Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- GoCollective MR
Gå ned Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 11
Citat fra: banemanden Dato 30/12-24, 19:52
Citat fra: Ncard00 Dato 30/12-24, 14:06
Citat fra: TraSwe Dato 29/12-24, 20:10Er der nogen opdatering på projektet?

Ja, Kenny nøvnte lidt om MR togene i sin nye nytårsvideo, men ellers anden ny info derude?

Og fra én som aldrig har kørt med disse tog, hvordan er de m.h.t. støj, lugtgener, wifi, aircondition, toiletter osv.? Og er der planer om ombygning for at gøre dem mere miljøvenlige, ligesom DSB i er igang med at gøre med IC4?

Der er en vis entusiasme omkring MR rundt omkring, men ikke fra folk der skulle køre i dem som passagerer. På Lille Syd jublede de, da der blev desiro tog tilovers fra Grenaa banen og de kom derned og køre i stedet.

Eneste positive man kan sige om MR er vel, at nogle af dem stadig kan starte.
Helt så sort/hvidt var det bestemt ikke på Lille Syd. Men Desiro gav lavgulv og hurtigere accelleration. Til gengæld færre siddepladser og problemer med træk, da MR jo ligefrem havde døre mellem vestibuler og passagerkupeer....og selv om ingen savner diesellugten, der fulgte med MR i tomgang, så blev folk på Lille Syd ret trætte af, at Desiroerne lækkede fra loftet, hvilket var særlig slemt de sidste par år i DSB regi.

/Lasse

GoCollective MR
Af asg. 2/01-25, 15:17.
Citat fra: Lyntoget Dato 31/12-24, 01:32Jeg så gerne men fik Letbanen L1 ombyttet med MR tog måske indsat en lavgulvsvogn


Med hvilket formål?

GoCollective MR
Af Svend. 2/01-25, 15:52.
Citat fra: asg Dato  2/01-25, 15:17
Citat fra: Lyntoget Dato 31/12-24, 01:32Jeg så gerne men fik Letbanen L1 ombyttet med MR tog måske indsat en lavgulvsvogn


Med hvilket formål?

Hvis du havde spurgt "hvorfor det"
Citat fra: asg Dato  2/01-25, 15:17
Citat fra: Lyntoget Dato 31/12-24, 01:32Jeg så gerne men fik Letbanen L1 ombyttet med MR tog måske indsat en lavgulvsvogn


Med hvilket formål?

Vel for ar få den del af letbanen ombygget til "almindelig jernbanestandard" igen (perroner, signalanlæg .....), så der kunne indsættes alle arter af aldrende/forældet diesel-materiel igen. Det er den eneste svarmulighed jeg kan få øje på. Mon forfatteren af indlægget Lyntoget kan forklare nærmere?

GoCollective MR
Af Odenseaneren. 2/01-25, 23:48.
Mon ikke man kan leje nogen Desiro togsæt i Tyskland, som vel og mærke ER driftsklare, og så indsætte dem på Svendborgbanen?
Om ikke andet, så er Desiro en "hyldevare", så tyskerne burde hurtigt kunne skrue nogen sammen, og sende dem mod nord.
((Men hovsa der er jo krig i Europa, så vi kan jo (åbenbart) ikke få en skid leveret! Nå...))

Og jeg vil sgu da skide på, at tyske tog IKKE har det mobile ATC anlæg!
Hvis det er så vigtigt med et togkontrolsystem, så få dog tyskerne til at installere PZB på Svendborgbanen. PZB og ATC-togstop har omtrent samme sikkerheds niveau...

PZB kan nemt installeres og tilsluttes i sikringsanlæggene. De ydre signaler på Svendborgbanen kan alligevel ikke vise nogen "avancerede" signalbilleder.
Der går stadigvæk "et godt stykke tid" før, at ERTMS level 2 er i drift på Svendborgbanen.
Eurobaliserne og de nye akseltællere blev allerede installeret i 2018, og de nye teknikhytter "inde" på stationerne ligeså, og der blev gjort klar til installation af nye teknikhytter ved samtlige overkørsler. (Fjernet buskads, lagt fliser, støbt beton stolpefødder og trukket strøm)
Men det var først her i slutningen 2024, at der blev opsat ETCS stopmærker på strækningen. Og de nye teknikhytter til overkørslerne er endnu ikke installeret, men er opmagasineret i Højby på den gamle stationsplads. Så måske der snart sker noget på den front, men helt sikkert ikke lige i morgen...

Og de gamle MR togsæt er altså blevet spottet "en del" gange for nyligt på Svendborgbanen. Både af undertegnede og dennes bekendte. Så deeet...
 

GoCollective MR
Af frederikhk. 3/01-25, 06:38.
Odense-Svendborg får ERTMS næste år..

GoCollective MR
Af KimC. 3/01-25, 07:52.
Citat fra: asg Dato  2/01-25, 15:17
Citat fra: Lyntoget Dato 31/12-24, 01:32Jeg så gerne men fik Letbanen L1 ombyttet med MR tog måske indsat en lavgulvsvogn


Med hvilket formål?

Med et MR tog kunne man: Køre i al slags vejr. Gå på toilettet. Have en cykel med i toget. Køre godstog på strækningen..... Kan Letbanen det? Dog mener jeg ikke at man behøver at grave så dybt i mølposen som MR, det burde være til at få noget mere moderne der kunne det samme, eller bare mere end letbanen.

GoCollective MR
Af Odenseaneren. 3/01-25, 08:24.
Citat fra: frederikhk Dato  3/01-25, 06:38Odense-Svendborg får ERTMS næste år..
Ja den har jeg hørt før...

GoCollective MR
Af asg. 3/01-25, 08:27.
Citat fra: KimC Dato  3/01-25, 07:52
Citat fra: asg Dato  2/01-25, 15:17
Citat fra: Lyntoget Dato 31/12-24, 01:32Jeg så gerne men fik Letbanen L1 ombyttet med MR tog måske indsat en lavgulvsvogn


Med hvilket formål?

Med et MR tog kunne man: Køre i al slags vejr. Gå på toilettet. Have en cykel med i toget. Køre godstog på strækningen..... Kan Letbanen det? Dog mener jeg ikke at man behøver at grave så dybt i mølposen som MR, det burde være til at få noget mere moderne der kunne det samme, eller bare mere end letbanen.

Som hyppig bruger af netop den bane, er jeg ganske tilfreds med moderne togsæt som accelererer hurtigt, ikke forurener med dieselrøg i byen og i øvrigt i min optik har en højere grad af komfort. Det manglende toilet kan sikkert diskuteres, men personligt benytter jeg mig kun ganske sjældent af typisk uhumske togtoiletter. Cykler kan i forvejen medtages i Letbanen, i de dedikerede områder hertil. Godstog kan aktuelt sagtens køres på Grenåbanen, men dette sker jo ganske enkelt ikke.

GoCollective MR
Af HTJ. 3/01-25, 08:44.
Der 2-3 MR sæt i Padborg , måske er det dem som skal ud og køre med  passagerne , men lad os nu se

GoCollective MR
Af banemanden. 3/01-25, 11:41.
Citat fra: Odenseaneren Dato  2/01-25, 23:48Mon ikke man kan leje nogen Desiro togsæt i Tyskland, som vel og mærke ER driftsklare, og så indsætte dem på Svendborgbanen?
Om ikke andet, så er Desiro en "hyldevare", så tyskerne burde hurtigt kunne skrue nogen sammen, og sende dem mod nord.
((Men hovsa der er jo krig i Europa, så vi kan jo (åbenbart) ikke få en skid leveret! Nå...))

Og jeg vil sgu da skide på, at tyske tog IKKE har det mobile ATC anlæg!
Hvis det er så vigtigt med et togkontrolsystem, så få dog tyskerne til at installere PZB på Svendborgbanen. PZB og ATC-togstop har omtrent samme sikkerheds niveau...

PZB kan nemt installeres og tilsluttes i sikringsanlæggene. De ydre signaler på Svendborgbanen kan alligevel ikke vise nogen "avancerede" signalbilleder.
Der går stadigvæk "et godt stykke tid" før, at ERTMS level 2 er i drift på Svendborgbanen.
Eurobaliserne og de nye akseltællere blev allerede installeret i 2018, og de nye teknikhytter "inde" på stationerne ligeså, og der blev gjort klar til installation af nye teknikhytter ved samtlige overkørsler. (Fjernet buskads, lagt fliser, støbt beton stolpefødder og trukket strøm)
Men det var først her i slutningen 2024, at der blev opsat ETCS stopmærker på strækningen. Og de nye teknikhytter til overkørslerne er endnu ikke installeret, men er opmagasineret i Højby på den gamle stationsplads. Så måske der snart sker noget på den front, men helt sikkert ikke lige i morgen...

Og de gamle MR togsæt er altså blevet spottet "en del" gange for nyligt på Svendborgbanen. Både af undertegnede og dennes bekendte. Så deeet...
 

Jeg kunne simpelthen ikke abstrahere fra din hårde tone - det var lige før, jeg helt missede pointen i det du skrev. Og så er det, i øvrigt, mere end træls, at læse at du tror man bevidst forhindrer at skaffe materiel. Det er bare ikke lige til - heller ikke at installere PZB på en dansk strækning. Det her er skrevet med al respekt jeg overhovedet kan finde frem: Dit forslag er måske det dummeste jeg endnu har læst. Du skal ikke kigge ret langt omkring for at finde ud af, hvordan godkendelsesprocesserne er. Og forestil dig så, at du vil introducere et tredje signalsystem som kommer bagest i køen. Problemerne hos GoCo løses bedst ved, at de får de reservedele de har brug for.


Desiro er ikke bare en hyldevare. De er lavet i en del forskellige produktionsserier og selvom du nok synes de er ens udenpå, er der begrænsninger hvad du kan med selv de danske. Du har også flere slags Lint 41 i DK der vil brække ned, hvis du kobler dem sammen.

Desuden er det jo velkendt, at Desiroerne ikke er særligt gode til Svendborgbanen, så du løser ikke rigtig problemet ved at finde flere af dem.

GoCollective MR
Af Svend. 3/01-25, 11:59.
Citat fra: HTJ Dato  3/01-25, 08:44Der 2-3 MR sæt i Padborg , måske er det dem som skal ud og køre med  passagerne , men lad os nu se

Hvem er ejer og hvilke numre tales der om?

GoCollective MR
Af Odenseaneren. 3/01-25, 15:43.
Citat fra: banemanden Dato  3/01-25, 11:41
Citat fra: Odenseaneren Dato  2/01-25, 23:48Mon ikke man kan leje nogen Desiro togsæt i Tyskland, som vel og mærke ER driftsklare, og så indsætte dem på Svendborgbanen?
Om ikke andet, så er Desiro en "hyldevare", så tyskerne burde hurtigt kunne skrue nogen sammen, og sende dem mod nord.
((Men hovsa der er jo krig i Europa, så vi kan jo (åbenbart) ikke få en skid leveret! Nå...))

Og jeg vil sgu da skide på, at tyske tog IKKE har det mobile ATC anlæg!
Hvis det er så vigtigt med et togkontrolsystem, så få dog tyskerne til at installere PZB på Svendborgbanen. PZB og ATC-togstop har omtrent samme sikkerheds niveau...

PZB kan nemt installeres og tilsluttes i sikringsanlæggene. De ydre signaler på Svendborgbanen kan alligevel ikke vise nogen "avancerede" signalbilleder.
Der går stadigvæk "et godt stykke tid" før, at ERTMS level 2 er i drift på Svendborgbanen.
Eurobaliserne og de nye akseltællere blev allerede installeret i 2018, og de nye teknikhytter "inde" på stationerne ligeså, og der blev gjort klar til installation af nye teknikhytter ved samtlige overkørsler. (Fjernet buskads, lagt fliser, støbt beton stolpefødder og trukket strøm)
Men det var først her i slutningen 2024, at der blev opsat ETCS stopmærker på strækningen. Og de nye teknikhytter til overkørslerne er endnu ikke installeret, men er opmagasineret i Højby på den gamle stationsplads. Så måske der snart sker noget på den front, men helt sikkert ikke lige i morgen...

Og de gamle MR togsæt er altså blevet spottet "en del" gange for nyligt på Svendborgbanen. Både af undertegnede og dennes bekendte. Så deeet...
 

Jeg kunne simpelthen ikke abstrahere fra din hårde tone - det var lige før, jeg helt missede pointen i det du skrev. Og så er det, i øvrigt, mere end træls, at læse at du tror man bevidst forhindrer at skaffe materiel. Det er bare ikke lige til - heller ikke at installere PZB på en dansk strækning. Det her er skrevet med al respekt jeg overhovedet kan finde frem: Dit forslag er måske det dummeste jeg endnu har læst. Du skal ikke kigge ret langt omkring for at finde ud af, hvordan godkendelsesprocesserne er. Og forestil dig så, at du vil introducere et tredje signalsystem som kommer bagest i køen. Problemerne hos GoCo løses bedst ved, at de får de reservedele de har brug for.


Desiro er ikke bare en hyldevare. De er lavet i en del forskellige produktionsserier og selvom du nok synes de er ens udenpå, er der begrænsninger hvad du kan med selv de danske. Du har også flere slags Lint 41 i DK der vil brække ned, hvis du kobler dem sammen.

Desuden er det jo velkendt, at Desiroerne ikke er særligt gode til Svendborgbanen, så du løser ikke rigtig problemet ved at finde flere af dem.
Svendborgbanen er et kapitel for sig selv, så alt kan lade sig gøre netop på den strækning.

PZB er IKKE et signalsystem. Det er et togkontrolsystem. Og det er utrolig simpelt, og derfor nemt at implementere på en strækning som Svendborgbanen.

Hvis Desiro ikke kan bruges, så må GoCo finde noget andet.
Tyskland var bare et forslag. Og da alle tog i Tyskland har mobilt PZB installeret, så var det næsten nemmere, at installere fast PZB på Svendborgbanen som et alternativ istedet for Dansk ATC i det "nye" materiel.
Hvis de mobile ATC anlæg i alle DSB's IC2 togsæt blev afinstalleret, inden at disse blev solgt til enten huggeren, eller et eller andet stakkels lorteland, så har man selvfølgelig mobilt ATC på lager. Ellers skal man først ud og finde stumper, og så tager det tid.

Alternativt kan man også bare køre uden togkontrolsystem. Det har man da gjort så mange andre steder i DK...


GoCollective MR
Af RasmusD. 3/01-25, 16:28.
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 15:43PZB er IKKE et signalsystem. Det er et togkontrolsystem. Og det er utrolig simpelt, og derfor nemt at implementere på en strækning som Svendborgbanen.

...

Alternativt kan man også bare køre uden togkontrolsystem. Det har man da gjort så mange andre steder i DK...

Begge disse udsagn lyder som famøse sidste ord 😅

Jeg tror ikke på at det er "nemt" at tilslutte et togkontrolsystem, der aldrig er brugt i Danmark, til danske signaler. Der skal udvikles nye grænseflader, installeres udstyr, uddannes personale og meget andet, og alle disse trin skal gennem divese godkendelsesprocesser oven i.

Man kan heller ikke "bare" køre uden togkontrolanlæg. Generelt går vi ikke baglæns fra et etableret sikkerhedsniveau, og selv hvis man dispenserer fra det, skal der laves nye regler, der igen skal i høring og godkendes, ligesom hele strækningen sikkert skal revurderes ifht signalsynlighed m.m., fordi den nu går fra 120 km/t med togkontrolanlæg til 120 km/t uden - alternativt må man nøjes med at køre 70 km/t, da det er den maksimale tilladte hastighed for tog uden virksomt mobilt togkontrolanlæg på strækninger med ATC/ATC Togstop.

Ingen af ideerne er realistiske i virkeligheden.

GoCollective MR
Af Odenseaneren. 3/01-25, 16:37.
Citat fra: RasmusD Dato  3/01-25, 16:28
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 15:43PZB er IKKE et signalsystem. Det er et togkontrolsystem. Og det er utrolig simpelt, og derfor nemt at implementere på en strækning som Svendborgbanen.

...

Alternativt kan man også bare køre uden togkontrolsystem. Det har man da gjort så mange andre steder i DK...

Begge disse udsagn lyder som famøse sidste ord 😅

Jeg tror ikke på at det er "nemt" at tilslutte et togkontrolsystem, der aldrig er brugt i Danmark, til danske signaler. Der skal udvikles nye grænseflader, installeres udstyr, uddannes personale og meget andet, og alle disse trin skal gennem divese godkendelsesprocesser oven i.

Man kan heller ikke "bare" køre uden togkontrolanlæg. Generelt går vi ikke baglæns fra et etableret sikkerhedsniveau, og selv hvis man dispenserer fra det, skal der laves nye regler, der igen skal i høring og godkendes, ligesom hele strækningen sikkert skal revurderes ifht signalsynlighed m.m., fordi den nu går fra 120 km/t med togkontrolanlæg til 120 km/t uden - alternativt må man nøjes med at køre 70 km/t, da det er den maksimale tilladte hastighed for tog uden virksomt mobilt togkontrolanlæg på strækninger med ATC/ATC Togstop.

Ingen af ideerne er realistiske i virkeligheden.
Nej det ved jeg godt.
Men hvis de gamle og stinkende MR togsæt skal køre med passagerer igen, så ryger den sidste lille smule respekt for Svendborgbanen ad h****de til!

GoCollective MR
Af frederikhk. 3/01-25, 16:42.
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 16:37
Citat fra: RasmusD Dato  3/01-25, 16:28
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 15:43PZB er IKKE et signalsystem. Det er et togkontrolsystem. Og det er utrolig simpelt, og derfor nemt at implementere på en strækning som Svendborgbanen.

...

Alternativt kan man også bare køre uden togkontrolsystem. Det har man da gjort så mange andre steder i DK...

Begge disse udsagn lyder som famøse sidste ord 😅

Jeg tror ikke på at det er "nemt" at tilslutte et togkontrolsystem, der aldrig er brugt i Danmark, til danske signaler. Der skal udvikles nye grænseflader, installeres udstyr, uddannes personale og meget andet, og alle disse trin skal gennem divese godkendelsesprocesser oven i.

Man kan heller ikke "bare" køre uden togkontrolanlæg. Generelt går vi ikke baglæns fra et etableret sikkerhedsniveau, og selv hvis man dispenserer fra det, skal der laves nye regler, der igen skal i høring og godkendes, ligesom hele strækningen sikkert skal revurderes ifht signalsynlighed m.m., fordi den nu går fra 120 km/t med togkontrolanlæg til 120 km/t uden - alternativt må man nøjes med at køre 70 km/t, da det er den maksimale tilladte hastighed for tog uden virksomt mobilt togkontrolanlæg på strækninger med ATC/ATC Togstop.

Ingen af ideerne er realistiske i virkeligheden.
Nej det ved jeg godt.
Men hvis de gamle og stinkende MR togsæt skal køre med passagerer igen, så ryger den sidste lille smule respekt for Svendborgbanen ad h****de til!

Vil du foretrække man aflyser afgange i stedet, fordi de ikke er "fine nok"? Det er jo midlertidigt.

Gå op Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 11

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak