Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- GoCollective MR
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 7
GoCollective MR
Af Krider. 12/10-24, 23:48.
Seneste redigering: 12/10-24, 23:52 af Krider
Jeg kan mærke jeg ikke gider diskutere dette mere.
Men kan se på gamle tal at MQ & MR havde ca samme tal mellem nedbrud i 2017 og ca dobbelt af IC4. Så jeg vil hellere ha et 45 år gammelt tog der kan køre end et 20 år gammelt det bryder ned.
DSB har vist heller ikke nogle tog de kan undværer da de jo også har haft aflysninger og nedformeringer på grund af mangel på reservedele. Mon ikke de har undersøgt det først da næsten alle de lokofører i Odense jo kørte for DSB før.

Og så synes jeg det sjov som vi i DK brokker os over at der stadig køre gamle tog rundt. Tager du rundt til vores nabolande har de stadig en del tog i drift der er ældre end Mr.

Jeg slutter min deltagelse i opslaget her. Det var bare hvis nogle ville have billeder af MR på svendborgbanen jeg delte det. 

GoCollective MR
Af sil1207. 14/10-24, 08:00.
Personlig holdning: det vil jo være fjollet at mene andet end at denne nyhed isoleret set i sig selv er positiv. Altså at nogen i GoCollective anerkender at der findes et problem, og nu forsøger at løse dette.

At baggrunden for at vi er nået hertil nærmest er tragisk, vil jeg mene er en anden snak. Det er i sig selv en god nyhed at der stadig findes beslutningstagere der tænker en lille smule løsningsorienteret fremfor at gribe til aflysninger og/eller togbusser.

GoCollective MR
Af vollensir. 14/10-24, 12:07.
Det var jo også fuldstændig hjernedødt at tage Svendborgbanen med i udliciteringen 2020.

Når nu man er så syg efter at udlicitere jernbanetrafikken, så skulle man have valgt at ligge Lemvigbanen,lige som Vestbanen ind under den nye udlicitering. Og så kunne DSB have beholdt Svendborgbanen

Det er lidt én blindtarm med Svendborgbanen, når nu alle de andre baner ligger i Jylland

GoCollective MR
Af Petteri. 14/10-24, 12:23.
Citat fra: vollensir Dato 14/10-24, 12:07Det var jo også fuldstændig hjernedødt at tage Svendborgbanen med i udliciteringen 2020.

Når nu man er så syg efter at udlicitere jernbanetrafikken, så skulle man have valgt at ligge Lemvigbanen,lige som Vestbanen ind under den nye udlicitering. Og så kunne DSB have beholdt Svendborgbanen

Det er lidt én blindtarm med Svendborgbanen, når nu alle de andre baner ligger i Jylland

Jeg har engang hørt eller læst, at DSB ikke ville have Svendborg-banen. De ville gerne have beholdt Struer-Vejle, men da de lå i samme udbud, var det ikke en mulighed. DSB bød vidst ikke engang på kontrakten af den samme årsag.

Lemvigbanen (sammen med Skjern-Holstebro) er drevet af Midttrafik, og Vestbanen er drevet af Sydtrafik. Så skulle de være overgået til statsejede baner før det kunne lade sig gøre.

GoCollective MR
Af andersj, Aalborg. 14/10-24, 13:00.
Citat fra: sil1207 Dato 14/10-24, 08:00Personlig holdning: det vil jo være fjollet at mene andet end at denne nyhed isoleret set i sig selv er positiv. Altså at nogen i GoCollective anerkender at der findes et problem, og nu forsøger at løse dette.

Spørgsmålet er jo om det er GoCo eller ministeren der har anerkendt problemet? Ville man undersøge indsættelse af MR hvis ikke ministeren havde truet med at afbryde kontrakten?

Det er jo før set at beslutninger taget hos både DSB og GoCo i højere grad handler om at tilfredsstille trafikkøberen end passagererne.

Citat fra: vollensir Dato 14/10-24, 12:07Det var jo også fuldstændig hjernedødt at tage Svendborgbanen med i udliciteringen 2020.

Når nu man er så syg efter at udlicitere jernbanetrafikken, så skulle man have valgt at ligge Lemvigbanen,lige som Vestbanen ind under den nye udlicitering. Og så kunne DSB have beholdt Svendborgbanen

Det er lidt én blindtarm med Svendborgbanen, når nu alle de andre baner ligger i Jylland

Det handlede mest af alt om at man regnede med at den statslige flåde af små dieseltogsæt med DK-STM boks kunne klare alle de små strækninger. Så uanset hvem der skulle drive Svendborgbanen ville komme til at kæmpe med materielmangel. DSB kunne selvfølgelig bruge IC4 indtil ETCS udrulningen, men dengang var den planlagt noget tidligere på Svendborgbanen.
Kravet til enten ETCS eller ATC på togene på alle stærkninger i kontraktperioden har også gjort det umuligt at hente brugte tog ind fra eksempelvis Tyskland.

Anders

GoCollective MR
Af Stennicke. 14/10-24, 13:59.
Citat fra: Krider Dato 12/10-24, 22:50
Citat fra: Henrik Hansen Dato 12/10-24, 20:08Alene det, at GoCollective overvejer at indsætte MR-tog på Svendborgbanen, understreger vel meget godt, hvor langt det selskab efterhånden er ude. Der er kun én løsning - og det er at de får frataget kontrakten og at de skal afleverer alle togsæt/værksteder til den nye operatør, som nok vil blive DSB, som kan tvinges til at overtage trafikken.

Det løser bestemt ikke problemet, men det statuerer et eksempel, så andre useriøse leverandører tænker sig rigtig godt om, inden de forsøger sig indenfor en branchen, som de burde holde sig langt væk fra, da de hverken besidder vilje eller evne til at løse den pålagte opgave.

Det er den ultimative fallit erklæring at indsætte snart 50 år gamle tog, der bliver fjernet fra driften for snart 10 år siden, pga. ekstrem dårlig stand - det kan næsten ikke blive mere useriøst end det.


Skal vi så ikke også fjerne kontrakten fra DSB der vælger at indsætter 30-40 år gamle vogne i driften. Og når de af flere omgange i lange perioder aflyser togene mellem Slagelse - CPH og Aarhus - Esbjerg fordi de mangler togsæt og personale er det så de ikke magter at udfører opgaven.

Dsb kan ikke engang opfylde kontakten med 75% afgange til tiden hvor Gocolletive ligger over 90%.

Så hvis GoCollctive vælger at indsætte MR så der er flere pladser og mindre aflysninger er det vel et løft. Ved de kæmper med et vedligehold efterslæb efter DB ville sælge dem.

Og husk. MR er kun ca 10 år ældre end MF som er 35 år.



Godt sagt. Jeg er fuldstændig enig. Et eller andet dumt sted så håber jeg ikke at GOCO for transportministeriet velsignelse til at forsætte. Det har de slet og ret ikke fortjent

GoCollective MR
Af anho. 14/10-24, 14:50.
Citat fra: Krider Dato 12/10-24, 22:50Dsb kan ikke engang opfylde kontakten med 75% afgange til tiden hvor Gocolletive ligger over 90%.

Kundepunktlighedsmålet på 75 % er ikke DSBs opgave alene, men derimod et fælles mål som BaneDanmark og DSB sammen skal prøve at leve op til. Det skyldes at langt størstedelen af forsinkelserne er forårsaget af infrastrukturårsager, såsom sporarbejde eller ting der ikke fungerer ordentligt. Det kan DSB selvsagt ikke gøre noget ved.

Kravene til de enkelte operatører bruger målet for operatørpunktlighed i stedet for kundepunktlighed. Det skyldes at man ikke vil straffe operatørerne for forsinkelser som ikke er deres skyld.
GoCo bliver således ikke straffet for forsinkelser når der er signalfejl på deres strækninger, eller når en passager har holdt dørene åbne. Det tæller ikke med i statistikkerne. Det samme gælder selvfølgelig for DSB. Man måler kun på de forsinkelser og aflysninger som operatøren er skyld i.

GoCollective har dog stadig en marginalt bedre operatørpunktlighed end DSB Fjern- og Regionaltog. År til dato ligger GoCo på 96,4 %, mens DSB Fjern- og Regionaltog ligger på 94,3 %. DSB S-tog ligger til sammenligning på 98,6 %.

GoCollective MR
Af TraSwe. 14/10-24, 15:17.
Hvis man lykkedes står MR'erne da til at have en større omgang renovering inden de kan kører med passagerer igen.

Hvem ejer de to MR i Padborg som ikke er C-Rail's?


GoCollective MR
Af nrk. 14/10-24, 17:51.
Jeg kunne godt spekulere på, om GoCoCrazy ville have en oprigtig interesse i, at nogle af deres trafik kontrakter bliver annulleret, hvis dette vil betyde et nyt udbud (evt efter DSB har haft en nød kontrakt), så kan Mutares byde med en pris de faktisk kan tjene penge på, og det er jo det Mutares købte Arriva Danmark for. At tjene penge. De skriver selv at de specialisere i at lave god forretning ud af skrantende, økonomisk dårlige selskaber, turn-around selskaber.

Jeg vil dog se frem til at kunne køre i MR igen, jeg ærgrede mig altid over at jeg ikke satte mig ind i den MR der kørte fra Vejle til Struer for en del år tilbage, det var måske i '17

GoCollective MR
Af Svend. 14/10-24, 18:12.
Citat fra: nrk Dato 14/10-24, 17:51Jeg kunne godt spekulere på, om GoCoCrazy ville have en oprigtig interesse i, at nogle af deres trafik kontrakter bliver annulleret, hvis dette vil betyde et nyt udbud (evt efter DSB har haft en nød kontrakt), så kan Mutares byde med en pris de faktisk kan tjene penge på, og det er jo det Mutares købte Arriva Danmark for. At tjene penge. De skriver selv at de specialisere i at lave god forretning ud af skrantende, økonomisk dårlige selskaber, turn-around selskaber.

Jeg vil dog se frem til at kunne køre i MR igen, jeg ærgrede mig altid over at jeg ikke satte mig ind i den MR der kørte fra Vejle til Struer for en del år tilbage, det var måske i '17

Er der nogen der kan fortælle. hvor de MR-togsæt befinder sig henne (gerne med numre) ..... og hvis der er nogen, om de er i en stand, så de kan bringes til at køre igen.

GoCollective MR
Af andersj, Aalborg. 14/10-24, 18:24.
De MR der blev solgt til hhv. Railservice (to stk.) og C-Rail (to stk.) fik en ordentlig omgang i 2018 da de skulle køre ø-drift for DSB mellem Aalborg-Frederikshavn pga. sporarbejde mellem Aalborg og Aarhus. De var i så god stand at de ikke engang osede, det var ellers MR's kendetegn at en station lå i en tåge af dieselos efter en MR var afgået.

De to hos C-Rail har kørt alle mulige opgaver inkl. godstog (i forbindelse med sporarbejde) og uddannelse af svenske lokomotivførere i kørsel til Østerport. Men de to hos Railservice har mest af alt vist bare stået nede i Padborg.

Anders

GoCollective MR
Af Theis Andersen. 14/10-24, 20:56.
Citat fra: andersj Dato 14/10-24, 18:24De MR der blev solgt til hhv. Railservice (to stk.) og C-Rail (to stk.) fik en ordentlig omgang i 2018 da de skulle køre ø-drift for DSB mellem Aalborg-Frederikshavn pga. sporarbejde mellem Aalborg og Aarhus. De var i så god stand at de ikke engang osede, det var ellers MR's kendetegn at en station lå i en tåge af dieselos efter en MR var afgået.

De to hos C-Rail har kørt alle mulige opgaver inkl. godstog (i forbindelse med sporarbejde) og uddannelse af svenske lokomotivførere i kørsel til Østerport. Men de to hos Railservice har mest af alt vist bare stået nede i Padborg.

Der skulle vist også stå et par stykker i Randers ved Remisen, jernbanemuseets gamle magasin. De har vist også stadigvæk, det gamle DSB-logo, vingehjulet, på fronten. Var det ikke dem, der fik ETCS?


GoCollective MR
Af andersj, Aalborg. 14/10-24, 21:20.
Det var togsæt 03, 21, 74 og 97 der blev udrustet med ETCS. Ifølge databasen blev tre af dem solgt til Contec i 2021/22 og ophugget i år hos Jernmanden i Randers.

Togsæt 03 er der ingen data for siden 2020.

Anders

GoCollective MR
Af mgameing123. 15/10-24, 01:30.
Citat fra: andersj Dato 12/10-24, 23:30Det man kan kritisere Arriva/GoCo for er at de overhovedet bød på seneste kontrakt. På jernbanekonferencen RAILcph i 2019 lavede Arriva et helt oplæg om hvor ringe udbuddet var bl.a. med citatet "Udbudsformen og udbudsprocessen tvang os til IKKE at tænke ud af boksen og IKKE at forsøge at lave bedre kollektiv trafik."

Både ministeriet og Arriva/GoCo er lige gode om at det er endt som det er endt og salget af Arriva Danmark har bare gjort det værre fordi den nye ejer rent faktisk gerne vil tjene penge på kontrakten.

En idé kunne jo også være at hyre DSB ind til at køre på Svendborgbanen med IC4, men det er nok for dyrt for GoCollective. At sætte MR ind uden klimaanlæg og uden niveaufri indstigning er bedre end at aflyse, men det skal ikke være en permanent løsning resten af kontraktperioden.
Man kan bare give kontrakten tilbage til DSB eller få Region Syddanmark til lave deres ejet togselskab for Svendborgbanen.

GoCollective MR
Af Niels Munch. 15/10-24, 06:55.
Citat fra: mgameing123 Dato 15/10-24, 01:30..... eller få Region Syddanmark til lave deres ejet togselskab for Svendborgbanen.

..... som skulle vedligeholde togene på "bar mark"?

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 7
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak