Citat fra: banemanden Dato 3/01-25, 11:41Citat fra: Odenseaneren Dato 2/01-25, 23:48Mon ikke man kan leje nogen Desiro togsæt i Tyskland, som vel og mærke ER driftsklare, og så indsætte dem på Svendborgbanen?
Om ikke andet, så er Desiro en "hyldevare", så tyskerne burde hurtigt kunne skrue nogen sammen, og sende dem mod nord.
((Men hovsa der er jo krig i Europa, så vi kan jo (åbenbart) ikke få en skid leveret! Nå...))
Og jeg vil sgu da skide på, at tyske tog IKKE har det mobile ATC anlæg!
Hvis det er så vigtigt med et togkontrolsystem, så få dog tyskerne til at installere PZB på Svendborgbanen. PZB og ATC-togstop har omtrent samme sikkerheds niveau...
PZB kan nemt installeres og tilsluttes i sikringsanlæggene. De ydre signaler på Svendborgbanen kan alligevel ikke vise nogen "avancerede" signalbilleder.
Der går stadigvæk "et godt stykke tid" før, at ERTMS level 2 er i drift på Svendborgbanen.
Eurobaliserne og de nye akseltællere blev allerede installeret i 2018, og de nye teknikhytter "inde" på stationerne ligeså, og der blev gjort klar til installation af nye teknikhytter ved samtlige overkørsler. (Fjernet buskads, lagt fliser, støbt beton stolpefødder og trukket strøm)
Men det var først her i slutningen 2024, at der blev opsat ETCS stopmærker på strækningen. Og de nye teknikhytter til overkørslerne er endnu ikke installeret, men er opmagasineret i Højby på den gamle stationsplads. Så måske der snart sker noget på den front, men helt sikkert ikke lige i morgen...
Og de gamle MR togsæt er altså blevet spottet "en del" gange for nyligt på Svendborgbanen. Både af undertegnede og dennes bekendte. Så deeet...
Jeg kunne simpelthen ikke abstrahere fra din hårde tone - det var lige før, jeg helt missede pointen i det du skrev. Og så er det, i øvrigt, mere end træls, at læse at du tror man bevidst forhindrer at skaffe materiel. Det er bare ikke lige til - heller ikke at installere PZB på en dansk strækning. Det her er skrevet med al respekt jeg overhovedet kan finde frem: Dit forslag er måske det dummeste jeg endnu har læst. Du skal ikke kigge ret langt omkring for at finde ud af, hvordan godkendelsesprocesserne er. Og forestil dig så, at du vil introducere et tredje signalsystem som kommer bagest i køen. Problemerne hos GoCo løses bedst ved, at de får de reservedele de har brug for.
Desiro er ikke bare en hyldevare. De er lavet i en del forskellige produktionsserier og selvom du nok synes de er ens udenpå, er der begrænsninger hvad du kan med selv de danske. Du har også flere slags Lint 41 i DK der vil brække ned, hvis du kobler dem sammen.
Desuden er det jo velkendt, at Desiroerne ikke er særligt gode til Svendborgbanen, så du løser ikke rigtig problemet ved at finde flere af dem.
Svendborgbanen er et kapitel for sig selv, så alt kan lade sig gøre netop på den strækning.
PZB er IKKE et signalsystem. Det er et togkontrolsystem. Og det er utrolig simpelt, og derfor nemt at implementere på en strækning som Svendborgbanen.
Hvis Desiro ikke kan bruges, så må GoCo finde noget andet.
Tyskland var bare et forslag. Og da alle tog i Tyskland har mobilt PZB installeret, så var det næsten nemmere, at installere fast PZB på Svendborgbanen som et alternativ istedet for Dansk ATC i det "nye" materiel.
Hvis de mobile ATC anlæg i alle DSB's IC2 togsæt blev afinstalleret, inden at disse blev solgt til enten huggeren, eller et eller andet stakkels lorteland, så har man selvfølgelig mobilt ATC på lager. Ellers skal man først ud og finde stumper, og så tager det tid.
Alternativt kan man også bare køre uden togkontrolsystem. Det har man da gjort så mange andre steder i DK...