Citat fra: Niels Bak Dato 19/10-24, 12:50For hvad det er værd så sagde GoCollectives direktør Erik Poulstrup noget om deres materielsituation og om Svendborgbanen på Kollektiv Trafik Konferencen for et par uger siden. Han sagde blandt andet:
- GoCollective har de togsæt de skal bruge for at opfylde kontrakten - hvis de ellers var køreklare
- Det er der for mange af dem som ikke er af to årsager: 1) Der er meget lange leveringstider på reservedele og togene har nået en alder, hvor de på skift skal ind til en større overhaling, som på grund af reservedelssituationen kommer til at tage for lang tid. 2) Banedanmark har ikke håndteret det meget våde år godt nok, og derfor er ca 20 tog i løbet af året kørt ind i væltede træer. Senest i juni på Svenborgbanen, og det togsæt blev fx så skadet, at det er ude til reparation i et år.
- Svendborgbanen: Da Arriva/GC skiftede Desiroerne ud med Lint, så blev det meget lettere at holde køreplanen, fordi de bedre kan håndtere de mange standsninger. Det har ført til stigende passagertal og ønsker om flere togsæt.
Til gengæld nævnte han ikke MR-sæt med et ord, og dermed heller ikke om det - hvis det ellers er rigtigt - er for overhovdet at have tog at køre med på alle afgange eller det er for at skaffe esktra kapacitet.
Forstår godt at man ikke nævner på en konference alle de projekter man arbejder med - når det stadig er usikkert om det overhovedet kan lade sig gøre. Så fremstår man jo blot endnu mere uprofessionel hvis det ikke lykkedes.
Tænker at når man har testet, vurderet om det er muligt og regnet på det - så skal man nok melde noget ud. 2-4 MR der skal klargøres/renoveres og 40+ lkf der skal have attest, det sker ikke over natten.