Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Godstog igen på den nye bane efter ERTMS
Gå ned Sider:[1] 2
Hvad er status her snart ultimo 2024 på kørsel med godstog på den nye bane igen efter ibrugtagning af ERTMS?

Citat fra: Ncard00 Dato 13/10-24, 23:02Hvad er status her snart ultimo 2024 på kørsel med godstog på den nye bane igen efter ibrugtagning af ERTMS?
Der bliver ikke planlagt med godskørsel over ny bane/strækning 6/Vigerslev-Køge Nord-Ringsted i år og formentlig de næste par år også, da udgangspunktet er at godsselskaberne ikke er klar til at køre transitgodstog via nyt signalsystem med ETCS.

Men det er jo i nogle tilfælde meget muligt at køre den vej alligevel, og er bevis på det var godstog 46706 fra TX Logistik der i aftes pga. forsinkelse blev omlagt til at køre over ny bane pga. manglede kapacitet Ringsted-Roskilde grundet sporarbejde. Det er første gang jeg selv har observeret et decideret godstog ad ny bane efter ibrugtagning af ERTMS på strækningen.

Toget kørte ad ny bane ved 22-tiden i aftes, og din timing med dette opslag kunne måske tyde på at det var i denne anledning du spørger? Med mindre det var noget af et tilfælde  ;D

Godstog igen på den nye bane efter ERTMS
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/10-24, 08:14.
Har de så kørt i "Sporspærring" eller er der nu alligevel et lokomotiv, ud over Z70, der har fået ERMTS?

Tørfisken fik sin godkendelse i eftersommeren.

https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?topic=1990.0

Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/10-24, 08:14Har de så kørt i "Sporspærring" eller er der nu alligevel et lokomotiv, ud over Z70, der har fået ERMTS?
Alle de Vectroner der kører igennem landet har ETCS. (Men der kan være andre årsager til at man ikke bruger det, end om maskinen har det.)

Godstog igen på den nye bane efter ERTMS
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/10-24, 09:38.
Citat fra: olst Dato 14/10-24, 08:59Tørfisken fik sin godkendelse i eftersommeren.

https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?topic=1990.0
OK, men den slår vel ikke sine folder i Østdanmark normalt? Efterhånden er der vel også nok at køre med i Jylland, hvor ERMTS jo "stormer" frem?

Godstog igen på den nye bane efter ERTMS
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/10-24, 09:41.
Citat fra: AndreasM Dato 14/10-24, 09:27
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/10-24, 08:14Har de så kørt i "Sporspærring" eller er der nu alligevel et lokomotiv, ud over Z70, der har fået ERMTS?
Alle de Vectroner der kører igennem landet har ETCS. (Men der kan være andre årsager til at man ikke bruger det, end om maskinen har det.)
Mig bekendt er der ikke så mange af godsoperatørerne i Danmark der har Vectron. Er det ikke mest gamle DSB GM'ere som MZ o.lign.?

Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/10-24, 09:41
Citat fra: AndreasM Dato 14/10-24, 09:27Alle de Vectroner der kører igennem landet har ETCS. (Men der kan være andre årsager til at man ikke bruger det, end om maskinen har det.)
Mig bekendt er der ikke så mange af godsoperatørerne i Danmark der har Vectron. Er det ikke mest gamle DSB GM'ere som MZ o.lign.?
Så er det nok ved at være tid til at komme ud i virkeligheden ;)

GreenCargo (og C Rail som underentreprenør til GreenCargo), Hector Rail og TX Logistic kører alle tog i Danmark med Vectron.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/10-24, 09:41Mig bekendt er der ikke så mange af godsoperatørerne i Danmark der har Vectron. Er det ikke mest gamle DSB GM'ere som MZ o.lign.?
Der er en del godsoperatørerne, som ikke er hjemmehørende i Danmark. Som her TLX, som jeg ikke kender, hvad de pt. kører med af lokomotiver - men det kan andre supplere med. Green Cargo bruger Vectron i trafikken til/fra Danmark, som er født med ETCS. Og at bruge lokomotiver, som er leveret med ETCS, gør også andre godsoperatørerne og andre vil også gøre det. Og pt. er der kun et MZ som har ETCS, men den er stadig ikke igennem godkendelsen.

Godstog igen på den nye bane efter ERTMS
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/10-24, 10:29.
OK, I stand corrected.

Citat fra: steenth Dato 14/10-24, 10:11
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/10-24, 09:41Mig bekendt er der ikke så mange af godsoperatørerne i Danmark der har Vectron. Er det ikke mest gamle DSB GM'ere som MZ o.lign.?
Der er en del godsoperatørerne, som ikke er hjemmehørende i Danmark. Som her TLX, som jeg ikke kender, hvad de pt. kører med af lokomotiver - men det kan andre supplere med. Green Cargo bruger Vectron i trafikken til/fra Danmark, som er født med ETCS. Og at bruge lokomotiver, som er leveret med ETCS, gør også andre godsoperatørerne og andre vil også gøre det. Og pt. er der kun et MZ som har ETCS, men den er stadig ikke igennem godkendelsen.

Er det MZ 1449? Jeg så i hvert fald, da den var på besøg på S-togsværkstedet i Taastrup for et par måneder siden, at den havde en ETCS-skærm i førerrummet og en antenne under toget.




Citat fra: steenth Dato 14/10-24, 10:11
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/10-24, 09:41Mig bekendt er der ikke så mange af godsoperatørerne i Danmark der har Vectron. Er det ikke mest gamle DSB GM'ere som MZ o.lign.?
Der er en del godsoperatørerne, som ikke er hjemmehørende i Danmark. Som her TLX, som jeg ikke kender, hvad de pt. kører med af lokomotiver - men det kan andre supplere med. Green Cargo bruger Vectron i trafikken til/fra Danmark, som er født med ETCS. Og at bruge lokomotiver, som er leveret med ETCS, gør også andre godsoperatørerne og andre vil også gøre det. Og pt. er der kun et MZ som har ETCS, men den er stadig ikke igennem godkendelsen.

Jamen jeg vil gerne supplere med en TXL og Hector Vectron. Begge er af undertype B18 der er godkendt til at køre i D,S,N,DK og A.
193 411 Fra Alpha trains er udlejet til Hector, Mens 6193 150 bagved fra Railpool er udlejet til TXL. Begge lokomotiver er i Leasing bemaling uden tydelige logoer på siden fra hverken Hector eller TXL, hvilket kan gøre det svært at spotte hvem der faktisk kører toget på afstand.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

mvh Marc

Citat fra: MBRrail Dato 14/10-24, 21:55Jamen jeg vil gerne supplere med en TXL og Hector Vectron. Begge er af undertype B18 der er godkendt til at køre i D,S,N,DK og A.
Og derudover kører Green Cargo, Snälltåget, og snart SJ, med type B18 gennem Danmark. Der er vel efterhånden snart lige så mange eksemplarer type B18, som der er type B37 (DSB's). B18 kan på vores breddegrader genkendes på at have tre strømaftagere.

Godstog igen på den nye bane efter ERTMS
Af andersj, Aalborg. 14/10-24, 23:53.
Seneste redigering: 14/10-24, 23:55 af andersj
Ifølge databasen på https://www.elektrolokarchiv.de/ er der pt. mindst 38 B18 lokomotiver. 193 449, der er leveret til European Locomotive Leasing (ELL) i juli 2024, er udlejet til Flixtrain - https://www.elektrolokarchiv.de/index.php?nav=1406157&id=149911&action=portrait

Flixtrain blev i 2023 nævnt i EU-projektet "Connecting Europe by train" med en forbindelse Leipzig-Berlin-København-Stockholm. Siden da har de dog nedlagt ruten Göteborg-Stockholm.

Anders

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 14/10-24, 23:39
Citat fra: MBRrail Dato 14/10-24, 21:55Jamen jeg vil gerne supplere med en TXL og Hector Vectron. Begge er af undertype B18 der er godkendt til at køre i D,S,N,DK og A.
Og derudover kører Green Cargo, Snälltåget, og snart SJ, med type B18 gennem Danmark. Der er vel efterhånden snart lige så mange eksemplarer type B18, som der er type B37 (DSB's). B18 kan på vores breddegrader genkendes på at have tre strømaftagere.

3 Strømaftagere. Er det en til dele af Norge-Sverige og 2 til Danmark, Tyskland Østrig og resten af Norge-Sverige?

Og hvordan kan man nøjes med 1 strømaftager med den ene bredde og alligevel mene at den anden bredde kræver 2?


Eskild

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak