Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Fremtiden for banen Skanderborg-Ry-Silkeborg
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Citat fra: tgsen Dato 18/02-25, 21:58
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 21:15
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 21:05
Citat fra: tgsen Dato 18/02-25, 20:12
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?
Når der kommer en Kattegatbro med brofæste ca. ved Hou, kunne nogen finde på at foreslå en bane den korte vej Hou - Skanderborg (det har fx. undertegnede gjort mange gange). Derved ville hele banen Skanderborg - Silkeborg - Herning blive en sidebane til banen København - Aarhus over Kattegatforbindelsen, og det opland ville i højere grad tilfalde København i stedet for Aarhus. Aarhus, som selv vil være København (Aalborg er ligeglad), i fuld panik foreslår derfor en direkte linje fra sig selv til Silkeborg, helst dobbeltsporet og elektrisk. Når den er vedtaget, vil Aarhus komme i tanker om at banen Skanderborg - Silkeborg forresten er aldeles overflødig og bør nedlægges.

Så mere eller mindre at Aarhus opføre sig som København på bekosting af os andre
Nej, det er bare tgsen som er ude i sine sædvanlige konspirationsteorier.
Jeg har ikke beskyldt nogen for at konspirere. Jeg peger bare på hvem der har objektiv interesse i hvad.
CitatEn ny bane over Galten er hurtigere, har mere kapacitet og servicere flere borgere end at opgradere Skanderborg-Silkeborg.
Den undgår Skanderborg og servicerer derfor ikke Skanderborg.
CitatDen gamle bane kommer jo til at blive ved med at være der.
Den kommer til at ligge tæt på den nye bane som vil tage det meste af dens trafik, så den kommer til at blive nedlagt næste gang der skal spares.
CitatSelv HVIS der bygges en kattegatforbindelse så vil det være tosset at kører via lille Skanderborg frem for Aarhus for at komme til Silkeborg og Herning, men det er en debat der høre til andetsteds end denne tråd.
Slag på tasken:
Brofæste - Skanderborg - Silkeborg ca. 60 km.
Brofæste - Aarhus - Silkeborg ca. 80 km.
Check selv:
https://www.openrailwaymap.org/

Og hvorfor skulle den debat høre til andetsteds?
Måske vil det være hurtigere med en bane via Skanderborg, men Aarhus er den største by i området og langt de fleste der tager toget fra Silkeborg skal til Aarhus, som består af 38% af kunder, mens København ligger kun på 3%.

ser ud til at det vil være en god ide at investere i et kørekort med hvordan fremtid ser ud for Skanderborg

Citat fra: kiankier Dato 19/02-25, 09:38ser ud til at det vil være en god ide at investere i et kørekort med hvordan fremtid ser ud for Skanderborg

Nu er det kun tgsen der kan se at Århus har en interesse i at få nedlagt banen mellem Skanderborg og Silkeborg. Ry og småbyerne i området er for længst blevet til udflytteregn for nogle af de mest velhavende østjyder, og Århus har en klar interesse i at de har gode forbindelser til byen. Skanderborg er på ingen måde en konkurrent til Århus som by, og også her har man interesse i at få styrket forbindelserne, men det kræver en at den ny bane Hovedgård-Hasselager bliver til noget også.

En ny Silkeborgbane handler om bedre forbindelser hertil - og ikke mindst til Herning. Den vil bringe Herning inden for Århus' pendlerområde, hvad end vi taler arbejdskraft eller studerende og knytte et ret stærkt økonomisk kraftcenter til den østjyske hovedby.

Og hvad angår en tilslutning til en evt. Kattegatbro (som vel at mærke hverken er vedtaget, projekteret, miljøvurderet eller finansieret endnu), så kan det godt være, at der nominelt er kortere til Silkeborg via Skanderborg, men banen er pga topgrafien krøllet som en elastik, der har været i kogevask, og hastigheden vil for altid være derefter. Af naturhensyn vil en udretning være tæt på umulig (og mindst lige så dyr som den ny bane via Galten),

Fremtiden for banen Skanderborg-Ry-Silkeborg
Af Gustav Hansen. 19/02-25, 15:15.
Seneste redigering: 19/02-25, 15:17 af Gustav Hansen
Citat fra: tgsen Dato 18/02-25, 21:58
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 21:15
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 21:05
Citat fra: tgsen Dato 18/02-25, 20:12
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?
Når der kommer en Kattegatbro med brofæste ca. ved Hou, kunne nogen finde på at foreslå en bane den korte vej Hou - Skanderborg (det har fx. undertegnede gjort mange gange). Derved ville hele banen Skanderborg - Silkeborg - Herning blive en sidebane til banen København - Aarhus over Kattegatforbindelsen, og det opland ville i højere grad tilfalde København i stedet for Aarhus. Aarhus, som selv vil være København (Aalborg er ligeglad), i fuld panik foreslår derfor en direkte linje fra sig selv til Silkeborg, helst dobbeltsporet og elektrisk. Når den er vedtaget, vil Aarhus komme i tanker om at banen Skanderborg - Silkeborg forresten er aldeles overflødig og bør nedlægges.

Så mere eller mindre at Aarhus opføre sig som København på bekosting af os andre
Nej, det er bare tgsen som er ude i sine sædvanlige konspirationsteorier.
Jeg har ikke beskyldt nogen for at konspirere. Jeg peger bare på hvem der har objektiv interesse i hvad.
CitatEn ny bane over Galten er hurtigere, har mere kapacitet og servicere flere borgere end at opgradere Skanderborg-Silkeborg.
Den undgår Skanderborg og servicerer derfor ikke Skanderborg.
CitatDen gamle bane kommer jo til at blive ved med at være der.
Den kommer til at ligge tæt på den nye bane som vil tage det meste af dens trafik, så den kommer til at blive nedlagt næste gang der skal spares.
CitatSelv HVIS der bygges en kattegatforbindelse så vil det være tosset at kører via lille Skanderborg frem for Aarhus for at komme til Silkeborg og Herning, men det er en debat der høre til andetsteds end denne tråd.
Slag på tasken:
Brofæste - Skanderborg - Silkeborg ca. 60 km.
Brofæste - Aarhus - Silkeborg ca. 80 km.
Check selv:
https://www.openrailwaymap.org/

Og hvorfor skulle den debat høre til andetsteds?

Den nye bane servicere selvfølgelig ikke Skanderborg, hvilket heller ikke er meningen. Gammel bane servicere hverken Brabrand eller Galten eller de andre byer der eventuelt kan betjenes af den nye bane. Som allerede sagt så mistet Skanderborg på ingen måde sin jernbaneforbindelse ved at der bygges en ny bane over Galten.

At den gamle bane skulle lukkes næste gang der skal spares er ren og skær spekulation som jeg ikke har fantasi til at forestille mig bliver til virkelighed. Det er ved at være lang tid siden at man har lukket en jernbane i Danmark, trods at man har sparet en masse på jernbanerne i flere årtier, for ikke at tale om at det selv for de mest anti-jernbane partier vil være politisk selvmord. Idéen om at erstatte Østbanen på Sjælland med busser døde jo meget hurtigt, bare som eksempel.

Der er længere mellem Hou og Silkeborg via Aarhus end Skanderborg, men ruten via Aarhus tillader højere hastigheder af de årsager som Niels Bak allerede har fortalt, og så er det også meget mere attraktivt at kører tog via landets næststørste by frem for at kører udenom bare for at standse i Skanderborg, som kun har 20.000 indbyggere, hvilket ikke er særligt stort selv efter danske standarder.

Det er ikke relevant at blande en eventuel Kattegatforbindelse ind i denne diskussion, for der går sandsynligvis mindst et årti før den overhovedet bliver politisk besluttet, for ikke at tale om de yderligere 10-20 år der skal lægges oven i det før den står færdig. Hvad der sker med både ny og gammel bane til Silkeborg inden for de næste 10 år vil ikke tage højde for Kattegat, uanset om den bliver til noget eller ej. Det må tages op igen når og hvis Kattegatforbindelsen bliver til noget.

Citat fra: mgameing123 Dato 19/02-25, 08:24
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 21:14
Citat fra: mgameing123 Dato 18/02-25, 19:35
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet
Også kan man også begrænse trafikken på den nuværende bane til at være "Aarhus lokaltrafik".

så begyndte på Århus forsøg på at
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet

Så kortete tids for århus med hvad? 5 eller 10 min mindre tid for aarhusianerne?
og at tjene lokalsamfunder, vi en BRT system bygget ud af rute 113 og flere adgang til rute 330 og 309 kunne dække del af behove for offentlig transport?
rute 113 idag er en meget lang rute. Det tager en time at komme fra Aarhus til Galten mens med tog så vil det maks. tage 15 minutter. Jeg tror ikke på rute 330 og 309 har en godt fremtid fordi hvis Skanderborg Kommune skal spare på afgange så vil disse ruter være de første til at miste afgange.

Befolkningstætheden på rute 113 er gode nok for togdrift.
Citat fra: mgameing123 Dato 19/02-25, 08:24
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 21:14
Citat fra: mgameing123 Dato 18/02-25, 19:35
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet
Også kan man også begrænse trafikken på den nuværende bane til at være "Aarhus lokaltrafik".

så begyndte på Århus forsøg på at
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet

Så kortete tids for århus med hvad? 5 eller 10 min mindre tid for aarhusianerne?
og at tjene lokalsamfunder, vi en BRT system bygget ud af rute 113 og flere adgang til rute 330 og 309 kunne dække del af behove for offentlig transport?
rute 113 idag er en meget lang rute. Det tager en time at komme fra Aarhus til Galten mens med tog så vil det maks. tage 15 minutter. Jeg tror ikke på rute 330 og 309 har en godt fremtid fordi hvis Skanderborg Kommune skal spare på afgange så vil disse ruter være de første til at miste afgange.

Befolkningstætheden på rute 113 er gode nok for togdrift.

113 tager 40 - 45 min Århus - Galten og ikke en time

Citat fra: Lyntoget Dato 19/02-25, 16:43
Citat fra: mgameing123 Dato 19/02-25, 08:24
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 21:14
Citat fra: mgameing123 Dato 18/02-25, 19:35
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet
Også kan man også begrænse trafikken på den nuværende bane til at være "Aarhus lokaltrafik".

så begyndte på Århus forsøg på at
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet

Så kortete tids for århus med hvad? 5 eller 10 min mindre tid for aarhusianerne?
og at tjene lokalsamfunder, vi en BRT system bygget ud af rute 113 og flere adgang til rute 330 og 309 kunne dække del af behove for offentlig transport?
rute 113 idag er en meget lang rute. Det tager en time at komme fra Aarhus til Galten mens med tog så vil det maks. tage 15 minutter. Jeg tror ikke på rute 330 og 309 har en godt fremtid fordi hvis Skanderborg Kommune skal spare på afgange så vil disse ruter være de første til at miste afgange.

Befolkningstætheden på rute 113 er gode nok for togdrift.
Citat fra: mgameing123 Dato 19/02-25, 08:24
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 21:14
Citat fra: mgameing123 Dato 18/02-25, 19:35
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet
Også kan man også begrænse trafikken på den nuværende bane til at være "Aarhus lokaltrafik".

så begyndte på Århus forsøg på at
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet

Så kortete tids for århus med hvad? 5 eller 10 min mindre tid for aarhusianerne?
og at tjene lokalsamfunder, vi en BRT system bygget ud af rute 113 og flere adgang til rute 330 og 309 kunne dække del af behove for offentlig transport?
rute 113 idag er en meget lang rute. Det tager en time at komme fra Aarhus til Galten mens med tog så vil det maks. tage 15 minutter. Jeg tror ikke på rute 330 og 309 har en godt fremtid fordi hvis Skanderborg Kommune skal spare på afgange så vil disse ruter være de første til at miste afgange.

Befolkningstætheden på rute 113 er gode nok for togdrift.

113 tager 40 - 45 min Århus - Galten og ikke en time
Om morgenen tager det 51 - 55 minutter.

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak