Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Lunderskov - Esbjerg strækningen
Gå ned Sider:[1] 2
Nogen der ved om der bliver lavet sporarbejde mellem Lunderskov og Esbjerg i denne omgang ud over de opståede vandskader, eller reduktionen i togafgange til Esbjerg alene skyldes sporarbejde på den sønderjyske hovedstrækning.

Der lægger stadig mange gamle og dårlige duo-blok sveller mellem Lunderskov og Esbjerg som har været skyld i hastighedsnedsættelser i omkring et år mellem Holsted og Vejen, samtidig er visse dele af strækningen total uegnet til kørsel med 180 km/t hvilket heldigvis også kun sker når forsinkelser skal indhentes.

Det tror jeg desværre ikke du skal regne med og der ligger (mærkeligt nok) heller ikke nogen sporfornyelsesplan for den strækning i Banedanmarks anlægsplan der løber frem til 2035.
Det ville ellers være oplagt ifbm. signalprogrammet der ibrugtages til foråret og som kræver en række spærringer.

Ja det er ganske underligt at denne strækning ikke er med i Banedanmarks anlægsplan frem til 2035.
Kigger man LA strækningsinformation bliver det være og være med hastighedsnedsættelserne.
Banen har en strækningshastighed på 180 km/t som nærmest ikke udnyttes i køreplanen, kun til at indhente forsinkelser, hvilket godt kan give sved på med panden da det nogle steder føles som om toget er tæt på at ryge af sporet.
Der er et behov for renovering visse steder, samtidig burde strækningen forholsdvis let kunne opgraderes til 200 km/t hvis der var lidt mere vilje for jernbanen.

Det spor holder ikke til 2035. På bl.a. strækningen Brørup - Vejen er der sat forbindelses jern på med ca. en meters mellemrum for at holde skidte sammen. Skal det holde til 2035, så bliver det vist i skridtgang, at togene skal fremføres.
Hilsner Keld

Citat fra: D 826 Dato 10/10-24, 15:53Det spor holder ikke til 2035. På bl.a. strækningen Brørup - Vejen er der sat forbindelses jern på med ca. en meters mellemrum for at holde skidte sammen. Skal det holde til 2035, så bliver det vist i skridtgang, at togene skal fremføres.
Hilsner Keld

Forbindelsesjernene er jo netop for at holde sporvidden, da tværstængerne nok er rustet væk.

Men selve betonen og skinnebefæstelsen har jeg ikke hørt at der skulle være problemer med, hvorved at når sporets integritet opretholdes med stængerne, burde det godt kunne holde noget endnu.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Hej Viktoria

Jeg ved godt, hvad forbindelses jern bruges til. Men det er kun en nødløsning, som næppe er god i over ti år. Der bliver nok del efterspænding.

Hilsner Keld 

Det kunne være meget værre  ;D


https://www.facebook.com/reel/863321605899183

Mvh.
Lars

Citat fra: Lars Dato 10/10-24, 19:42Det kunne være meget værre  ;D

https://www.facebook.com/reel/863321605899183

Det er det, man kalder en "indpasser" :P .

Underligt hvorfor danske jernbaner skal være så nedslidte inden der sporrenoveres. Sidst der blev udført renovering på denne strækning, mener jeg det var træsveller der blev fjernet hvor utroligt det end lyder, især når der er tale om hovedbanen.
Alt det der sker på jernbanen i disse år er jo nærmest kun helt nødvendigt arbejde efter at have forsømt området i adskillige årtier.

Citat fra: H-Kruse Dato 17/10-24, 23:22Underligt hvorfor danske jernbaner skal være så nedslidte inden der sporrenoveres. Sidst der blev udført renovering på denne strækning, mener jeg det var træsveller der blev fjernet hvor utroligt det end lyder, især når der er tale om hovedbanen.
Alt det der sker på jernbanen i disse år er jo nærmest kun helt nødvendigt arbejde efter at have forsømt området i adskillige årtier.
Der er et efterslæb på sporfornyelsen. Men det tager år før de kommer rundt til alle strækninger, så der må prioriteres, så de strækninger, hvor det er mest nødvendig, at der gøres ved, kommer først. Men der er blevet tilført så mange midler, at efterslæbet bliver formindsket, så det skulle blive bedre for år til år.

Citat fra: H-Kruse Dato 17/10-24, 23:22Underligt hvorfor danske jernbaner skal være så nedslidte inden der sporrenoveres. Sidst der blev udført renovering på denne strækning, mener jeg det var træsveller der blev fjernet hvor utroligt det end lyder, især når der er tale om hovedbanen.
Alt det der sker på jernbanen i disse år er jo nærmest kun helt nødvendigt arbejde efter at have forsømt området i adskillige årtier.
Der er frønnede træsveller på S-banesporene på Østerport station.

Citat fra: tgsen Dato 18/10-24, 12:00
Citat fra: H-Kruse Dato 17/10-24, 23:22Underligt hvorfor danske jernbaner skal være så nedslidte inden der sporrenoveres. Sidst der blev udført renovering på denne strækning, mener jeg det var træsveller der blev fjernet hvor utroligt det end lyder, især når der er tale om hovedbanen.
Alt det der sker på jernbanen i disse år er jo nærmest kun helt nødvendigt arbejde efter at have forsømt området i adskillige årtier.
Der er frønnede træsveller på S-banesporene på Østerport station.

Sporteknisk er der intet i vejen med træsveller. Man er alene på vej væk fra træsveller, grundet man ikke vil benytte de giftige kemikalier der er nødvendigt for at undgå råd, og ikke vil købe dyrt Azobetræ hjem.

De eneste krav til træsvellers tilstand er netop blot at de skal kunne holde sporvidden og træet omkring skruerne er sundt.

De sveller til Dt og Cr overbygning, der forbores inden imprægnering er faktisk mere holdbare end sveller der bores på stedet, da træet omkring skruen imprægneres. Forborede sveller har derfor længere levetid, da når kernen mellem skinnerne (der ikke blev imprægneret meget) er rådnet væk, er svellens kanter, ender og skinneleje stadig sunde, da disse har fået fuld imprægnering.
Blot for at forklare at hule sveller i sporet, ikke nødvendigvis akut skal udskiftes, medmindre træet omkring skinnelejet er råddent.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Det er muligt træsveller sagtens kan indgå i et spor, men kan træ holde de tollerencer der kræves til kørsel med 200 km/t eller derover.
I mine øjne er de træsveller banedanmark udskifter gerne halvrådne og ser ud til at være flere år over deres udløbsdato.

Citat fra: H-Kruse Dato 18/10-24, 18:52Det er muligt træsveller sagtens kan indgå i et spor, men kan træ holde de tollerencer der kræves til kørsel med 200 km/t eller derover.
I mine øjne er de træsveller banedanmark udskifter gerne halvrådne og ser ud til at være flere år over deres udløbsdato.
Der er umuligt ét sted hvor træsveller bruges til spor dimensioneret til 200 km/t.

Citat fra: H-Kruse Dato 18/10-24, 18:52Det er muligt træsveller sagtens kan indgå i et spor, men kan træ holde de tollerencer der kræves til kørsel med 200 km/t eller derover.
I mine øjne er de træsveller banedanmark udskifter gerne halvrådne og ser ud til at være flere år over deres udløbsdato.

Træsveller af fyr med underlagsplader (overbygning Cr) mener jeg benyttes i sporskifter på de gamle hovedbaner med 180 km/t, hvorfor de burde kunne tillade min. 180 km/t.
Selve befæstelsen er den samme som benyttes på beton sporskiftesveller (SP90 sveller), der tillader 200 km/t. Eneste forskel er da blot om det er et stykke tømmer eller beton der holder sporvidden.

Træsveller af bøg uden underlagsplader (overbygning Dt) er derimod begrænset til mellem 120 og 140 km/t.
(Tror det reelt er en historisk årsag, da man i 50 og 60'erne benyttede to-blok sveller til hovedsporene med høj hastighed, og derfor alene benyttede Dt i spor med 120 km/t og mindre.)

Men igen. Hule og rådne sveller kan sagtens være brugbare stadigvæk. Hvis skinnelejet og sporvidden stadig er intakt.
Men dette er naturligvis svært at konstatere fra en perron som ikke faglig person.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider:[1] 2
DSB MH 357Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak