Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tekniske spørgsmål omkring batteritog
I en anden tråd blev det nævnt at batteritogene der er under indkøb til Midtjyske Jernbaner vil kunne lades fra et anlæg der kan tilsluttes mellemspændingsnettet (10kV) såfremt opladningen kun forgår men toget er i stilstand.

Det er selvfølgeligt godt at kunne lade fra et anlæg sluttet til mellemspændingsnettet, men hvorfor gælder det kun for et tog der holder stille? Er der andre elektriske belastninger (udover ekstra effekt til både traktion og opladning) under kørsel i forhold til stilstand?

Tekniske spørgsmål omkring batteritog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/10-24, 20:47.
Det er netop belastning fra traktion og opbremsning der giver udfordringer og gør forskellen.

Men belastningen til opladning må vel være højere end belastningen til traktion - opladning af over f.eks. 10 minutter giver vel en større effektbelastning end 30 minutters kørsel fødet fra køreledning? Til gengæld må man vel så forvente flere transienter på køreledningen fra acceleration og opbremsning. Er det transienterne der skaber udfordringerne?

Gå op Sider:[1]
DSB MY 1201

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak