Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- GoCollective MR
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5
GoCollective MR
Af Jens Hansen. 20/10-24, 19:43.
Gætter på at det vil Gocollective også gerne vide.

JH

GoCollective MR
Af pjl. 20/10-24, 19:52.
[quote link=msg=22097 date=1729444736]
Citat fra: pjl Dato 20/10-24, 19:16Hvor man man leje/købe en Lint med ATC eller DK-STM eller ETCS?

Kommer an på om ATC godkendelsen kan benyttes i lign. tog, i så fald har/havde Syntus nogle 41'ere som ikke laver noget videre, ellers må man henvende sig hos IBAB.[/quote]

GoCollective MR
Af JensEssens. 20/10-24, 20:04.
MR igen er da lidt nostalgisk, synes da de pynter mere på jernbanen end de plastickasser Arriva fragter folk rundt i nu om dage. Er der nogle der ved hvordan testkørslen er gået på svendborgbanen ?

GoCollective MR
Af pjl. 20/10-24, 20:15.
Citat fra: JensEssens Dato 20/10-24, 20:04MR igen er da lidt nostalgisk, synes da de pynter mere på jernbanen end de plastickasser Arriva fragter folk rundt i nu om dage. Er der nogle der ved hvordan testkørslen er gået på svendborgbanen ?

Jeg er ikke fan af lint, men jeg sidder meget bedre i dem end jeg gjorde i MR, er lykkelig for at deres tid er forbi.

GoCollective MR
Af RasmusD. 20/10-24, 21:04.
Citat fra: pjl Dato 20/10-24, 19:52Kommer an på om ATC godkendelsen kan benyttes i lign. tog, i så fald har/havde Syntus nogle 41'ere som ikke laver noget videre, ellers må man henvende sig hos IBAB.

Hvad? Du er med på, at der er tale om fysisk udstyr, som skal være installeret i toget? Hollandske togsæt er næppe udstyret med dansk ATC eller DK-STM.

GoCollective MR
Af TraSwe. 20/10-24, 23:46.
Citat fra: pjl Dato 20/10-24, 19:52[quote link=msg=22097 date=1729444736]
Citat fra: pjl Dato 20/10-24, 19:16Hvor man man leje/købe en Lint med ATC eller DK-STM eller ETCS?

Kommer an på om ATC godkendelsen kan benyttes i lign. tog, i så fald har/havde Syntus nogle 41'ere som ikke laver noget videre, ellers må man henvende sig hos IBAB.

[/quote]

ATC godkendelsen?


GoCollective MR
Af Thomas Rasmussen. 21/10-24, 00:07.
Citat fra: Leif Jørgensen Dato 20/10-24, 18:59Det kunne jo også være, at det bare handler om strækningsindøvelse. Det har C Rail Safety gjort nogle gange på Kystbanen - uden at det har ført til indsættelse af MR-tog til løsning af problemerne der...

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Jeg observerede toget ved Fruens Bøge St., og her gjorde toget holdt, mens den ene af de to i førerrummet steg ud ad forreste dør og tog billeder af afstanden mellem perron og dør. Det havde de næppe ulejliget sig med hvis det bare var strækningsindøvning.

GoCollective MR
Af Ole Dinesen. 21/10-24, 07:27.
Citat fra: Leif Jørgensen Dato 20/10-24, 18:59Det kunne jo også være, at det bare handler om strækningsindøvelse. Det har C Rail Safety gjort nogle gange på Kystbanen - uden at det har ført til indsættelse af MR-tog til løsning af problemerne der...

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Så havde man næppe kørt efter GoCollective toganmeldelse ;-)

Citat fra: TraSwe Dato 20/10-24, 23:46
Citat fra: pjl Dato 20/10-24, 19:52[quote link=msg=22097 date=1729444736]
Citat fra: pjl Dato 20/10-24, 19:16Hvor man man leje/købe en Lint med ATC eller DK-STM eller ETCS?

Kommer an på om ATC godkendelsen kan benyttes i lign. tog, i så fald har/havde Syntus nogle 41'ere som ikke laver noget videre, ellers må man henvende sig hos IBAB.



Eneste reelle muligheder for at finde Lint, vil være at overtage/leje en stribe tyske Lint fra samme byggeserie, som dem GoCollective skal lave revisioner på, og så skrælle de lejede tog for dele, der kan sættes i GoCollectives tog, så de kommer hurtigere i drift igen. Når hele dette cirkus så er lavet, kan man bytte tilbage igen, og aflevere togene retur.

Det bliver næppe en billig løsning, men der er ikke Linttog med dansk godkendelse, der ikke kører i Danmark, og en godkendelsesproces inkl ombygning med ETCS og STM, er temmelig urealistisk indenfor 2-3 år.

Lasse

GoCollective MR
Af bjergged. 22/10-24, 07:19.
Ja, så kan man jo igen ærge sig over at man ikke er mere fremsynede i Transportministeriet. Hvis man nu havde besluttet at elektrificere hele banen, og f.eks Thybanen var blevet elektrificeret da man alligevel byggede om til ETCS, så havde man nu haft en strækning man kunne købe "hyldevare"-materiel (el/ETCS) til. Men nu skal man finde dieselmateriel med ETCS, knap så nemt.

Citat fra: bjergged Dato 22/10-24, 07:19Ja, så kan man jo igen ærge sig over at man ikke er mere fremsynede i Transportministeriet. Hvis man nu havde besluttet at elektrificere hele banen, og f.eks Thybanen var blevet elektrificeret da man alligevel byggede om til ETCS, så havde man nu haft en strækning man kunne købe "hyldevare"-materiel (el/ETCS) til. Men nu skal man finde dieselmateriel med ETCS, knap så nemt.
Der er såmænd heller ikke nogle elektriske togsæt i udlandet, der er godkendte til kørsel i Danmark, som man "lige" kan få fat i. Nærmeste bud er leje af Vectron lokomotiver fra Railpool eller AKIEM, og så eventuelt nogle vogne fra Snälltåget, hvis de kan undvære...og så er Vectron jo også for tung til Thybanen...
Det er ikke et problem at købe tog til erstatning for Lint og Desiro. De kommer bare ikke lige de første par år - og det er sådan set lige gyldigt om det er nye eller brugte tog.

Iøvrigt er der jo lagt op til en politisk aftale om ladeinfrastruktur til batteritog til erstatning for alle GoCollectives dieseltog, når disse alligevel skal udskiftes omkring 2030.


Lasse

GoCollective MR
Af andersj, Aalborg. 23/10-24, 11:42.
Det eneste er de tre Desiro togsæt hos Midtjyske Jernbaner der efter planen bliver ledige i 2025. Men Lokaltog skulle vist også være interesseret i dem som erstatning for de tre Desiro'er de skal levere tilbage til Nordjyske Jernbaner i 2025.

Anders

GoCollective MR
Af Isak Nielsen. 23/10-24, 12:03.
Citat fra: andersj Dato 23/10-24, 11:42Det eneste er de tre Desiro togsæt hos Midtjyske Jernbaner der efter planen bliver ledige i 2025. Men Lokaltog skulle vist også være interesseret i dem som erstatning for de tre Desiro'er de skal levere tilbage til Nordjyske Jernbaner i 2025.
Vil Lokaltog da have Desiro permanent? Det var da altid bare en overgangsløsning mens IC2 fik ETCS, jeg ved ikke hvor mange sæt der mangler, men det kan da umuligt tage flere år endnu

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

GoCollective MR
Af andersj, Aalborg. 23/10-24, 12:24.
Det handler vist mest af alt om at man er presset på materiel efter overtagelsen af Roskilde-Køge. Det er også derfor man har bestilt 14 Stadler Flirt til at erstatte de 13 IC2'ere.

Anders

GoCollective MR
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 23/10-24, 12:30.
Som jeg læser den seneste statusrapport fra Signalprogrammet er Lokaltogs IC2'ere færdige med at få indbygget ETCS.


Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak