Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- 1Godstog via Femern forsinkes med 5 år
Gå ned Sider:[1] 2 3
På tysk side mangler der miljøgodkendelse til bygning af tunnel mellem Fehmern og kontinentet hvilket betyder at godstoge mellem Danmark og Tyskland ikke kommer til at køre via den nye Fehmern-forbindelse fra 2029.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/femern-jernbane-kan-blive-forsinket

1Godstog via Femern forsinkes med 5 år
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/10-24, 21:51.
Altså en dårlig idè i 1935 at pille dobbeltsporet op.  :-\

Sjit happens.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Det kan vel ikke overraske. Byggeriet er sat i gang fra dansk side uden at afvente tysk sagsbehandling.

Vh
-ivar

Citat fra: ivar Dato 17/10-24, 00:30Det kan vel ikke overraske. Byggeriet er sat i gang fra dansk side uden at afvente tysk sagsbehandling.

Vh
-ivar

Så du mener, at byggeriet på dansk side (frem til Puttgarden på Fehmarn) først skulle være startet, når tyskerne havde gjort op med sig selv, om der skulle bygges en ny bro eller tunnel over/under Fehmarnsund?

Forøvrigt vil biltrafikken kunne afvikles (nærmest) uden problemer, selvom den nye tunnel under Fehmarnsund ikke bliver færdig til tiden.

Man skal bare se og komme igang med dobbelsporet mellem Tinglev og Padborg.

1Godstog via Femern forsinkes med 5 år
Af steenth. 17/10-24, 08:05.
Seneste redigering: 17/10-24, 08:09 af steenth
Citat fra: Jesper Andersen Dato 17/10-24, 07:56Man skal bare se og komme igang med dobbelsporet mellem Tinglev og Padborg.
Lige nu vil et anlægsarbejde med dobbeltspor belaste mere trafikken end det gavner. Godsoperatørerne kan leve med enkeltspor i forhold til, at de vil blive udsat for lange sporspærringer.

Citat fra: Svend Dato 17/10-24, 05:26
Citat fra: ivar Dato 17/10-24, 00:30Det kan vel ikke overraske. Byggeriet er sat i gang fra dansk side uden at afvente tysk sagsbehandling.

Vh
-ivar

Så du mener, at byggeriet på dansk side (frem til Puttgarden på Fehmarn) først skulle være startet, når tyskerne havde gjort op med sig selv, om der skulle bygges en ny bro eller tunnel over/under Fehmarnsund?

Forøvrigt vil biltrafikken kunne afvikles (nærmest) uden problemer, selvom den nye tunnel under Fehmarnsund ikke bliver færdig til tiden.

Du tillægger mig en mening, som jeg ikke har givet udtryk for. Det synes jeg, er utilstedeligt.

Tråden startede for øvrigt om godstrafik med jernbane, biltrafikken er i den forbindelse uden interesse.

Hvis du evner det, kan du jo se lidt på historikken infrastruktur kontra miljøinteresser.

Citat fra: ivar Dato 17/10-24, 00:30Det kan vel ikke overraske. Byggeriet er sat i gang fra dansk side uden at afvente tysk sagsbehandling.

Vh
-ivar

Av, der fik jeg vist trykket på din ligtorn.

(bemærkede du forresten spørgsmålstegnet?)

Citat fra: ivar Dato 20/10-24, 01:03
Citat fra: Svend Dato 17/10-24, 05:26
Citat fra: ivar Dato 17/10-24, 00:30Det kan vel ikke overraske. Byggeriet er sat i gang fra dansk side uden at afvente tysk sagsbehandling.

Så du mener, at byggeriet på dansk side (frem til Puttgarden på Fehmarn) først skulle være startet, når tyskerne havde gjort op med sig selv, om der skulle bygges en ny bro eller tunnel over/under Fehmarnsund?

..

Du tillægger mig en mening, som jeg ikke har givet udtryk for. Det synes jeg, er utilstedeligt.

..

Jeg ser ikke at du bliver tillagt en mening, men at du bliver spurgt om hvad du mener, om en mulig afledt konsekvens af det du skrev.

Citat fra: steenth Dato 17/10-24, 08:05
Citat fra: Jesper Andersen Dato 17/10-24, 07:56Man skal bare se og komme igang med dobbelsporet mellem Tinglev og Padborg.
Lige nu vil et anlægsarbejde med dobbeltspor belaste mere trafikken end det gavner. Godsoperatørerne kan leve med enkeltspor i forhold til, at de vil blive udsat for lange sporspærringer.

Hvor længe ville det ca. tage med arbejde 24/7 på et ekstra 14km langt spor med kørestrøm, uger eller måneder, med maksimal bemanding med folk fra flere lande, og godset læsset på skibe, fly og lastbiler imens?

En hastighedsopgradering til 200km/t, gerne 230/250km/t fra du nuværende 120 ville også være oplagt, nu man er i gang...

Citat fra: Ncard00 Dato 25/10-24, 17:38
Citat fra: steenth Dato 17/10-24, 08:05Lige nu vil et anlægsarbejde med dobbeltspor belaste mere trafikken end det gavner. Godsoperatørerne kan leve med enkeltspor i forhold til, at de vil blive udsat for lange sporspærringer.

Hvor længe ville det ca. tage med arbejde 24/7 på et ekstra 14km langt spor med kørestrøm, uger eller måneder, med maksimal bemanding med folk fra flere lande, og godset læsset på skibe, fly og lastbiler imens?

En hastighedsopgradering til 200km/t, gerne 230/250km/t fra du nuværende 120 ville også være oplagt, nu man er i gang...
Desværre - at lukke ned trafikken mere en 1 uge om året gennem Danmark vil ikke blive tilladt. Der er ikke kapacitet til at omlade gods og få alternative veje. Da der var afsporing i Farris i 2012, så var det vanskelig opretholde den mængde trafikken indtil sporet igen var klar. Og der er kommet mere gods siden dengang.

Men det ligner du har fokus på persontransport. Desværre det er ikke den vigtigste trafik på den strækning. Det er gods! Og hvis man skal rejsetiden ned, så der mange mere at hente syd for grænsen. Men kræver at tyskerne er med på det og laver en køreplan med en højere gennemsnitshastighed. En hastighedsøgning på de kilometer på Tinglev-Padborg vil ikke give noget, så det kan mærkes.

Citat fra: steenth Dato 26/10-24, 00:01
Citat fra: Ncard00 Dato 25/10-24, 17:38
Citat fra: steenth Dato 17/10-24, 08:05Lige nu vil et anlægsarbejde med dobbeltspor belaste mere trafikken end det gavner. Godsoperatørerne kan leve med enkeltspor i forhold til, at de vil blive udsat for lange sporspærringer.

Hvor længe ville det ca. tage med arbejde 24/7 på et ekstra 14km langt spor med kørestrøm, uger eller måneder, med maksimal bemanding med folk fra flere lande, og godset læsset på skibe, fly og lastbiler imens?

En hastighedsopgradering til 200km/t, gerne 230/250km/t fra du nuværende 120 ville også være oplagt, nu man er i gang...
Desværre - at lukke ned trafikken mere en 1 uge om året gennem Danmark vil ikke blive tilladt. Der er ikke kapacitet til at omlade gods og få alternative veje. Da der var afsporing i Farris i 2012, så var det vanskelig opretholde den mængde trafikken indtil sporet igen var klar. Og der er kommet mere gods siden dengang.

Men det ligner du har fokus på persontransport. Desværre det er ikke den vigtigste trafik på den strækning. Det er gods! Og hvis man skal rejsetiden ned, så der mange mere at hente syd for grænsen. Men kræver at tyskerne er med på det og laver en køreplan med en højere gennemsnitshastighed. En hastighedsøgning på de kilometer på Tinglev-Padborg vil ikke give noget, så det kan mærkes.

Har ikke fokus på persontransport, ved bare at der kommer et værre brok igen, hvis man senere beslutter at hastighedsopgradere tinglev padborg, så nu man alligevel var i gang.

Og ellers må man betale kontant, økonomisk kompensation til godtselskaberne, og få EU til at markere dobbeltsporet som et infrastrukturprojekt af højeste prioritet.

Synes bare ikke at man skal udelukke noget, især ikke til "engangs" projekter, som dobbeltsporet jo er. Det skal kun bygges én gang, betales én gang, og der skal kun totalspærres én gang, medmindre man kan holde det ene spor åbent og lave dete andet ved siden af.

Citat fra: Ncard00 Dato 26/10-24, 00:09
Citat fra: steenth Dato 26/10-24, 00:01Desværre - at lukke ned trafikken mere en 1 uge om året gennem Danmark vil ikke blive tilladt. Der er ikke kapacitet til at omlade gods og få alternative veje. Da der var afsporing i Farris i 2012, så var det vanskelig opretholde den mængde trafikken indtil sporet igen var klar. Og der er kommet mere gods siden dengang.

Men det ligner du har fokus på persontransport. Desværre det er ikke den vigtigste trafik på den strækning. Det er gods! Og hvis man skal rejsetiden ned, så der mange mere at hente syd for grænsen. Men kræver at tyskerne er med på det og laver en køreplan med en højere gennemsnitshastighed. En hastighedsøgning på de kilometer på Tinglev-Padborg vil ikke give noget, så det kan mærkes.

Har ikke fokus på persontransport, ved bare at der kommer et værre brok igen, hvis man senere beslutter at hastighedsopgradere tinglev padborg, så nu man alligevel var i gang.

Og ellers må man betale kontant, økonomisk kompensation til godtselskaberne, og få EU til at markere dobbeltsporet som et infrastrukturprojekt af højeste prioritet.

Synes bare ikke at man skal udelukke noget, især ikke til "engangs" projekter, som dobbeltsporet jo er. Det skal kun bygges én gang, betales én gang, og der skal kun totalspærres én gang, medmindre man kan holde det ene spor åbent og lave dete andet ved siden af.
Der ingen operatører på strækningen, som har dobbeltspor som prioritet. Der kun folk, som dig, som ikke kender de faktiske forhold, som har det højt på listen. Det er andre forhold som tællere meget højere. Det faktisk at man kan kører på strækningen uden lange spærringer. Og kompensation løser hellere det problem, at der faktisk nogle kunder, som har et transportbehov - hvor det koster, hvis deres ting ikke kan komme frem til tiden. Og vil hellere være godt for evt. nye kunder på godstransport, hvis det kan være sikker på, at de kan få deres frem. For stabilitet i transport er meget meget vigtig!!!!!

Ellers er 230/250 km/t useriøs overbud. Persontrafikken er ikke nok til de hastigheder.

Men når man er igang, som synes jeg det ok at man gør det grundig og får 200 km/t med gerne. Desværre Vamdrup-Vojens er kun en 160 km/t strækning, mens Vojens-Tinglev er bygget til 200 km/t. Og når man har fået mulighed for sende godstog via Femern, så er ro til at lave et lang sporspærring, hvor få mulighed for dobbeltspor med en hastighed på 200 km/t - men politikerne skal godkende at man vil ofre det som koster - det gjorde ikke nordlige delstrækning. Men stadig - det hjælper ikke at gennemsnitshastigheden på den tyske side er lavere end de nuværende spor tillader.

Citat fra: Ncard00 Dato 26/10-24, 00:09
Citat fra: steenth Dato 26/10-24, 00:01
Citat fra: Ncard00 Dato 25/10-24, 17:38
Citat fra: steenth Dato 17/10-24, 08:05Lige nu vil et anlægsarbejde med dobbeltspor belaste mere trafikken end det gavner. Godsoperatørerne kan leve med enkeltspor i forhold til, at de vil blive udsat for lange sporspærringer.

Hvor længe ville det ca. tage med arbejde 24/7 på et ekstra 14km langt spor med kørestrøm, uger eller måneder, med maksimal bemanding med folk fra flere lande, og godset læsset på skibe, fly og lastbiler imens?

En hastighedsopgradering til 200km/t, gerne 230/250km/t fra du nuværende 120 ville også være oplagt, nu man er i gang...
Desværre - at lukke ned trafikken mere en 1 uge om året gennem Danmark vil ikke blive tilladt. Der er ikke kapacitet til at omlade gods og få alternative veje. Da der var afsporing i Farris i 2012, så var det vanskelig opretholde den mængde trafikken indtil sporet igen var klar. Og der er kommet mere gods siden dengang.

Men det ligner du har fokus på persontransport. Desværre det er ikke den vigtigste trafik på den strækning. Det er gods! Og hvis man skal rejsetiden ned, så der mange mere at hente syd for grænsen. Men kræver at tyskerne er med på det og laver en køreplan med en højere gennemsnitshastighed. En hastighedsøgning på de kilometer på Tinglev-Padborg vil ikke give noget, så det kan mærkes.

Har ikke fokus på persontransport, ved bare at der kommer et værre brok igen, hvis man senere beslutter at hastighedsopgradere tinglev padborg, så nu man alligevel var i gang.

Og ellers må man betale kontant, økonomisk kompensation til godtselskaberne, og få EU til at markere dobbeltsporet som et infrastrukturprojekt af højeste prioritet.

Synes bare ikke at man skal udelukke noget, især ikke til "engangs" projekter, som dobbeltsporet jo er. Det skal kun bygges én gang, betales én gang, og der skal kun totalspærres én gang, medmindre man kan holde det ene spor åbent og lave dete andet ved siden af.

Hmm, hvordan kunne man dog afvikle trafikken på DanLink foruden alle de internationale persontog over Rødby - Puttgarden, igennem de 40 år i storhedstiden?

Der var enkeltspor mellem Lübeck og Puttgarden hhv. Rødby og Vordingborg. Små 75 og 60 km enkeltspor.

Med strategisk placerede krydsningsstationer, opnår man næsten samme kapacitet som et dobbeltspor ville koste.
Men blot til 60% af prisen for et dobbeltspor.
Fx over Lolland var der tre krydsningsstationer, med ca. 11 km afstand, alle lange nok til at krydse 835 m godstog.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

1Godstog via Femern forsinkes med 5 år
Af andersj, Aalborg. 26/10-24, 16:08.
Godsbanen omkring Hamburg er pt. den største flaskehals sammen med strækningen Elmshorn-Eidelstedt. Godsbanen er enkeltsporet og leder alle godstog nordfra udenom hovedbanegården, men bruges også til transport af persontog til og fra Nordbahn værkstedet i Tiefstack samt DB værkstedet i Eidelstedt.
Der er vist også nogle restriktioner med godstog på højbroen i Rendsburg. Noget med at der kun må være et godstog ad gangen på broen.

Sagt på en anden måde, at man løber tør for kapacitet i Tyskland før man løber tør for kapacitet mellem Tinglev og Padborg.

Der er planer om at udbygge Neumünster-Bad Oldeseloe til elektrificeret dobbeltspor med 160 km/t for at få en ordentlig alternativ rute, men også flere spor fra Pinneberg og ud til Elmshorn. Men som altid i Tyskland er man gode til at snakke, men det kniber gevaldigt når det kommer til handling.

Anders

Gå op Sider:[1] 2 3
Indsend billeder
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak