Citat fra: Henning T. Dato 3/10-24, 20:08Busser har jo også høj frekvens, der kommer flere og flere el-busser.
Et batteri til et tog er teknologisk det samme som til en elbil, de er bare større. Fald i kapacitet, påvirkning af levetid (ved hurtig opladning), temperaturpåvirkning er de samme. Når man ser lokalbaner i dag med diesel, synes jeg ikke tiden er ret lang ved endestation og andre steder hvor der kan lades op.
Ved busser har man jo også en del steder i verden bygget trolleybusser med køreledninger. Men generelt har man stadig et lavere energiforbrug på busser, fordi det er ret få linjer der kører lige så ofte som letbanen kommer til og busserne er også mindre og ofte lettere end sporvogne.
Man har også haft forsøg med lastbiler med køreledninger og strømaftager på to tyske motorveje i 2010'erne.
Men udviklingen går også hurtigt og jeg tror eksempelvis ikke man havde elektrificeret til Grenå og Odder i dag - der havde man købt batteritog til i hvert fald noget af strækningen. I starten overvejede man endda letbanetog med dieselmotor til de strækninger. Der er jo også en lang planlægningshorisont indenfor jernbanen og letbaner, så dengang man tog beslutningen i København var batterisporvogne nok heller ikke realistiske.
Citat fra: banemanden Dato 3/10-24, 20:37Er batteri og køreledninger ikke to forskellige størrelser?
Batteri afløser ofte diesel på strækninger hvor køreledninger økonomisk vil have en længere periode før det økonomisk betaler sig tilbage. Det er også derfor alle sidestrækningerne rundt omkring ikke får køreledninger.
Mens nybyggede baner som skal køre med høj frekvens er oplagte til køreledninger, da det er mere rentabelt, når både spor og kørestrøm skal anlægges på samme tid. Du skal ikke tilpasse den eksisterende jernbane infrastruktur til det, fordi det hele er tænkt sammen fra start.
Fornyelse = batteri
Nybyg = køreledninger
Hvis du har et lavt nok strømforbrug, så vil alene vedligeholdelsen af køreledningerne være dyrere end den besparelse der er mellem dieseldrift og el-drift. Selv i Sverige med næsten gratis strøm har de mange ikke-elektrificerede lange sidebaner med lavt trafikniveau.
Aarhus-Silkeborg planlægges med batteridrift, men det er også et sjældent nybyg af en regionaltogsstrækning.