Citat fra: Viktoria Skov Dato 10/10-24, 15:41En oplagt mulighed er at se til Sjælland med Lokaltogs baner.
Disse har alle vel ca. det samme befolkningsopland som mellem Århus, Skanderborg og Silkeborg, men kører alle med minimum halvtimesdrift med et to-vognstogsæt.
Derudover kører Østbanen nær kvartersdrift mellem Hårlev og Køge, når den nye køreplan kommer.
At banen i dag har halvtimesdrift er derfor intet argument for at banen ikke kan klare hyppigere drift. Typisk er der en sammenhæng mellem frekvensen og antal passagerer. Øger du frekvensen til fx kvartersdrift, vil der også komme en tilsvarende passagerstigning, da toget nu er mere attraktivt i forhold til bilen.
Som Anho nævner udgør den fælles strækning mellem Silkeborg og Svejbæk begrænsningen.
Det kunne derved være en oplagt løsning at hvert andet tog ender i Laven og kører tilbage til Århus herfra. Dette øger frekvensen mellem Laven og Skanderborg/Århus, uden at man kommer i konflikt med hurtigtoget fra Herning.
At omdanne banen til letbane giver ingen fordele, som ikke kunne opnås med batteritog og hyppigere drift. I bund og grund er ændring af en lokalbane til letbane spild af gode penge, som kunne have været brugt til fx at genåbne stationer på lokalbanerne, så højere frekvens er mulig.
Et betydeligt problem med ændring til letbane, er at banen mellem Skanderborg og Århus elektrificeres til 25 kV, hvilket letbanetogene ikke umiddelbart kan køre på. Denne delstrækning er der ingen nemme løsninger på.
Hvor mange % af pendlerne skal mon videre op ad Grenåbanen, som kan retfærdiggøre en sammenlægning?
Hvis driften overdrages til fx Midtjyske jernbaner, bliver driften også regionens ansvar, hvilket vil have samme effekt som en overdragelse til Århus letbane.
En anden udfordring er at typiske tram-trains er begrænset til ca. 100 km/t og nuværende strækningshastighed Skanderborg - Silkeborg er 120 km/t og Århus - Skanderborg 150 km/t.
Tram-trains vil derfor næppe kunne udnytte strækningshastigheden optimalt.
Derimod kan batteritog som dem Lokaltog lige har købt fra Stadler køre min. 140 km/t, hvilket udnytter banen bedre.
Vi må se om den nye bane kobles til ved Svejbæk. Hvis den kobles på tættere på Silkeborg så kan det være at kapacitetproblemet kan gørs så lille at det ikke gør så meget.
Der har længe været ønske om gennemkørende regionaltog og letbanetog i Aarhus, så man slipper for at alle regionaltogspassagererne skal skifte i Aarhus. Folk klager stadig over at letbanens Odder-Grenaa tog ikke er blevet til noget, og det er stadig en driftmæssig udfordring at letbanetog mellem Odder og Grenaa så vidt muligt skal holdes tilbage og vente på hinanden på Aarhus H så folk kan skifte. Det er en stor fordel at servicere Dokk1 og Skolebakken direkte med gennemkørende tog. Der er MANGE der i forvejen skifter mellem regionaltog og letbanen på Aarhus H. Ideelt set skulle man være gennemkørende til Universitetshospitalet og ikke Grenaabanen, men det er bare ikke realistisk når det kommer til kapacitet.
Man kan sagtens få letbanetog der kan kører på 25kv AC og også 750v DC og batteri. Med gennemkørsel til Grenaabanen vil det måske være muligt bare at bruge normale tog og ikke letbanetog. Så slipper man da for at bekymre sig om tophastigheder og kørestrøm.