Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- GoCollective MR
Gå ned Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 12
GoCollective MR
Af Odenseaneren. 3/01-25, 17:06.
Citat fra: frederikhk Dato  3/01-25, 16:42
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 16:37
Citat fra: RasmusD Dato  3/01-25, 16:28
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 15:43PZB er IKKE et signalsystem. Det er et togkontrolsystem. Og det er utrolig simpelt, og derfor nemt at implementere på en strækning som Svendborgbanen.

...

Alternativt kan man også bare køre uden togkontrolsystem. Det har man da gjort så mange andre steder i DK...

Begge disse udsagn lyder som famøse sidste ord 😅

Jeg tror ikke på at det er "nemt" at tilslutte et togkontrolsystem, der aldrig er brugt i Danmark, til danske signaler. Der skal udvikles nye grænseflader, installeres udstyr, uddannes personale og meget andet, og alle disse trin skal gennem divese godkendelsesprocesser oven i.

Man kan heller ikke "bare" køre uden togkontrolanlæg. Generelt går vi ikke baglæns fra et etableret sikkerhedsniveau, og selv hvis man dispenserer fra det, skal der laves nye regler, der igen skal i høring og godkendes, ligesom hele strækningen sikkert skal revurderes ifht signalsynlighed m.m., fordi den nu går fra 120 km/t med togkontrolanlæg til 120 km/t uden - alternativt må man nøjes med at køre 70 km/t, da det er den maksimale tilladte hastighed for tog uden virksomt mobilt togkontrolanlæg på strækninger med ATC/ATC Togstop.

Ingen af ideerne er realistiske i virkeligheden.
Nej det ved jeg godt.
Men hvis de gamle og stinkende MR togsæt skal køre med passagerer igen, så ryger den sidste lille smule respekt for Svendborgbanen ad h****de til!

Vil du foretrække man aflyser afgange i stedet, fordi de ikke er "fine nok"? Det er jo midlertidigt.
Hvor længe er "midlertidigt"?

Mit sidste forslag til Svendborgbanen lyder således:
Fjern muligheden for fastlægning af togvej mod Svendborg. Når sidste tog forlader banen, så installeres en sporstopper ved stationsgrænsen.
Afbryd derefter by strømmen til alle sikringsanlæg på banen og afskriv skidtet som det er på nuværende tidspunkt for bestandigt.

Så kan man jo altid tage banen i brug engang i fremtiden med ERTMS level 2.

GoCollective MR
Af banemanden. 3/01-25, 17:25.
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 15:43
Citat fra: banemanden Dato  3/01-25, 11:41
Citat fra: Odenseaneren Dato  2/01-25, 23:48Mon ikke man kan leje nogen Desiro togsæt i Tyskland, som vel og mærke ER driftsklare, og så indsætte dem på Svendborgbanen?
Om ikke andet, så er Desiro en "hyldevare", så tyskerne burde hurtigt kunne skrue nogen sammen, og sende dem mod nord.
((Men hovsa der er jo krig i Europa, så vi kan jo (åbenbart) ikke få en skid leveret! Nå...))

Og jeg vil sgu da skide på, at tyske tog IKKE har det mobile ATC anlæg!
Hvis det er så vigtigt med et togkontrolsystem, så få dog tyskerne til at installere PZB på Svendborgbanen. PZB og ATC-togstop har omtrent samme sikkerheds niveau...

PZB kan nemt installeres og tilsluttes i sikringsanlæggene. De ydre signaler på Svendborgbanen kan alligevel ikke vise nogen "avancerede" signalbilleder.
Der går stadigvæk "et godt stykke tid" før, at ERTMS level 2 er i drift på Svendborgbanen.
Eurobaliserne og de nye akseltællere blev allerede installeret i 2018, og de nye teknikhytter "inde" på stationerne ligeså, og der blev gjort klar til installation af nye teknikhytter ved samtlige overkørsler. (Fjernet buskads, lagt fliser, støbt beton stolpefødder og trukket strøm)
Men det var først her i slutningen 2024, at der blev opsat ETCS stopmærker på strækningen. Og de nye teknikhytter til overkørslerne er endnu ikke installeret, men er opmagasineret i Højby på den gamle stationsplads. Så måske der snart sker noget på den front, men helt sikkert ikke lige i morgen...

Og de gamle MR togsæt er altså blevet spottet "en del" gange for nyligt på Svendborgbanen. Både af undertegnede og dennes bekendte. Så deeet...
 

Jeg kunne simpelthen ikke abstrahere fra din hårde tone - det var lige før, jeg helt missede pointen i det du skrev. Og så er det, i øvrigt, mere end træls, at læse at du tror man bevidst forhindrer at skaffe materiel. Det er bare ikke lige til - heller ikke at installere PZB på en dansk strækning. Det her er skrevet med al respekt jeg overhovedet kan finde frem: Dit forslag er måske det dummeste jeg endnu har læst. Du skal ikke kigge ret langt omkring for at finde ud af, hvordan godkendelsesprocesserne er. Og forestil dig så, at du vil introducere et tredje signalsystem som kommer bagest i køen. Problemerne hos GoCo løses bedst ved, at de får de reservedele de har brug for.


Desiro er ikke bare en hyldevare. De er lavet i en del forskellige produktionsserier og selvom du nok synes de er ens udenpå, er der begrænsninger hvad du kan med selv de danske. Du har også flere slags Lint 41 i DK der vil brække ned, hvis du kobler dem sammen.

Desuden er det jo velkendt, at Desiroerne ikke er særligt gode til Svendborgbanen, så du løser ikke rigtig problemet ved at finde flere af dem.
Svendborgbanen er et kapitel for sig selv, så alt kan lade sig gøre netop på den strækning.

PZB er IKKE et signalsystem. Det er et togkontrolsystem. Og det er utrolig simpelt, og derfor nemt at implementere på en strækning som Svendborgbanen.

Hvis Desiro ikke kan bruges, så må GoCo finde noget andet.
Tyskland var bare et forslag. Og da alle tog i Tyskland har mobilt PZB installeret, så var det næsten nemmere, at installere fast PZB på Svendborgbanen som et alternativ istedet for Dansk ATC i det "nye" materiel.
Hvis de mobile ATC anlæg i alle DSB's IC2 togsæt blev afinstalleret, inden at disse blev solgt til enten huggeren, eller et eller andet stakkels lorteland, så har man selvfølgelig mobilt ATC på lager. Ellers skal man først ud og finde stumper, og så tager det tid.

Alternativt kan man også bare køre uden togkontrolsystem. Det har man da gjort så mange andre steder i DK...



"Alt kan lade sig gøre på den strækning". Altså... Ja. Jeg synes nu netop historien har vist, at dette udsagn meget langt fra er sandt.

I øvrigt kunne du stadig justere din tone og sprogbrug. Jeg forstår godt man er passioneret når det vedrører et emne, men du kommer til at se unødigt dum ud når du både kommer med absurde påstande OG skriver grimt samtidig.

GoCollective MR
Af Odenseaneren. 3/01-25, 17:32.
Hellere damplokomotiver med kreaturvogne end MR togsæt.

GoCollective MR
Af frederikhk. 3/01-25, 17:49.
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 17:32Hellere damplokomotiver med kreaturvogne end MR togsæt.

Med eller uden PZB?

GoCollective MR
Af Odenseaneren. 3/01-25, 17:55.
Citat fra: frederikhk Dato  3/01-25, 17:49
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 17:32Hellere damplokomotiver med kreaturvogne end MR togsæt.

Med eller uden PZB?
Ja det kan jo være ligegyldigt. Men selv damplokomotiverne i Tyskland har PZB.
Vi kunne lære meget i DK...

GoCollective MR
Af olst. 3/01-25, 18:43.
Hvordan havde du tænkt dig, at togsættene skal kunne komme på værksted uden kompatibelt togkontrolsystem?

GoCollective MR
Af Odenseaneren. 3/01-25, 18:46.
Citat fra: olst Dato  3/01-25, 18:43Hvordan havde du tænkt dig, at togsættene skal kunne komme på værksted uden kompatibelt togkontrolsystem?
Byg et værksted i Odense eller træk dem til et eksisterende værksted med et lokomotiv.

GoCollective MR
Af simonmikkelsen. 3/01-25, 19:02.
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 17:32Hellere damplokomotiver med kreaturvogne end MR togsæt.

Jeg er helt ærligt træt af den tone. Vi er mange her i tråden som har et nostalgisk forhold til MR og gerne vil have chancen for at køre med det. På samme måde har mange gode forhold til mange andre typer tog, lokomotiver, vogne og andet materiel. Jeg synes vi skal samles om de ting vi kan lide og holdes os til relevante og faglige diskussioner om negative sider.

GoCollective MR
Af 1993matias, Kh. 3/01-25, 19:15.
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 18:46
Citat fra: olst Dato  3/01-25, 18:43Hvordan havde du tænkt dig, at togsættene skal kunne komme på værksted uden kompatibelt togkontrolsystem?
Byg et værksted i Odense eller træk dem til et eksisterende værksted med et lokomotiv.
Ja, for det er jo selvfølgelig hurtigere end
- At få GoCollectives reservedelslagre fyldte igen
- At ibrugtage ETCS på strækningen
- At kunne indleje togsæt med ETCS, der så kunne frigive togsæt til resten af GoCos netværk
- At få indsat MR som nødløsning

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

GoCollective MR
Af Odenseaneren. 3/01-25, 19:18.
Citat fra: simonmikkelsen Dato  3/01-25, 19:02
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 17:32Hellere damplokomotiver med kreaturvogne end MR togsæt.

Jeg er helt ærligt træt af den tone. Vi er mange her i tråden som har et nostalgisk forhold til MR og gerne vil have chancen for at køre med det. På samme måde har mange gode forhold til mange andre typer tog, lokomotiver, vogne og andet materiel. Jeg synes vi skal samles om de ting vi kan lide og holdes os til relevante og faglige diskussioner om negative sider.
Og jeg er træt af entusiaster, som gerne vil have noget gammelt skrammel tilbage, bare fordi at de godt kan lide det.
MR togsæt er veterantog i dag. Hvis i er så glade for MR togsæt, og gerne vil køre med dem, så snak med en veteran klub.
MR togsæt i den daglige drift er lige så useriøst som damplokomotiver med kreaturvogne. Eller andre vogne for den skyld.

Det er simpelthen totalt til grin!!!

GoCollective MR
Af Theis Andersen. 3/01-25, 20:14.
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 19:18
Citat fra: simonmikkelsen Dato  3/01-25, 19:02
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 17:32Hellere damplokomotiver med kreaturvogne end MR togsæt.

Jeg er helt ærligt træt af den tone. Vi er mange her i tråden som har et nostalgisk forhold til MR og gerne vil have chancen for at køre med det. På samme måde har mange gode forhold til mange andre typer tog, lokomotiver, vogne og andet materiel. Jeg synes vi skal samles om de ting vi kan lide og holdes os til relevante og faglige diskussioner om negative sider.
Og jeg er træt af entusiaster, som gerne vil have noget gammelt skrammel tilbage, bare fordi at de godt kan lide det.
MR togsæt er veterantog i dag. Hvis i er så glade for MR togsæt, og gerne vil køre med dem, så snak med en veteran klub.
MR togsæt i den daglige drift er lige så useriøst som damplokomotiver med kreaturvogne. Eller andre vogne for den skyld.

Det er simpelthen totalt til grin!!!
Hvis du er så træt af entusiaster, hvad laver du så herinde? Jeg synes ikke ligefrem, at du bidrager positivt til diskussionen. Husk, at det her ikke er Folketingets Transportudvalg (selvom man nogle gange godt kunne ønske, at det var), men et forum for entusiaster. Her må man gerne drømme og være urealistisk. Vi skal kunne diskutere på en ordentlig måde og ikke på den meget irriterede og aggressive måde, som du skriver på.


GoCollective MR
Af Odenseaneren. 3/01-25, 20:22.
Citat fra: Theis Andersen Dato  3/01-25, 20:14
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 19:18
Citat fra: simonmikkelsen Dato  3/01-25, 19:02
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 17:32Hellere damplokomotiver med kreaturvogne end MR togsæt.

Jeg er helt ærligt træt af den tone. Vi er mange her i tråden som har et nostalgisk forhold til MR og gerne vil have chancen for at køre med det. På samme måde har mange gode forhold til mange andre typer tog, lokomotiver, vogne og andet materiel. Jeg synes vi skal samles om de ting vi kan lide og holdes os til relevante og faglige diskussioner om negative sider.
Og jeg er træt af entusiaster, som gerne vil have noget gammelt skrammel tilbage, bare fordi at de godt kan lide det.
MR togsæt er veterantog i dag. Hvis i er så glade for MR togsæt, og gerne vil køre med dem, så snak med en veteran klub.
MR togsæt i den daglige drift er lige så useriøst som damplokomotiver med kreaturvogne. Eller andre vogne for den skyld.

Det er simpelthen totalt til grin!!!
Hvis du er så træt af entusiaster, hvad laver du så herinde? Jeg synes ikke ligefrem, at du bidrager positivt til diskussionen. Husk, at det her ikke er Folketingets Transportudvalg (selvom man nogle gange godt kunne ønske, at det var), men et forum for entusiaster. Her må man gerne drømme og være urealistisk. Vi skal kunne diskutere på en ordentlig måde og ikke på den meget irriterede og aggressive måde, som du skriver på.

Ja selvfølgelig må man gerne være useriøs på et forum. Det er jeg jo også selv.
Men et veterantog hører IKKE til i den daglige drift.
Og så kan i sige, hvad i vil, men den diskussion er ikke længere.

GoCollective MR
Af Gustav Hansen. 3/01-25, 20:42.
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 20:22
Citat fra: Theis Andersen Dato  3/01-25, 20:14
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 19:18
Citat fra: simonmikkelsen Dato  3/01-25, 19:02
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 17:32Hellere damplokomotiver med kreaturvogne end MR togsæt.

Jeg er helt ærligt træt af den tone. Vi er mange her i tråden som har et nostalgisk forhold til MR og gerne vil have chancen for at køre med det. På samme måde har mange gode forhold til mange andre typer tog, lokomotiver, vogne og andet materiel. Jeg synes vi skal samles om de ting vi kan lide og holdes os til relevante og faglige diskussioner om negative sider.
Og jeg er træt af entusiaster, som gerne vil have noget gammelt skrammel tilbage, bare fordi at de godt kan lide det.
MR togsæt er veterantog i dag. Hvis i er så glade for MR togsæt, og gerne vil køre med dem, så snak med en veteran klub.
MR togsæt i den daglige drift er lige så useriøst som damplokomotiver med kreaturvogne. Eller andre vogne for den skyld.

Det er simpelthen totalt til grin!!!
Hvis du er så træt af entusiaster, hvad laver du så herinde? Jeg synes ikke ligefrem, at du bidrager positivt til diskussionen. Husk, at det her ikke er Folketingets Transportudvalg (selvom man nogle gange godt kunne ønske, at det var), men et forum for entusiaster. Her må man gerne drømme og være urealistisk. Vi skal kunne diskutere på en ordentlig måde og ikke på den meget irriterede og aggressive måde, som du skriver på.

Ja selvfølgelig må man gerne være useriøs på et forum. Det er jeg jo også selv.
Men et veterantog hører IKKE til i den daglige drift.
Og så kan i sige, hvad i vil, men den diskussion er ikke længere.

Er den diskussion ikke længere? Der kører massere af tog der er på alder med MR (eller ældre!) rundt omkring i verden, også Europa, i normal drift. Se bare Y-togene på VLTJ. På Isle of Wight i England kørte man indtil for nogle år siden med tog fra 1938. Nu er de erstattet med moderniserede tog fra 1980.

Jeg er enig i et det er en lortesituation og at det er til grin, men at det skulle være så slemt at få nogle gamle tog midlertidigt på banen at det er bedre at lukke banen helt ned indtil man kan få moderne materiel til at kører på den, er ganske enkelt uforståeligt. Det er ikke godt at man vil indsætte nogle MR tog, men det er da bedre at passagererne i det mindste har et tog frem for slet ingen.

GoCollective MR
Af mss. 3/01-25, 20:42.
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 18:46
Citat fra: olst Dato  3/01-25, 18:43Hvordan havde du tænkt dig, at togsættene skal kunne komme på værksted uden kompatibelt togkontrolsystem?
Byg et værksted i Odense eller træk dem til et eksisterende værksted med et lokomotiv.

Ja, vi kan da også bare bygge en helt ny jernbane ved siden af til dem!

Kuk-kuk... 😀


GoCollective MR
Af Odenseaneren. 3/01-25, 21:40.
Citat fra: Gustav Hansen Dato  3/01-25, 20:42Er den diskussion ikke længere? Der kører massere af tog der er på alder med MR (eller ældre!) rundt omkring i verden, også Europa, i normal drift. Se bare Y-togene på VLTJ. På Isle of Wight i England kørte man indtil for nogle år siden med tog fra 1938. Nu er de erstattet med moderniserede tog fra 1980.

Jeg er enig i et det er en lortesituation og at det er til grin, men at det skulle være så slemt at få nogle gamle tog midlertidigt på banen at det er bedre at lukke banen helt ned indtil man kan få moderne materiel til at kører på den, er ganske enkelt uforståeligt. Det er ikke godt at man vil indsætte nogle MR tog, men det er da bedre at passagererne i det mindste har et tog frem for slet ingen.
Forskellen på Y-tog og litra MR er, at Y-tog har været i drift hele tiden. Litra MR er taget ud af driften, men skal måske genindsættes, fordi at lokummet brænder.

Men litra MR er selvfølgelig bedre end ingenting. Og det er også bedre end en togbus.
Men lad os nu se. Køreplanen på Svendborgbanen er stram, og litra MR er ikke kendt som værende en raket. Hverken til start eller standsning...

Gå op Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 12

Danske privatbaner

Læs historien om:
København - Slangerup Banen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak