så længe der ikke er andre ruter. Og det har man heldigvis lyttet til. Jernbanegodset har udfordringer nok i forvejen.

Jeg kommenterede kun udsagnet "Ja, men igen, et dobbeltspor er kun en engangsudgift, .."

Godsoperatörerna accepterar nog enkelspåret Tinglev-Padborg.
De har också ett enkelspår genom norra Hamburg.
Godstågen går inte genom Hamburg Hauptbahnhof.

När persontåg går via Fehmarn Bält så blir det mer plats via Padborg.

Gå op Sider: 1 2 [3]

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak