Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Fremtiden for banen Skanderborg-Ry-Silkeborg
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Fremtiden for banen Skanderborg-Ry-Silkeborg
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/01-25, 05:15.
Citat fra: Mads Dato 29/01-25, 14:45Der mangler nogle tunneller.

Hvaba?  :o

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 11/10-24, 17:30Vi må se om den nye bane kobles til ved Svejbæk. Hvis den kobles på tættere på Silkeborg så kan det være at kapacitetproblemet kan gørs så lille at det ikke gør så meget.
Den mulighed har man desværre forpasset med vejanlægget ved broerne over Remstrup Å. Det ville være oplagt at lade en ny direkte bane til Silkeborg have en linjeføring via Resenbro og derved endda kunne give mulighed for at Voel og Sorring blev stationsnære zoner. Så havde alle kapacitetsproblemer ved Svejbæk været løst.

Citat fra: UTJ Dato 30/01-25, 11:51
Citat fra: Gustav Hansen Dato 11/10-24, 17:30Vi må se om den nye bane kobles til ved Svejbæk. Hvis den kobles på tættere på Silkeborg så kan det være at kapacitetproblemet kan gørs så lille at det ikke gør så meget.
Den mulighed har man desværre forpasset med vejanlægget ved broerne over Remstrup Å. Det ville være oplagt at lade en ny direkte bane til Silkeborg have en linjeføring via Resenbro og derved endda kunne give mulighed for at Voel og Sorring blev stationsnære zoner. Så havde alle kapacitetsproblemer ved Svejbæk været løst.
Jeg tror aldrig at der vil være station ved Svejbæk og Voel. Jeg tror rute 113 vil stadig køre til at betjene de byer.

Citat fra: mgameing123 Dato 31/01-25, 06:07Jeg tror aldrig at der vil være station ved Svejbæk og Voel. Jeg tror rute 113 vil stadig køre til at betjene de byer.
Nej, men det ville være oplagte attraktive byudviklingsområder, hvis man vil plastre mere Østjylland til med velstandskarnapper. Letbanen i Århus er jo til dels bygget med byudvikling for øje og det kunne man også her.

Citat fra: UTJ Dato  1/02-25, 18:15
Citat fra: mgameing123 Dato 31/01-25, 06:07Jeg tror aldrig at der vil være station ved Svejbæk og Voel. Jeg tror rute 113 vil stadig køre til at betjene de byer.
Nej, men det ville være oplagte attraktive byudviklingsområder, hvis man vil plastre mere Østjylland til med velstandskarnapper. Letbanen i Århus er jo til dels bygget med byudvikling for øje og det kunne man også her.
Fair nok men så skal man nok lave plads til at der kan være 4 spor i fremtiden så man kan lave en Aarhus - Silkeborg S tog.

Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet

Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet
Også kan man også begrænse trafikken på den nuværende bane til at være "Aarhus lokaltrafik".

Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?
Når der kommer en Kattegatbro med brofæste ca. ved Hou, kunne nogen finde på at foreslå en bane den korte vej Hou - Skanderborg (det har fx. undertegnede gjort mange gange). Derved ville hele banen Skanderborg - Silkeborg - Herning blive en sidebane til banen København - Aarhus over Kattegatforbindelsen, og det opland ville i højere grad tilfalde København i stedet for Aarhus. Aarhus, som selv vil være København (Aalborg er ligeglad), i fuld panik foreslår derfor en direkte linje fra sig selv til Silkeborg, helst dobbeltsporet og elektrisk. Når den er vedtaget, vil Aarhus komme i tanker om at banen Skanderborg - Silkeborg forresten er aldeles overflødig og bør nedlægges.

Citat fra: tgsen Dato 18/02-25, 20:12
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?
Når der kommer en Kattegatbro med brofæste ca. ved Hou, kunne nogen finde på at foreslå en bane den korte vej Hou - Skanderborg (det har fx. undertegnede gjort mange gange). Derved ville hele banen Skanderborg - Silkeborg - Herning blive en sidebane til banen København - Aarhus over Kattegatforbindelsen, og det opland ville i højere grad tilfalde København i stedet for Aarhus. Aarhus, som selv vil være København (Aalborg er ligeglad), i fuld panik foreslår derfor en direkte linje fra sig selv til Silkeborg, helst dobbeltsporet og elektrisk. Når den er vedtaget, vil Aarhus komme i tanker om at banen Skanderborg - Silkeborg forresten er aldeles overflødig og bør nedlægges.

Så mere eller mindre at Aarhus opføre sig som København på bekosting af os andre

Citat fra: mgameing123 Dato 18/02-25, 19:35
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet
Også kan man også begrænse trafikken på den nuværende bane til at være "Aarhus lokaltrafik".

så begyndte på Århus forsøg på at
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet

Så kortete tids for århus med hvad? 5 eller 10 min mindre tid for aarhusianerne?
og at tjene lokalsamfunder, vi en BRT system bygget ud af rute 113 og flere adgang til rute 330 og 309 kunne dække del af behove for offentlig transport?

Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 21:05
Citat fra: tgsen Dato 18/02-25, 20:12
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?
Når der kommer en Kattegatbro med brofæste ca. ved Hou, kunne nogen finde på at foreslå en bane den korte vej Hou - Skanderborg (det har fx. undertegnede gjort mange gange). Derved ville hele banen Skanderborg - Silkeborg - Herning blive en sidebane til banen København - Aarhus over Kattegatforbindelsen, og det opland ville i højere grad tilfalde København i stedet for Aarhus. Aarhus, som selv vil være København (Aalborg er ligeglad), i fuld panik foreslår derfor en direkte linje fra sig selv til Silkeborg, helst dobbeltsporet og elektrisk. Når den er vedtaget, vil Aarhus komme i tanker om at banen Skanderborg - Silkeborg forresten er aldeles overflødig og bør nedlægges.

Så mere eller mindre at Aarhus opføre sig som København på bekosting af os andre
Nej, det er bare tgsen som er ude i sine sædvanlige konspirationsteorier.

En ny bane over Galten er hurtigere, har mere kapacitet og servicere flere borgere end at opgradere Skanderborg-Silkeborg. Den gamle bane kommer jo til at blive ved med at være der.

Selv HVIS der bygges en kattegatforbindelse så vil det være tosset at kører via lille Skanderborg frem for Aarhus for at komme til Silkeborg og Herning, men det er en debat der høre til andetsteds end denne tråd.

Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 21:14
Citat fra: mgameing123 Dato 18/02-25, 19:35
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet
Også kan man også begrænse trafikken på den nuværende bane til at være "Aarhus lokaltrafik".

så begyndte på Århus forsøg på at
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet

Så kortete tids for århus med hvad? 5 eller 10 min mindre tid for aarhusianerne?
og at tjene lokalsamfunder, vi en BRT system bygget ud af rute 113 og flere adgang til rute 330 og 309 kunne dække del af behove for offentlig transport?

Rejsetiden mellem Silkeborg og Aarhus vil forkortes med ca. 15 minutter med en ny bane via Galten.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 21:15
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 21:05
Citat fra: tgsen Dato 18/02-25, 20:12
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?
Når der kommer en Kattegatbro med brofæste ca. ved Hou, kunne nogen finde på at foreslå en bane den korte vej Hou - Skanderborg (det har fx. undertegnede gjort mange gange). Derved ville hele banen Skanderborg - Silkeborg - Herning blive en sidebane til banen København - Aarhus over Kattegatforbindelsen, og det opland ville i højere grad tilfalde København i stedet for Aarhus. Aarhus, som selv vil være København (Aalborg er ligeglad), i fuld panik foreslår derfor en direkte linje fra sig selv til Silkeborg, helst dobbeltsporet og elektrisk. Når den er vedtaget, vil Aarhus komme i tanker om at banen Skanderborg - Silkeborg forresten er aldeles overflødig og bør nedlægges.

Så mere eller mindre at Aarhus opføre sig som København på bekosting af os andre
Nej, det er bare tgsen som er ude i sine sædvanlige konspirationsteorier.
Jeg har ikke beskyldt nogen for at konspirere. Jeg peger bare på hvem der har objektiv interesse i hvad.
CitatEn ny bane over Galten er hurtigere, har mere kapacitet og servicere flere borgere end at opgradere Skanderborg-Silkeborg.
Den undgår Skanderborg og servicerer derfor ikke Skanderborg.
CitatDen gamle bane kommer jo til at blive ved med at være der.
Den kommer til at ligge tæt på den nye bane som vil tage det meste af dens trafik, så den kommer til at blive nedlagt næste gang der skal spares.
CitatSelv HVIS der bygges en kattegatforbindelse så vil det være tosset at kører via lille Skanderborg frem for Aarhus for at komme til Silkeborg og Herning, men det er en debat der høre til andetsteds end denne tråd.
Slag på tasken:
Brofæste - Skanderborg - Silkeborg ca. 60 km.
Brofæste - Aarhus - Silkeborg ca. 80 km.
Check selv:
https://www.openrailwaymap.org/

Og hvorfor skulle den debat høre til andetsteds?

Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 21:14
Citat fra: mgameing123 Dato 18/02-25, 19:35
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet
Også kan man også begrænse trafikken på den nuværende bane til at være "Aarhus lokaltrafik".

så begyndte på Århus forsøg på at
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 19:02
Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?

Der er flere årsager til at man hellere vil lave en ny bane:

Kortete rejsetid med ny bane, da den er mere direkte
Begrænset kapacitet mellem Aarhus og Skanderborg
Ny bane vil servicere lokalsamfund som ikke allerede serviceres af jernbanenettet

Så kortete tids for århus med hvad? 5 eller 10 min mindre tid for aarhusianerne?
og at tjene lokalsamfunder, vi en BRT system bygget ud af rute 113 og flere adgang til rute 330 og 309 kunne dække del af behove for offentlig transport?
rute 113 idag er en meget lang rute. Det tager en time at komme fra Aarhus til Galten mens med tog så vil det maks. tage 15 minutter. Jeg tror ikke på rute 330 og 309 har en godt fremtid fordi hvis Skanderborg Kommune skal spare på afgange så vil disse ruter være de første til at miste afgange.

Befolkningstætheden på rute 113 er gode nok for togdrift.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak