Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- GoCollective MR
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 7
GoCollective MR
Af Krider. 11/10-24, 23:15.
Hej. Natten mellem den 19 og 20 oktober prøvekører Gocollective et af C Rail's MR togsæt på svendborgbanen. Hvis de kan holde køreplanen er det planen at indsætte et antal MR sæt på svendborgbanen.

GoCollective MR
Af Svend. 11/10-24, 23:27.
Citat fra: Krider Dato 11/10-24, 23:15Hej. Natten mellem den 19 og 20 oktober prøvekører Gocollective et af C Rail's MR togsæt på svendborgbanen. Hvis de kan holde køreplanen er det planen at indsætte et antal MR sæt på svendborgbanen.

"Et antal". Er det C Rails to grafittimalede MR-togsæt, der skal ud at køre med passagerer igen?

GoCollective MR
Af Krider. 11/10-24, 23:45.
Høre de har 5 MR hvor 4 er godkendt til at køre med passagerne. Mere ved jeg ikke på nuværende tidspunkt. Har heller ikke fået tog anmeldelse endnu.

GoCollective MR
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 12/10-24, 00:16.
Jeg checkede lige min kalender: Nej, det er ikke 1. april!

GoCollective MR
Af Mogens Barrit. 12/10-24, 14:40.
Der er vel ikke mange MR tog tilbage i Danmark. Hvad er status på hvor mange MR tog der findes og er nogen hensat og hvor mange der er køreklare?

GoCollective MR
Af madseckert. 12/10-24, 14:40.
Hvad er årsagen til at de overvejer at genindsætte MR? Handler det om pålidelighed, at de bedre kan holde køreplanen eller at de mangler togsæt?

GoCollective MR
Af Krider. 12/10-24, 14:48.
Citat fra: madseckert Dato 12/10-24, 14:40Hvad er årsagen til at de overvejer at genindsætte MR? Handler det om pålidelighed, at de bedre kan holde køreplanen eller at de mangler togsæt?

Mangle på togsæt. Og det er Max indtil der kommer ERTMS på banen.

GoCollective MR
Af Gladedk. 12/10-24, 16:21.
Citat fra: Svend Dato 11/10-24, 23:27
Citat fra: Krider Dato 11/10-24, 23:15Hej. Natten mellem den 19 og 20 oktober prøvekører Gocollective et af C Rail's MR togsæt på svendborgbanen. Hvis de kan holde køreplanen er det planen at indsætte et antal MR sæt på svendborgbanen.

"Et antal". Er det C Rails to grafittimalede MR-togsæt, der skal ud at køre med passagerer igen?

Holder vidst også 1-2 sæt i Padborg der er fint uden maling

GoCollective MR
Af andersj, Aalborg. 12/10-24, 16:22.
Det er vel mest af alt mangel på køreklare togsæt. Kørselsmængden er jo afstemt med det antal Lint og Desiro togsæt de har til rådighed, dog med en meget lille reserve og langt fra Odense til værkstedet i Struer.


Dengang MR stadig kørte på Svendborgbanen var det også stadig tilladt at bruge "quick-start" funktionen, hvor dørlukning, løsning af bremser og igangsætning skete simultant gennem tryk på en knap i panelet ved sidevinduet, hvilket betød at toget begyndte at accelerere lige når dørene var lukket.
Efter et uheld med en fastklemt barnevogn i 2006 blev MR-togene ombygget så løsning af bremser først kan ske efter dørene er lukket og derefter kan der igangsættes med kørekontrolleren.

Anders

GoCollective MR
Af Henrik Hansen. 12/10-24, 20:08.
Alene det, at GoCollective overvejer at indsætte MR-tog på Svendborgbanen, understreger vel meget godt, hvor langt det selskab efterhånden er ude. Der er kun én løsning - og det er at de får frataget kontrakten og at de skal afleverer alle togsæt/værksteder til den nye operatør, som nok vil blive DSB, som kan tvinges til at overtage trafikken.

Det løser bestemt ikke problemet, men det statuerer et eksempel, så andre useriøse leverandører tænker sig rigtig godt om, inden de forsøger sig indenfor en branchen, som de burde holde sig langt væk fra, da de hverken besidder vilje eller evne til at løse den pålagte opgave.

Det er den ultimative fallit erklæring at indsætte snart 50 år gamle tog, der bliver fjernet fra driften for snart 10 år siden, pga. ekstrem dårlig stand - det kan næsten ikke blive mere useriøst end det.

GoCollective MR
Af Mogens Barrit. 12/10-24, 20:36.
Det viser jo bare at problemerne hober sig op - i går var toilettet i toget fra Svendborg kl. 19:22 ude af drift. Så spørger man sig selv hvorfor indsætte et tog hvor noget ikke virker? Vel fordi det i det mindste kan køre. Men MR tog på Svendborgbanen fører vel til endnu en gang kritik som der til tider har været en del af når man taler om Svendborgbanen.

GoCollective MR
Af Krider. 12/10-24, 22:42.
Citat fra: Mogens Barrit Dato 12/10-24, 20:36Det viser jo bare at problemerne hober sig op - i går var toilettet i toget fra Svendborg kl. 19:22 ude af drift. Så spørger man sig selv hvorfor indsætte et tog hvor noget ikke virker? Vel fordi det i det mindste kan køre. Men MR tog på Svendborgbanen fører vel til endnu en gang kritik som der til tider har været en del af når man taler om Svendborgbanen.

Toilettet i går var aflåst fordi en passager havde puttet et Bind ned i wc'et som så stoppede. Når folk vælger at ødelægge togets wc kan man ikke gøre så meget.

GoCollective MR
Af Krider. 12/10-24, 22:50.
Seneste redigering: 12/10-24, 22:53 af Krider
Citat fra: Henrik Hansen Dato 12/10-24, 20:08Alene det, at GoCollective overvejer at indsætte MR-tog på Svendborgbanen, understreger vel meget godt, hvor langt det selskab efterhånden er ude. Der er kun én løsning - og det er at de får frataget kontrakten og at de skal afleverer alle togsæt/værksteder til den nye operatør, som nok vil blive DSB, som kan tvinges til at overtage trafikken.

Det løser bestemt ikke problemet, men det statuerer et eksempel, så andre useriøse leverandører tænker sig rigtig godt om, inden de forsøger sig indenfor en branchen, som de burde holde sig langt væk fra, da de hverken besidder vilje eller evne til at løse den pålagte opgave.

Det er den ultimative fallit erklæring at indsætte snart 50 år gamle tog, der bliver fjernet fra driften for snart 10 år siden, pga. ekstrem dårlig stand - det kan næsten ikke blive mere useriøst end det.


Skal vi så ikke også fjerne kontrakten fra DSB der vælger at indsætter 30-40 år gamle vogne i driften. Og når de af flere omgange i lange perioder aflyser togene mellem Slagelse - CPH og Aarhus - Esbjerg fordi de mangler togsæt og personale er det så de ikke magter at udfører opgaven.

Dsb kan ikke engang opfylde kontakten med 75% afgange til tiden hvor Gocolletive ligger over 90%.

Så hvis GoCollctive vælger at indsætte MR så der er flere pladser og mindre aflysninger er det vel et løft. Ved de kæmper med et vedligehold efterslæb efter DB ville sælge dem.

Og husk. MR er kun ca 10 år ældre end MF som er 35 år.

GoCollective MR
Af Henrik Hansen. 12/10-24, 23:07.
Citat fra: Krider Dato 12/10-24, 22:50
Citat fra: Henrik Hansen Dato 12/10-24, 20:08Alene det, at GoCollective overvejer at indsætte MR-tog på Svendborgbanen, understreger vel meget godt, hvor langt det selskab efterhånden er ude. Der er kun én løsning - og det er at de får frataget kontrakten og at de skal afleverer alle togsæt/værksteder til den nye operatør, som nok vil blive DSB, som kan tvinges til at overtage trafikken.

Det løser bestemt ikke problemet, men det statuerer et eksempel, så andre useriøse leverandører tænker sig rigtig godt om, inden de forsøger sig indenfor en branchen, som de burde holde sig langt væk fra, da de hverken besidder vilje eller evne til at løse den pålagte opgave.

Det er den ultimative fallit erklæring at indsætte snart 50 år gamle tog, der bliver fjernet fra driften for snart 10 år siden, pga. ekstrem dårlig stand - det kan næsten ikke blive mere useriøst end det.


Skal vi så ikke også fjerne kontrakten fra DSB der vælger at indsætter 30-40 år gamle vogne i driften. Og når de af flere omgange i lange perioder aflyser togene mellem Slagelse - CPH og Aarhus - Esbjerg fordi de mangler togsæt og personale er det så de ikke magter at udfører opgaven.

Dsb kan ikke engang opfylde kontakten med 75% afgange til tiden hvor Gocolletive ligger over 90%.


Du kan slet ikke sammenligne DSB og GoCollective - DSB har også deres udfordringer, men siden Arriva/GoCollective vandt det seneste udbud, har der været aflysninger og togbusser i et omfang som DSB ikke engang, på en dårlig uge, kommer i nærheden af. GoCollective har i den grad 'pi..et' på deres kunder og kontrakten med staten - og har aldrig været i nærheden af, at vise den nødvendige vilje til at opfylde kontrakten - går den, så går den er mottoet.

Det er klart man har udfordringer, når man har valgt at lægge hovedparten af sine værkstedsfaciliterer i Struer - så er det næsten ikke muligt, at komme længere væk fra Svendborg. Arriva fik tilbudt at overtage værksted og personale fra DSB i Fredericia, men det var man for stolte til - det kunne man nemt håndterer uden var svaret - resultatet taler sit tydelige sprog, man har slet ikke magtet opgaven.

Citat fra: Krider Dato 12/10-24, 22:50Så hvis GoCollctive vælger at indsætte MR så der er flere pladser og mindre aflysninger er det vel et løft. Ved de kæmper med et vedligehold efterslæb efter DB ville sælge dem.

Og husk. MR er kun ca 10 år ældre end MF som er 35 år.

MF er blevet vedligeholdt og opdateret løbende, hvilket taler sig tydelige sprog - MF er DSB mest pålidelige tog.

MR var allerede 'håbløs' da det blev taget ud af drift, og det er svært at forestille sig, at det er blevet bedre, efter at have stået stille i temmelig mange år - det er og bliver ikke andet end en panikløsning i håbet om, at undgå kontrakten rykkes midt over til nytår.[/quote]

GoCollective MR
Af andersj, Aalborg. 12/10-24, 23:30.
Det man kan kritisere Arriva/GoCo for er at de overhovedet bød på seneste kontrakt. På jernbanekonferencen RAILcph i 2019 lavede Arriva et helt oplæg om hvor ringe udbuddet var bl.a. med citatet "Udbudsformen og udbudsprocessen tvang os til IKKE at tænke ud af boksen og IKKE at forsøge at lave bedre kollektiv trafik."

Både ministeriet og Arriva/GoCo er lige gode om at det er endt som det er endt og salget af Arriva Danmark har bare gjort det værre fordi den nye ejer rent faktisk gerne vil tjene penge på kontrakten.

En idé kunne jo også være at hyre DSB ind til at køre på Svendborgbanen med IC4, men det er nok for dyrt for GoCollective. At sætte MR ind uden klimaanlæg og uden niveaufri indstigning er bedre end at aflyse, men det skal ikke være en permanent løsning resten af kontraktperioden.

Anders

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 7

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
Nakskov Skibsværft
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak