Citat fra: mpp Dato 30/10-24, 15:38Citat fra: dysharmonica Dato 30/10-24, 09:07I betragtning af den globale erfaring med monopolistiske venture-støttede virksomheder, der tilbyder tabsgivende tjenester lige længe nok til at dræbe konkurrencen og etablere et monopol - er jeg glad for, at de beskytter PSO-tjenesterne og ikke tillader gribbe som Flixtrain at ødelægge togservicenetværket.
(Flix, Uber, alle madleveringstjenester (Gorilas, Wolt, ...), Amazon, .....)
Det er en udemærket betragtning, men så bør impact på øvrig kommerciel trafik vel medtænkes og ikke kun på PSO-trafik og så bør man vel spørge mere ind til finansieringen af de forskellige ruter end man gør.
Jeg er ikke helt uenig, men kan på den anden side ikke lige komme i tanke om, hvor i verden det er, at fx Flixtrain har udkonkurreret alle andre på en togrute for derefter at sætte priserne op? (taler vi udbud er der derimod masser af eksempler på underbud - DSB og Arriva har begge kørt den karrussel herhjemme på forskellige tidspunkter)
Jeg må indrømme, at jeg synes den danske model med anmeldelser halvandet år før og screeninger for, at det ikke må genere kommerciel trafik er underlig. Det ser dog ikke ud som om at Jernbanenævnet administrerer det specielt restriktivt, som vist har været problemet med et tilsvarende system i Holland. I hvert fald fik Snälltåget godkendt, at de må begynde at køre kommerciel trafik i Danmark fra næste år, men de var også smarte nok til at søge, inden DSB fik forlænget sin kontrakt, og derfor var der formelt ikke nogen støttet trafik fastlagt at konkurrere med.