Citat fra: anho Dato 2/10-24, 10:41Hvis højhastighedssporskifter kun tillader kørsel i afvigende gren med op til 200 km/t, og man alligevel skal via den afvigende gren for at komme til Hovedbanegården, så taber man nok kun få sekunder ved at flytte afvigningspunktet tættere på København. Et par kilometer ekstra ved 200 km/t er jo ingenting, og selve tunnelen fra Ny Bane til Hovedbanegården vil næppe køre hurtigere end 200 km/t heller - det ser man i hvert fald typisk ikke ved bytunneler i udlandet; jeg ved dog ikke om dette er på grund af tekniske udfordringer, rystelser/støj på overfladen, eller sporgeometri.
Jeg har projekteret afgreningen ved ring 3, så den nye tunnel tilsluttes på ret spor, hvor den gamle bane til København Syd, benytter den afvigende gren i sporskifterne (af tysk type med 6.100 m i radius).
De første 3-5 km tunnel fra Hovedbanen kan godt som du skriver projekteres til maks. 200 km/t, men når man når ud under København Syd, kan 250 km/t opnås.
Tunnelen på stykket mellem København Syd og Hvidovre bør derfor projekteres til 250 km/t.
CitatIdeen om en tunnel fra København H til Ny Bane er en jeg ofte selv har leget med - men for mig er det aldrig kommet længere end at tegne streger på Google Maps. Jeg håber du vil holde os opdateret på hvad du kommer frem til!
Hvor tiltænker du at den ny perronhal for fjerntog på København H skal ligge? Jeg antager under jorden et sted?
Under forpladsen for Hovedbanegården.
Der kan perronhallen bygges som cut and cover tunnel, under den nuværende bro for forpladsen.