Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Rejsekort-app'en får snart et alternativ - brug kreditkort til at tjekke ind
Et bedre link - det er en citat-historie fra Ingeniøren, som den primære kilde:
https://www.bt.dk/trafik/rejsekort-skrotter-de-blaa-standere-snart-kan-du-tjekke-ind-med-kreditkort

Men, som jeg læser de dokumenter, som jeg fundet, bliver sådan:

En for A-gruppen, som kan/vil bruge apps. Det første trin er rejsekort App og check ind på DSB's app. Det ligner i princippet som at bruge det fysiske rejsekort.

Den anden løsning er til B-gruppen, som skal have en alternativ. Det bliver en form, som ligner billetkøb på en skærm, hvor man skal vælge antal zoner, hvor man et NFC-token. Det Midttrafik skriver om det:
== citat start ==
Den ikke-digitale løsning

Løsningen er baseret på kontaktløs betaling (NFC), hvor kunden enten kan bruge sit eget token (f.eks. en nøglebrik), et Rejsekortlignende kort eller sit kreditkort til at check ind med. Til forskel fra det nuværende Rejsekort-system, er der ikke længere en check ind og check ud funktion, kunden skal derimod på en skærm vælge hvor mange zoner de ønsker at rejse, og herefter bippe deres kort på en validator, og ikke foretage sig noget når rejsen er slut.

Det bliver også muligt at købe rejser på forhånd, meget klippekortslignende, så det f.eks. er muligt at købe 10 stk. 2-zoners rejser, hvor kunden så bipper deres kort, hver gang de ønsker at bruge et "klip". Løsningen understøtter også periodekort, samt mulighed for at have en automatisk genoptankningsaftale hvis man vælger en personlig profil.

For kunderne vil det fremadrettet være muligt at købe billetter og fylder rejser på sit kort via webshop eller eksisterende Rejsekort-salgssteder.
== citat slut ==

Det medfører at man låser takstsystemet til det nuværende zone-system, som reelt behøver en erstatning. som fx kunne a.la. Skånetrafikkens personlige zoner, som reelt set er intervaller af afstande. Og jeg har observeret at mange kan ikke finde ud antal zoner. I Movia område er alle opslag om zone-afstand væk.. Hvordan kan dem, som i forvejen er udfordret digital, håndtere det?

Kilde er bilag til Midttrafiks bestyrelsesmøde den 24. juni.

Citat fra: steenth Dato 10/10-24, 17:58Et bedre link - det er en citat-historie fra Ingeniøren, som den primære kilde:
https://www.bt.dk/trafik/rejsekort-skrotter-de-blaa-standere-snart-kan-du-tjekke-ind-med-kreditkort

Men, som jeg læser de dokumenter, som jeg fundet, bliver sådan:

En for A-gruppen, som kan/vil bruge apps. Det første trin er rejsekort App og check ind på DSB's app. Det ligner i princippet som at bruge det fysiske rejsekort.

Den anden løsning er til B-gruppen, som skal have en alternativ. Det bliver en form, som ligner billetkøb på en skærm, hvor man skal vælge antal zoner, hvor man et NFC-token. Det Midttrafik skriver om det:
== citat start ==
Den ikke-digitale løsning

Løsningen er baseret på kontaktløs betaling (NFC), hvor kunden enten kan bruge sit eget token (f.eks. en nøglebrik), et Rejsekortlignende kort eller sit kreditkort til at check ind med. Til forskel fra det nuværende Rejsekort-system, er der ikke længere en check ind og check ud funktion, kunden skal derimod på en skærm vælge hvor mange zoner de ønsker at rejse, og herefter bippe deres kort på en validator, og ikke foretage sig noget når rejsen er slut.

Det bliver også muligt at købe rejser på forhånd, meget klippekortslignende, så det f.eks. er muligt at købe 10 stk. 2-zoners rejser, hvor kunden så bipper deres kort, hver gang de ønsker at bruge et "klip". Løsningen understøtter også periodekort, samt mulighed for at have en automatisk genoptankningsaftale hvis man vælger en personlig profil.

For kunderne vil det fremadrettet være muligt at købe billetter og fylder rejser på sit kort via webshop eller eksisterende Rejsekort-salgssteder.
== citat slut ==

Det medfører at man låser takstsystemet til det nuværende zone-system, som reelt behøver en erstatning. som fx kunne a.la. Skånetrafikkens personlige zoner, som reelt set er intervaller af afstande. Og jeg har observeret at mange kan ikke finde ud antal zoner. I Movia område er alle opslag om zone-afstand væk.. Hvordan kan dem, som i forvejen er udfordret digital, håndtere det?

Kilde er bilag til Midttrafiks bestyrelsesmøde den 24. juni.

Citatet du har fundet var den gamle plan. Nyhedsartiklerne beskriver den nye plan, hvor den nye løsning som baserer sig på fysisk udstyr kommer til at fungere ligesom Rejsekort som kort gør i dag - og senere med betalingskort.

Citat fra: frederikhk Dato 10/10-24, 17:15
Citat fra: Ncard00 Dato 10/10-24, 16:53https://www.dr.dk/nyheder/seneste/rejsekort-appen-faar-nu-et-alternativ-brug-kreditkort-til-tjekke-ind

https://ing.dk/artikel/rejsekort-skrotter-de-blaa-standere-snart-kan-du-tjekke-ind-med-kreditkort

Så lykkedes det danskerne at opfinde den dybe tallerken.

Der findes ikke et lignende landsdækkende system på tværs af alle typer kollektive transportmidler - så nej, Danmark bliver som sædvanligt first-mover, for better or worse.

Rejsekort-app'en får snart et alternativ - brug kreditkort til at tjekke ind
Af steenth. 10/10-24, 18:12.
Seneste redigering: 10/10-24, 18:14 af steenth
Citat fra: Trainee Dato 10/10-24, 18:06Citatet du har fundet var den gamle plan. Nyhedsartiklerne beskriver den nye plan, hvor den nye løsning som baserer sig på fysisk udstyr kommer til at fungere ligesom Rejsekort som kort gør i dag - og senere med betalingskort.
Hvor kan man finde en mere opdateret plan? Hvad der er sket siden juni, hvor den blev politisk fremlagt i Midttrafik, til oktober? Det ligner, at man har startet forfra.. meget hurtig. Artikler, som kommet idag, fortæller ikke specielt meget.

Rejsekort-app'en får snart et alternativ - brug kreditkort til at tjekke ind
Af Trainee. 10/10-24, 18:19.
Seneste redigering: 10/10-24, 18:22 af Trainee
Citat fra: steenth Dato 10/10-24, 18:12
Citat fra: Trainee Dato 10/10-24, 18:06Citatet du har fundet var den gamle plan. Nyhedsartiklerne beskriver den nye plan, hvor den nye løsning som baserer sig på fysisk udstyr kommer til at fungere ligesom Rejsekort som kort gør i dag - og senere med betalingskort.
Hvor kan man finde en mere opdateret plan? Hvad der er sket siden juni, hvor den blev politisk fremlagt i Midttrafik, til oktober? Det ligner, at man har startet forfra.. meget hurtig. Artikler, som kommet idag, fortæller ikke specielt meget.

Artiklen fra Ingeniøren giver direkte svar på dine spørgsmål:
https://ing.dk/artikel/rejsekort-skrotter-de-blaa-standere-snart-kan-du-tjekke-ind-med-kreditkort

Især denne artikel:
https://pro.ing.dk/mobilitytech/artikel/rejsekort-med-klar-besked-i-fremtiden-kan-du-checke-ind-med-kreditkortet

Citat fra: Trainee Dato 10/10-24, 18:08
Citat fra: frederikhk Dato 10/10-24, 17:15
Citat fra: Ncard00 Dato 10/10-24, 16:53https://www.dr.dk/nyheder/seneste/rejsekort-appen-faar-nu-et-alternativ-brug-kreditkort-til-tjekke-ind

https://ing.dk/artikel/rejsekort-skrotter-de-blaa-standere-snart-kan-du-tjekke-ind-med-kreditkort

Så lykkedes det danskerne at opfinde den dybe tallerken.

Der findes ikke et lignende landsdækkende system på tværs af alle typer kollektive transportmidler - så nej, Danmark bliver som sædvanligt first-mover, for better or worse.

I Holland har de faktisk et landsdækkende system hvor du kan bruge dit kreditkort til at tjekke ind og ud i hele landet. Så vidt jeg ved.

Citat fra: William Køster Costello Dato 10/10-24, 20:05
Citat fra: Trainee Dato 10/10-24, 18:08
Citat fra: frederikhk Dato 10/10-24, 17:15
Citat fra: Ncard00 Dato 10/10-24, 16:53https://www.dr.dk/nyheder/seneste/rejsekort-appen-faar-nu-et-alternativ-brug-kreditkort-til-tjekke-ind

https://ing.dk/artikel/rejsekort-skrotter-de-blaa-standere-snart-kan-du-tjekke-ind-med-kreditkort

Så lykkedes det danskerne at opfinde den dybe tallerken.

Der findes ikke et lignende landsdækkende system på tværs af alle typer kollektive transportmidler - så nej, Danmark bliver som sædvanligt first-mover, for better or worse.

I Holland har de faktisk et landsdækkende system hvor du kan bruge dit kreditkort til at tjekke ind og ud i hele landet. Så vidt jeg ved.

Du har ret, det blev landsdækkende sidste år. Min pointe om at der ikke bliver opfundet nogen dyb tallerken står dog stadig - især fordi det system (standardprodukt) man vil indkøbe i Danmark svarer til det de nu har i Holland. Ligesom at de også bruger samme system til deres almindelige Rejsekort, som vi gør i Danmark - og er ved at udskifte, ligesom os.

Citat fra: steenth Dato 10/10-24, 17:58Et bedre link - det er en citat-historie fra Ingeniøren, som den primære kilde:
https://www.bt.dk/trafik/rejsekort-skrotter-de-blaa-standere-snart-kan-du-tjekke-ind-med-kreditkort

Men, som jeg læser de dokumenter, som jeg fundet, bliver sådan:

En for A-gruppen, som kan/vil bruge apps. Det første trin er rejsekort App og check ind på DSB's app. Det ligner i princippet som at bruge det fysiske rejsekort.

Den anden løsning er til B-gruppen, som skal have en alternativ. Det bliver en form, som ligner billetkøb på en skærm, hvor man skal vælge antal zoner, hvor man et NFC-token. Det Midttrafik skriver om det:
== citat start ==
Den ikke-digitale løsning

Løsningen er baseret på kontaktløs betaling (NFC), hvor kunden enten kan bruge sit eget token (f.eks. en nøglebrik), et Rejsekortlignende kort eller sit kreditkort til at check ind med. Til forskel fra det nuværende Rejsekort-system, er der ikke længere en check ind og check ud funktion, kunden skal derimod på en skærm vælge hvor mange zoner de ønsker at rejse, og herefter bippe deres kort på en validator, og ikke foretage sig noget når rejsen er slut.

Det bliver også muligt at købe rejser på forhånd, meget klippekortslignende, så det f.eks. er muligt at købe 10 stk. 2-zoners rejser, hvor kunden så bipper deres kort, hver gang de ønsker at bruge et "klip". Løsningen understøtter også periodekort, samt mulighed for at have en automatisk genoptankningsaftale hvis man vælger en personlig profil.

For kunderne vil det fremadrettet være muligt at købe billetter og fylder rejser på sit kort via webshop eller eksisterende Rejsekort-salgssteder.
== citat slut ==

Det medfører at man låser takstsystemet til det nuværende zone-system, som reelt behøver en erstatning. som fx kunne a.la. Skånetrafikkens personlige zoner, som reelt set er intervaller af afstande. Og jeg har observeret at mange kan ikke finde ud antal zoner. I Movia område er alle opslag om zone-afstand væk.. Hvordan kan dem, som i forvejen er udfordret digital, håndtere det?

Kilde er bilag til Midttrafiks bestyrelsesmøde den 24. juni.
Nu skal jeg spille gættelege for hvor mange zoner jeg skal betale for og hvis jeg gætter forkert så vinder jeg en bøde på 1000 kr? Det er alt for skuffende og vil ikke tiltrække kunder til den kollektiv trafik. Tusind tak men så snart jeg bliver 18 så ser Midttrafik mig aldrig igen.

Citat fra: mgameing123 Dato 15/10-24, 01:52
Citat fra: steenth Dato 10/10-24, 17:58Et bedre link - det er en citat-historie fra Ingeniøren, som den primære kilde:
https://www.bt.dk/trafik/rejsekort-skrotter-de-blaa-standere-snart-kan-du-tjekke-ind-med-kreditkort

Men, som jeg læser de dokumenter, som jeg fundet, bliver sådan:

En for A-gruppen, som kan/vil bruge apps. Det første trin er rejsekort App og check ind på DSB's app. Det ligner i princippet som at bruge det fysiske rejsekort.

Den anden løsning er til B-gruppen, som skal have en alternativ. Det bliver en form, som ligner billetkøb på en skærm, hvor man skal vælge antal zoner, hvor man et NFC-token. Det Midttrafik skriver om det:
== citat start ==
Den ikke-digitale løsning

Løsningen er baseret på kontaktløs betaling (NFC), hvor kunden enten kan bruge sit eget token (f.eks. en nøglebrik), et Rejsekortlignende kort eller sit kreditkort til at check ind med. Til forskel fra det nuværende Rejsekort-system, er der ikke længere en check ind og check ud funktion, kunden skal derimod på en skærm vælge hvor mange zoner de ønsker at rejse, og herefter bippe deres kort på en validator, og ikke foretage sig noget når rejsen er slut.

Det bliver også muligt at købe rejser på forhånd, meget klippekortslignende, så det f.eks. er muligt at købe 10 stk. 2-zoners rejser, hvor kunden så bipper deres kort, hver gang de ønsker at bruge et "klip". Løsningen understøtter også periodekort, samt mulighed for at have en automatisk genoptankningsaftale hvis man vælger en personlig profil.

For kunderne vil det fremadrettet være muligt at købe billetter og fylder rejser på sit kort via webshop eller eksisterende Rejsekort-salgssteder.
== citat slut ==

Det medfører at man låser takstsystemet til det nuværende zone-system, som reelt behøver en erstatning. som fx kunne a.la. Skånetrafikkens personlige zoner, som reelt set er intervaller af afstande. Og jeg har observeret at mange kan ikke finde ud antal zoner. I Movia område er alle opslag om zone-afstand væk.. Hvordan kan dem, som i forvejen er udfordret digital, håndtere det?

Kilde er bilag til Midttrafiks bestyrelsesmøde den 24. juni.
Nu skal jeg spille gættelege for hvor mange zoner jeg skal betale for og hvis jeg gætter forkert så vinder jeg en bøde på 1000 kr? Det er alt for skuffende og vil ikke tiltrække kunder til den kollektiv trafik. Tusind tak men så snart jeg bliver 18 så ser Midttrafik mig aldrig igen.

Som jeg allerede har skrevet, så var det her den gamle plan, for alternativet til Rejsekort som app.

Det er meningen du skal bruge Rejsekort som app. Men hvis du ikke kan eller gider det, så kan du bruge alternativet. Og den nye plan for alternativet er, at det i høj grad skal fungere ligesom Rejsekort som kort gør i dag - og endda med betalingskort på lidt længere sigt.

Citat fra: Trainee Dato 15/10-24, 08:21
Citat fra: mgameing123 Dato 15/10-24, 01:52
Citat fra: steenth Dato 10/10-24, 17:58Et bedre link - det er en citat-historie fra Ingeniøren, som den primære kilde:
https://www.bt.dk/trafik/rejsekort-skrotter-de-blaa-standere-snart-kan-du-tjekke-ind-med-kreditkort

Men, som jeg læser de dokumenter, som jeg fundet, bliver sådan:

En for A-gruppen, som kan/vil bruge apps. Det første trin er rejsekort App og check ind på DSB's app. Det ligner i princippet som at bruge det fysiske rejsekort.

Den anden løsning er til B-gruppen, som skal have en alternativ. Det bliver en form, som ligner billetkøb på en skærm, hvor man skal vælge antal zoner, hvor man et NFC-token. Det Midttrafik skriver om det:
== citat start ==
Den ikke-digitale løsning

Løsningen er baseret på kontaktløs betaling (NFC), hvor kunden enten kan bruge sit eget token (f.eks. en nøglebrik), et Rejsekortlignende kort eller sit kreditkort til at check ind med. Til forskel fra det nuværende Rejsekort-system, er der ikke længere en check ind og check ud funktion, kunden skal derimod på en skærm vælge hvor mange zoner de ønsker at rejse, og herefter bippe deres kort på en validator, og ikke foretage sig noget når rejsen er slut.

Det bliver også muligt at købe rejser på forhånd, meget klippekortslignende, så det f.eks. er muligt at købe 10 stk. 2-zoners rejser, hvor kunden så bipper deres kort, hver gang de ønsker at bruge et "klip". Løsningen understøtter også periodekort, samt mulighed for at have en automatisk genoptankningsaftale hvis man vælger en personlig profil.

For kunderne vil det fremadrettet være muligt at købe billetter og fylder rejser på sit kort via webshop eller eksisterende Rejsekort-salgssteder.
== citat slut ==

Det medfører at man låser takstsystemet til det nuværende zone-system, som reelt behøver en erstatning. som fx kunne a.la. Skånetrafikkens personlige zoner, som reelt set er intervaller af afstande. Og jeg har observeret at mange kan ikke finde ud antal zoner. I Movia område er alle opslag om zone-afstand væk.. Hvordan kan dem, som i forvejen er udfordret digital, håndtere det?

Kilde er bilag til Midttrafiks bestyrelsesmøde den 24. juni.
Nu skal jeg spille gættelege for hvor mange zoner jeg skal betale for og hvis jeg gætter forkert så vinder jeg en bøde på 1000 kr? Det er alt for skuffende og vil ikke tiltrække kunder til den kollektiv trafik. Tusind tak men så snart jeg bliver 18 så ser Midttrafik mig aldrig igen.

Som jeg allerede har skrevet, så var det her den gamle plan, for alternativet til Rejsekort som app.

Det er meningen du skal bruge Rejsekort som app. Men hvis du ikke kan eller gider det, så kan du bruge alternativet. Og den nye plan for alternativet er, at det i høj grad skal fungere ligesom Rejsekort som kort gør i dag - og endda med betalingskort på lidt længere sigt.
Det er godt. Så beholder den kollektiv trafik mig som kunde.

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak