Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 21:15Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 21:05Citat fra: tgsen Dato 18/02-25, 20:12Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?
Når der kommer en Kattegatbro med brofæste ca. ved Hou, kunne nogen finde på at foreslå en bane den korte vej Hou - Skanderborg (det har fx. undertegnede gjort mange gange). Derved ville hele banen Skanderborg - Silkeborg - Herning blive en sidebane til banen København - Aarhus over Kattegatforbindelsen, og det opland ville i højere grad tilfalde København i stedet for Aarhus. Aarhus, som selv vil være København (Aalborg er ligeglad), i fuld panik foreslår derfor en direkte linje fra sig selv til Silkeborg, helst dobbeltsporet og elektrisk. Når den er vedtaget, vil Aarhus komme i tanker om at banen Skanderborg - Silkeborg forresten er aldeles overflødig og bør nedlægges.
Så mere eller mindre at Aarhus opføre sig som København på bekosting af os andre
Nej, det er bare tgsen som er ude i sine sædvanlige konspirationsteorier.
Jeg har ikke beskyldt nogen for at konspirere. Jeg peger bare på hvem der har objektiv interesse i hvad.
CitatEn ny bane over Galten er hurtigere, har mere kapacitet og servicere flere borgere end at opgradere Skanderborg-Silkeborg.
Den undgår Skanderborg og servicerer derfor ikke Skanderborg.
CitatDen gamle bane kommer jo til at blive ved med at være der.
Den kommer til at ligge tæt på den nye bane som vil tage det meste af dens trafik, så den kommer til at blive nedlagt næste gang der skal spares.
CitatSelv HVIS der bygges en kattegatforbindelse så vil det være tosset at kører via lille Skanderborg frem for Aarhus for at komme til Silkeborg og Herning, men det er en debat der høre til andetsteds end denne tråd.
Slag på tasken:
Brofæste - Skanderborg - Silkeborg ca. 60 km.
Brofæste - Aarhus - Silkeborg ca. 80 km.
Check selv:
https://www.openrailwaymap.org/Og hvorfor skulle den debat høre til andetsteds?