Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Fleksibilitet ved ERTMS.
Som jeg forstår det vil indførelse af ERTMS på Banedanmarks net indebære nye muligheder, øget fleksibilitet. At det f.eks er muligt at køre både i højre og venstre spor mend samme hastighed.

Nogen i forummet som har indsigt i hvorledes Banedanmark tænker at dette udnyttes, f.eks ved etablering af ny transversaler taktiske steder eller ved trafikale instrukser?

JH

Fleksibilitet ved ERTMS.
Af D 826. 7/10-24, 08:42.
Godmorgen

Virkeligheden er jo desværre, at transversalerne fjernes ved spor renovering.

Hilsner Keld

Fleksibilitet ved ERTMS.
Af steenth. 7/10-24, 09:51.
Citat fra: Jens Hansen Dato  7/10-24, 08:13Som jeg forstår det vil indførelse af ERTMS på Banedanmarks net indebære nye muligheder, øget fleksibilitet. At det f.eks er muligt at køre både i højre og venstre spor mend samme hastighed.

Nogen i forummet som har indsigt i hvorledes Banedanmark tænker at dette udnyttes, f.eks ved etablering af ny transversaler taktiske steder eller ved trafikale instrukser?
ERTMS/ETCS er bare et togkontrolsystem. Det er mere det underliggende sikringsanlæg, hvor man har valgt at der skal være "vekselspor" på strækninger med nyt signalsystem. Og vekselspor har været brugt i mange på bl.a. Tinglev-Vojens, Høje-Taastrup-Roskilde og Korsør-Nyborg. Så det er ikke en nyhed. Og det er op til trafiklederne udnytte det.

Man har har udnyttet at kunne kører i venstre side på København-Ringsted. Sidste gang var i august måned, hvor man kørte i venstre side i 2 uger for kunne lettere flette trafikken fra Roskilde i Vigerslev lette imens Hvidovre fjern-København H over Valby var spærret. Her blev også udnyttet at København H-Vigerslev har vekselspor. Men det kan også udnyttes til fx overhaling af et langsommere tog imellem 2 stationer.

På S-tog har også brugt det til fx København H-Østerport ved sporarbejde. Man sidder 2-3 tog på hver sin linje afsted lige efter hinanden før man vender retning, så færre skal skifte tog ved fx Svanemøllen og Hellerup, hvor der før kun var plads til en linje.

Tak for opklaringen, min fejlslutning.

Foretager Banedanmark evalueringer af hvor det ofte går galt og ud fra det ser på hvor infrastrukturen kan gøres mere fleksibel? For en fleksibel infrastruktur bør vel, alt andet lige, være en fordel ved uregelmæssigheder.

JH

Fleksibilitet ved ERTMS.
Af D 826. 8/10-24, 05:13.
Godmorgen

Men det koster penge.

Hilsner Keld

Og ?

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato  7/10-24, 18:57Tak for opklaringen, min fejlslutning.

Foretager Banedanmark evalueringer af hvor det ofte går galt og ud fra det ser på hvor infrastrukturen kan gøres mere fleksibel? For en fleksibel infrastruktur bør vel, alt andet lige, være en fordel ved uregelmæssigheder.

JH
...og man kunne i samme omgang håbe på en generel omstilling af planlægningen af sporskifteudvekslinger til sporskifter med højere hastigheder i afvigende gren på de steder, hvor det trafikalt vil være fordelagtigt, at kunne bruge begge spor lige smidigt.

Mon ikke det reelt kræver en politisk pulje "nye penge" til "kapacitetsfremmende foranstaltninger", før der er nogen, der får tid til at kigge på det?

/Lasse

Fleksibilitet ved ERTMS.
Af Jimbow. 8/10-24, 09:00.
Udfordringen ved dette emne er, at det er svært at dokumentere hvad man får ud af, at investere i flere eller hurtigere transversaler. Specifikt kan det være svært at vurdere, hvor ofte man bruger dem, og dermed hvor stor trafikal gevinst passagererne får. Og uden direkte gevinster kan det være svært at overbevise politikerne om, at de skal investere mange penge i det.

Fleksibilitet ved ERTMS.
Af RasmusD. 8/10-24, 11:03.
De fleste sporskifter på Køge Nord-banen er, så vidt jeg husker, lavet til at man kan køre 120 km/t i afvigende gren.

(At de så også er i stykker og skal skiftes er en anden snak)

Fleksibilitet ved ERTMS.
Af Ove Nygaard, Fredericia. 8/10-24, 12:33.
Citat fra: Jens Hansen Dato  8/10-24, 07:20Og ?

JH
Hej Jens Hansen
Manglede fortsættelsen ikke: "Hvor skal pengene komme fra?". 8)
Jeg ved det nemlig ikke, men der skal nok være nogen med politisk indflydelse støttet af saglige rådgivere med fagligt indsigt, der kan beskrive det. Hvem det så er? :-\
Bedste hilsener
Ove af Erritsø 8) 

Kære Ove

Korrekt, jeg har også ofte fokus på at tingene koster og hvem skal betale.

Min tanke var at hvis (?) Banedanmark evaluerer trafikafviklingen og punktligheden, som jo har kundernes store interesse, så kunne de måske også se ind i hvad der skal til for at forbedre trafik afviklingen. Og i mit hoved må fleksibilitet betyde endog meget.

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato  7/10-24, 08:13Som jeg forstår det vil indførelse af ERTMS på Banedanmarks net indebære nye muligheder, øget fleksibilitet. At det f.eks er muligt at køre både i højre og venstre spor mend samme hastighed.

Det kan du skam også med SR ved vekselsporsdrift.

Fleksibilitet ved ERTMS.
Af steenth. 9/10-24, 15:14.
Citat fra: Jens Hansen Dato  9/10-24, 06:04Min tanke var at hvis (?) Banedanmark evaluerer trafikafviklingen og punktligheden, som jo har kundernes store interesse, så kunne de måske også se ind i hvad der skal til for at forbedre trafik afviklingen. Og i mit hoved må fleksibilitet betyde endog meget.
Når DSB/Banedanmark har anlagt nye dobbeltspor eller ændret signalanlæg, så har de siden 1980'erne brugt vekselspor - Høje Taastrup-Roskilde og Holbæk-Vipperød var de første. Reelt har de taget det valg, at det er værd bruge det, selvom det er lidt dyre i anlæg. De har sikret kigget på Sverige, når de har brugt lige så længe at vi har haft de specielle venstresporsignaler. Og hvor de har mulighed på mange af deres transversalerne, at kører med højere hastighed end vi gør i Danmark. Noget som Banedanmark har udført/vil udfører på København-Ringsted og Ringsted-Femern.

Gå op Sider:[1]
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere
DSB MY 1153

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak