Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DR TV - program om bil versus tog (Danmark)
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: mgameing123 Dato 17/10-24, 22:35
Citat fra: Worm Dato 17/10-24, 21:35
Citat fra: LarsJels Dato 17/10-24, 19:30Der glemmes vist, at bilen også har marginalomkostninger i form af slid, værdiforringelse, km til næste service mv. Det bliver nemt 0,5-1 kr./km. Husker man at få det med, så er toget mere konkurrencedygtig ift. dieselbilen på prisen.


MVH; Lars

Nu skal man så erindre at rigtig mange har en bil (eller flere) og så  bliver marginalomkostninger noget mere abstrakt
Afgifter, forsikringer, vejhjælp er ofte uafhængig af kørselforbruget og de fleste alm. service er også rimelig ens medmindre man kører mange kilometer årligt.

Ser man på hvem der har adgang til min. en bil har FDM i 2023 lavet en opgørelse som viser:

Ni ud af 10 parfamilier med børn har mindst én bil
85 procent af familierne med bil bor i parcelhus

Knap otte ud af 10 (77-81 procent) af dem, som bor i mindre bysamfund eller landdistrikter, har bil.
At have 1 bil i en børnefamilie vil betyde en af forældrene skal tage bussen. (Jeg forstiller mig det er moren mest pga. min mor havde intet kørekort).
Måske.
Men tænker du har brug for at få opdateret din viden om transport i forhold til forskelle mellem mænd og kvinder.

Læs derfor denne opgørelse.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.man.dtu.dk/-/media/institutter/management/scientific-advice/transportvaneundersoegelsen/t-u/tu-udgivelser/faktaark/2013-faktaark_transport-fordelt-paa-koen.pdf&ved=2ahUKEwioitj34ZaJAxWiIRAIHXMQOykQFnoECBAQBg&usg=AOvVaw1Fd-N9Chn6u3hN0lhiNCFG

Jeg gør det lige lidt tydeligere. Med marginalomkostninger mener jeg marginalomkostninger. Det er ikke spor abstrakt, men udgiften ved at køre X+1 km, når alle faste udgifter indgår i X km. Nogle konkrete tal:
Dækslid: 5.000 kr./50.000 km (et sæt dæk til 5.000 kr. holder til 50.000 km kørsel) = 10 øre/km
Km til næste service: 2.500 kr./20.000 km. (serviceinterval på 20.000 km., service koster 2.500 kr.) = 8 øre/km
Værditab: 5.000 kr./10.000 km (bilen bliver 5.000 kr. mindre værd ved at have kørt 10.000 km mere) = 50 øre/km

Ovennævnte kan variere fra bil til bil, men vil typisk være 50-100 øre/km. Jeg ved godt, man kan lade være med at have bilen til service, lade være med at skifte dæk og køre i en gammel skramlekasse, som næsten ikke kan holde sammen og derfor ikke taber i værdi. Men lade os sammenligne en mellemklassebil i nogenlunde stand med "mellemklassetog" i nogenlunde stand. Det er det mest fair.

MVH; Lars

Citat fra: Worm Dato 18/10-24, 03:27
Citat fra: mgameing123 Dato 17/10-24, 22:35
Citat fra: Worm Dato 17/10-24, 21:35
Citat fra: LarsJels Dato 17/10-24, 19:30Der glemmes vist, at bilen også har marginalomkostninger i form af slid, værdiforringelse, km til næste service mv. Det bliver nemt 0,5-1 kr./km. Husker man at få det med, så er toget mere konkurrencedygtig ift. dieselbilen på prisen.


MVH; Lars

Nu skal man så erindre at rigtig mange har en bil (eller flere) og så  bliver marginalomkostninger noget mere abstrakt
Afgifter, forsikringer, vejhjælp er ofte uafhængig af kørselforbruget og de fleste alm. service er også rimelig ens medmindre man kører mange kilometer årligt.

Ser man på hvem der har adgang til min. en bil har FDM i 2023 lavet en opgørelse som viser:

Ni ud af 10 parfamilier med børn har mindst én bil
85 procent af familierne med bil bor i parcelhus

Knap otte ud af 10 (77-81 procent) af dem, som bor i mindre bysamfund eller landdistrikter, har bil.
At have 1 bil i en børnefamilie vil betyde en af forældrene skal tage bussen. (Jeg forstiller mig det er moren mest pga. min mor havde intet kørekort).
Måske.
Men tænker du har brug for at få opdateret din viden om transport i forhold til forskelle mellem mænd og kvinder.

Læs derfor denne opgørelse.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.man.dtu.dk/-/media/institutter/management/scientific-advice/transportvaneundersoegelsen/t-u/tu-udgivelser/faktaark/2013-faktaark_transport-fordelt-paa-koen.pdf&ved=2ahUKEwioitj34ZaJAxWiIRAIHXMQOykQFnoECBAQBg&usg=AOvVaw1Fd-N9Chn6u3hN0lhiNCFG

Hmm så kvinder bruger jo mere offentlig transport end mænd.

Citat fra: mgameing123 Dato 18/10-24, 11:52
Citat fra: Worm Dato 18/10-24, 03:27
Citat fra: mgameing123 Dato 17/10-24, 22:35
Citat fra: Worm Dato 17/10-24, 21:35
Citat fra: LarsJels Dato 17/10-24, 19:30Der glemmes vist, at bilen også har marginalomkostninger i form af slid, værdiforringelse, km til næste service mv. Det bliver nemt 0,5-1 kr./km. Husker man at få det med, så er toget mere konkurrencedygtig ift. dieselbilen på prisen.


MVH; Lars

Nu skal man så erindre at rigtig mange har en bil (eller flere) og så  bliver marginalomkostninger noget mere abstrakt
Afgifter, forsikringer, vejhjælp er ofte uafhængig af kørselforbruget og de fleste alm. service er også rimelig ens medmindre man kører mange kilometer årligt.

Ser man på hvem der har adgang til min. en bil har FDM i 2023 lavet en opgørelse som viser:

Ni ud af 10 parfamilier med børn har mindst én bil
85 procent af familierne med bil bor i parcelhus

Knap otte ud af 10 (77-81 procent) af dem, som bor i mindre bysamfund eller landdistrikter, har bil.
At have 1 bil i en børnefamilie vil betyde en af forældrene skal tage bussen. (Jeg forstiller mig det er moren mest pga. min mor havde intet kørekort).
Måske.
Men tænker du har brug for at få opdateret din viden om transport i forhold til forskelle mellem mænd og kvinder.

Læs derfor denne opgørelse.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.man.dtu.dk/-/media/institutter/management/scientific-advice/transportvaneundersoegelsen/t-u/tu-udgivelser/faktaark/2013-faktaark_transport-fordelt-paa-koen.pdf&ved=2ahUKEwioitj34ZaJAxWiIRAIHXMQOykQFnoECBAQBg&usg=AOvVaw1Fd-N9Chn6u3hN0lhiNCFG

Hmm så kvinder bruger jo mere offentlig transport end mænd.
I undersøgelsen står der at mænd og kvinder stort set bruger kollektiv trafik lige meget.
Men derfor kan en bustur være hyppigere brugt af kvinder end af mænd.

Det væsentlige er dog at kollektiv transport benyttes stort set ligeligt af de 2 køn.

Citat fra: LarsJels Dato 18/10-24, 09:05Jeg gør det lige lidt tydeligere. Med marginalomkostninger mener jeg marginalomkostninger. Det er ikke spor abstrakt, men udgiften ved at køre X+1 km, når alle faste udgifter indgår i X km. Nogle konkrete tal:
Dækslid: 5.000 kr./50.000 km (et sæt dæk til 5.000 kr. holder til 50.000 km kørsel) = 10 øre/km
Km til næste service: 2.500 kr./20.000 km. (serviceinterval på 20.000 km., service koster 2.500 kr.) = 8 øre/km
Værditab: 5.000 kr./10.000 km (bilen bliver 5.000 kr. mindre værd ved at have kørt 10.000 km mere) = 50 øre/km

Ovennævnte kan variere fra bil til bil, men vil typisk være 50-100 øre/km. Jeg ved godt, man kan lade være med at have bilen til service, lade være med at skifte dæk og køre i en gammel skramlekasse, som næsten ikke kan holde sammen og derfor ikke taber i værdi. Men lade os sammenligne en mellemklassebil i nogenlunde stand med "mellemklassetog" i nogenlunde stand. Det er det mest fair.

MVH; Lars

Men broafgift og brændstof er direkte synlige udgifter til turen - dækslid og fremskyndet service er mindre synlige omkostninger.

Og omkostningens synlighed er somme tider vigtigere end dens størrelse. Det kunne man bl.a. se her ved Frederikssund - afgiften for at køre over den ny bro lå tæt på forskellen i omkostninger til brændstof, men var en klar budgetmæssig øjebæ.

Eskild

Citat fra: Worm Dato 18/10-24, 12:39
Citat fra: mgameing123 Dato 18/10-24, 11:52
Citat fra: Worm Dato 18/10-24, 03:27
Citat fra: mgameing123 Dato 17/10-24, 22:35At have 1 bil i en børnefamilie vil betyde en af forældrene skal tage bussen. (Jeg forstiller mig det er moren mest pga. min mor havde intet kørekort).
Måske.
Men tænker du har brug for at få opdateret din viden om transport i forhold til forskelle mellem mænd og kvinder.

Læs derfor denne opgørelse.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.man.dtu.dk/-/media/institutter/management/scientific-advice/transportvaneundersoegelsen/t-u/tu-udgivelser/faktaark/2013-faktaark_transport-fordelt-paa-koen.pdf&ved=2ahUKEwioitj34ZaJAxWiIRAIHXMQOykQFnoECBAQBg&usg=AOvVaw1Fd-N9Chn6u3hN0lhiNCFG

Hmm så kvinder bruger jo mere offentlig transport end mænd.
I undersøgelsen står der at mænd og kvinder stort set bruger kollektiv trafik lige meget.
Men derfor kan en bustur være hyppigere brugt af kvinder end af mænd.

Det væsentlige er dog at kollektiv transport benyttes stort set ligeligt af de 2 køn.
I dit ivrige men fejlramte forsøg på at belære mgameing123 overser du belejligt denne sætning fra din kilde, der måske ikke passer ind i fortællingen:
"Der er også betydelig forskel mellem kønnene, når man ser på valg af transportmiddel."

Fra samme afsnit "Transportmiddelfordeling" viser figuren desuden følgende:
I absolutte tal kører kvinder en smule mere kollektivt end mænd, dvs. stadig mere, og i relativ andel kører kvinder betydeligt mere kollektivt end mænd. Begge dele målt på antal kilometer.

Mgameing123's antagelse om hvem af 2 forældre med 1 bil, som tager bussen (eller andet kollektivt), var dermed korrekt, og velunderbygget af din kilde. Men du vil nok stædigt fastholde at det skal udlægges anderledes ;)

https://www.man.dtu.dk/-/media/institutter/management/scientific-advice/transportvaneundersoegelsen/t-u/tu-udgivelser/faktaark/2013-faktaark_transport-fordelt-paa-koen.pdf

Citat fra: PD Hansen Dato 18/10-24, 15:56
Citat fra: Worm Dato 18/10-24, 12:39
Citat fra: mgameing123 Dato 18/10-24, 11:52
Citat fra: Worm Dato 18/10-24, 03:27
Citat fra: mgameing123 Dato 17/10-24, 22:35At have 1 bil i en børnefamilie vil betyde en af forældrene skal tage bussen. (Jeg forstiller mig det er moren mest pga. min mor havde intet kørekort).
Måske.
Men tænker du har brug for at få opdateret din viden om transport i forhold til forskelle mellem mænd og kvinder.

Læs derfor denne opgørelse.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.man.dtu.dk/-/media/institutter/management/scientific-advice/transportvaneundersoegelsen/t-u/tu-udgivelser/faktaark/2013-faktaark_transport-fordelt-paa-koen.pdf&ved=2ahUKEwioitj34ZaJAxWiIRAIHXMQOykQFnoECBAQBg&usg=AOvVaw1Fd-N9Chn6u3hN0lhiNCFG

Hmm så kvinder bruger jo mere offentlig transport end mænd.
I undersøgelsen står der at mænd og kvinder stort set bruger kollektiv trafik lige meget.
Men derfor kan en bustur være hyppigere brugt af kvinder end af mænd.

Det væsentlige er dog at kollektiv transport benyttes stort set ligeligt af de 2 køn.
I dit ivrige men fejlramte forsøg på at belære mgameing123 overser du belejligt denne sætning fra din kilde, der måske ikke passer ind i fortællingen:
"Der er også betydelig forskel mellem kønnene, når man ser på valg af transportmiddel."

Fra samme afsnit "Transportmiddelfordeling" viser figuren desuden følgende:
I absolutte tal kører kvinder en smule mere kollektivt end mænd, dvs. stadig mere, og i relativ andel kører kvinder betydeligt mere kollektivt end mænd. Begge dele målt på antal kilometer.

Mgameing123's antagelse om hvem af 2 forældre med 1 bil, som tager bussen (eller andet kollektivt), var dermed korrekt, og velunderbygget af din kilde. Men du vil nok stædigt fastholde at det skal udlægges anderledes ;)

https://www.man.dtu.dk/-/media/institutter/management/scientific-advice/transportvaneundersoegelsen/t-u/tu-udgivelser/faktaark/2013-faktaark_transport-fordelt-paa-koen.pdf
Tillykke. Du lavede lidt "cherrypicking" og fandt noget som fandt nåde for dit øje!

Men havde du læst hele undersøgelsen og ikke nøjedes med at fokusere på at kvinder køre flere ture mens mænd faktisk kører længere på deres færre ture - så ville du nok ikke have været så sarkastisk?

Fakta er at der er ikke den store forskel på mænd og kvinder længere.
Og havde undersøgelsen taget højde for etnicitet vil min påstand være at etniske danske forældre med børn og 1 bil i husstanden vælger at den af forældrene som har mest gavn og glæde af at tage bilen fremfor kollektivt trafik ikke ser på køn men behov!

Citat fra: Worm Dato 18/10-24, 18:50
Citat fra: PD Hansen Dato 18/10-24, 15:56
Citat fra: Worm Dato 18/10-24, 12:39
Citat fra: mgameing123 Dato 18/10-24, 11:52
Citat fra: Worm Dato 18/10-24, 03:27
Citat fra: mgameing123 Dato 17/10-24, 22:35At have 1 bil i en børnefamilie vil betyde en af forældrene skal tage bussen. (Jeg forstiller mig det er moren mest pga. min mor havde intet kørekort).
Måske.
Men tænker du har brug for at få opdateret din viden om transport i forhold til forskelle mellem mænd og kvinder.

Læs derfor denne opgørelse.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.man.dtu.dk/-/media/institutter/management/scientific-advice/transportvaneundersoegelsen/t-u/tu-udgivelser/faktaark/2013-faktaark_transport-fordelt-paa-koen.pdf&ved=2ahUKEwioitj34ZaJAxWiIRAIHXMQOykQFnoECBAQBg&usg=AOvVaw1Fd-N9Chn6u3hN0lhiNCFG

Hmm så kvinder bruger jo mere offentlig transport end mænd.
I undersøgelsen står der at mænd og kvinder stort set bruger kollektiv trafik lige meget.
Men derfor kan en bustur være hyppigere brugt af kvinder end af mænd.

Det væsentlige er dog at kollektiv transport benyttes stort set ligeligt af de 2 køn.
I dit ivrige men fejlramte forsøg på at belære mgameing123 overser du belejligt denne sætning fra din kilde, der måske ikke passer ind i fortællingen:
"Der er også betydelig forskel mellem kønnene, når man ser på valg af transportmiddel."

Fra samme afsnit "Transportmiddelfordeling" viser figuren desuden følgende:
I absolutte tal kører kvinder en smule mere kollektivt end mænd, dvs. stadig mere, og i relativ andel kører kvinder betydeligt mere kollektivt end mænd. Begge dele målt på antal kilometer.

Mgameing123's antagelse om hvem af 2 forældre med 1 bil, som tager bussen (eller andet kollektivt), var dermed korrekt, og velunderbygget af din kilde. Men du vil nok stædigt fastholde at det skal udlægges anderledes ;)

https://www.man.dtu.dk/-/media/institutter/management/scientific-advice/transportvaneundersoegelsen/t-u/tu-udgivelser/faktaark/2013-faktaark_transport-fordelt-paa-koen.pdf
Tillykke. Du lavede lidt "cherrypicking" og fandt noget som fandt nåde for dit øje!

Men havde du læst hele undersøgelsen og ikke nøjedes med at fokusere på at kvinder køre flere ture mens mænd faktisk kører længere på deres færre ture - så ville du nok ikke have været så sarkastisk?

Fakta er at der er ikke den store forskel på mænd og kvinder længere.
Og havde undersøgelsen taget højde for etnicitet vil min påstand være at etniske danske forældre med børn og 1 bil i husstanden vælger at den af forældrene som har mest gavn og glæde af at tage bilen fremfor kollektivt trafik ikke ser på køn men behov!


Worm:
"Fakta er at der er ikke den store forskel på mænd og kvinder længere."

Fakta iflg. undersøgelsen er:
"Der er også betydelig forskel mellem kønnene, når man ser på valg af transportmiddel."

Og igen: Målt på antal kilometer kører kvinder en betydeligt højere andel af kvinders aktuelle transportbehov med kollektivt transport end mænd kører kollektivt ift. mænds transportbehov.

Det fremgår tydeligt af undersøgelsen.

Men det kan du da godt kalde cherry picking, bare fordi det ikke passer ind i den generelle fortælling, du ønsker at give, hvor der da helt sikkert er sket ændringer i forhold til "gamle dage". Men nu er det vel trafik/transport vi diskuterer, og ikke mulige andre forskelle mellem køn, etnicitet eller hvad du ellers pludseligt ønsker at inddrage.

PD Hansen:
"Men nu er det vel trafik/transport vi diskuterer, og ikke mulige andre forskelle mellem køn, etnicitet eller hvad du ellers pludseligt ønsker at inddrage."

Nu var det så ikke mig der bragte kvinder ind i diskussionen!

Citat fra: LarsJels Dato 17/10-24, 19:30Der glemmes vist, at bilen også har marginalomkostninger i form af slid, værdiforringelse, km til næste service mv. Det bliver nemt 0,5-1 kr./km. Husker man at få det med, så er toget mere konkurrencedygtig ift. dieselbilen på prisen.

Hvorfor er det, at jyske områder ikke må have både gode motorvejs- og togforbindelser, når fynere (Svendborg) og sjælere (Kalundborg) godt må? For at blive i det sarkastiske.

MVH; Lars

Kalundborg og hele Nordvestbanen har da forfærdelige togforbindelser. Mega lav frekvens, manglende dobbeltspor holbæk-kalundborg, kun 120km/t holbæk-kalundborg, bør være 200km/t, bør Roskilde-Holbæk også være, og minimale og/eller gamle, slidte stationer.


En reduceret rejsetid på 24 minutter med toget ville være en gigantisk forbedring for Midtjylland. Og det giver slet ingen mening at der ikke investeres i det nu hvor politikere er så glade for enormt dyre motorvejsanlæg der i bedste fald kun skærer 2-10 minutter af rejsetiden for bilister.


Men fordi politikerne måske har været for flittige med at bevillige dyre og delvist overflødige motorveje i Jylland, bliver det da ikke ikke bedre, hvis de også bevilliger dyre og delvist overflødige jernbaner. Brug pengene der, hvor trafikken og behovet er størst. I øvrigt jeg ikke på, at man som bilist kun sparer 2-10 minutter på en strækning som Vejle-Holstebro på motorvej (130 km/t) i forhold til landevejen. (80 km/t)

Citat fra: Ncard00 Dato 19/10-24, 21:56Kalundborg og hele Nordvestbanen har da forfærdelige togforbindelser. Mega lav frekvens, manglende dobbeltspor holbæk-kalundborg, kun 120km/t holbæk-kalundborg, bør være 200km/t, bør Roskilde-Holbæk også være, og minimale og/eller gamle, slidte stationer.
Det ligner du mangler forståelse af hvad for en bane det er. Passagertal er ikke specielt højt på Holbæk-Kalundborg og det vil ikke vokse meget med hurtige og hyppigere tog - befolkningsgrundlag er ikke til det, selvom Kalundborg har vækst pga. Novo. Passagerne er først fra Holbæk og imod øst. Ellers er der planlagt en hastighedsopgradering til 160 km/t på strækningen. Og 200 km/t er ikke til regionaltog med hyppige stop, men 200 km/t er til trafikken imellem landsdele med få stop.

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 19/10-24, 22:57En reduceret rejsetid på 24 minutter med toget ville være en gigantisk forbedring for Midtjylland. Og det giver slet ingen mening at der ikke investeres i det nu hvor politikere er så glade for enormt dyre motorvejsanlæg der i bedste fald kun skærer 2-10 minutter af rejsetiden for bilister.


Men fordi politikerne måske har været for flittige med at bevillige dyre og delvist overflødige motorveje i Jylland, bliver det da ikke ikke bedre, hvis de også bevilliger dyre og delvist overflødige jernbaner. Brug pengene der, hvor trafikken og behovet er størst. I øvrigt jeg ikke på, at man som bilist kun sparer 2-10 minutter på en strækning som Vejle-Holstebro på motorvej (130 km/t) i forhold til landevejen. (80 km/t)

Man kunne havde bygget det som Motortrafikvej eller lavet omfartsvej. Men man spare 30 minutter med motorvej end normale vej. Herning til Holstebro motorvej var måske lidt overflødigt.

Motorvejen Herning-Holstebro
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 20/10-24, 01:03.
CitatHerning til Holstebro motorvej var måske lidt overflødigt

Der er de seneste ca. 101 år nedlagt hundredvis af kilometer jernbane i Danmark. Der er vist aldrig blevet nedlagt noget motorvej i Danmark af betydning. Så Holstebro-Herning skal nok overleve.

På den eksisterende del af Kalundborgmotorvejen kører der i øvrigt færre biler, end der gør på Holstebromotorvejen nord og syd for Aulum midt mellem Herning og Holstebro. Men det er ikke rigtigt noget, man taler om. Og der er da vist heller ikke nogen, der taler om, at Kalundborgmotorvejen skulle være overflødig - bortset fra motorvejshaderne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: andersj Dato 15/10-24, 17:37Mellem Holstebro og Vejle køres der med en gennemsnitlig hastighed på 70 km/t for ICL, så der kan en bil på motorvejen med 130 km/t få et stort forspring. Tager man også Vejle-Fredericia med inkl. opholdet på 10 minutter i Fredericia er vi nede på 67 km/t for Holstebro-Fredericia.

Hastighedsopgraderingen Jelling-Aulum, som var en ikke realiseret del af Togfonden, ville kunne nedsætte rejsetiden med op til 24 minutter mellem Vejle og Struer (efter daværende køreplan).
Den hastighedsopgradering dog vil have en nye stationer i Give og Thyregod Station udenfor byerne.

Gå op Sider: 1 2 [3]

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak