Citat fra: Tommy O. Jensen Dato 2/10-24, 19:24Mon ikke tiden er ved at være moden til er egentlig materielsselskab i DK analog til Sverige, som anskaffer en pulje af EMU og BEMU togsæt til brug for fremtidens regionaltrafik?
En stor del af GoCo's flåde vil alligevel skulle udfases inden for de kommende 10 år, og flere lokalbaner følger efter. IC5 er uegnet til nærtrafik, og vel også tiltænkt DSBs fjerntrafik. Fra 2033 skal al offentlig trafik vel også udbydes, og her kunne et statslig materielselskab sikkertgive god mening?
Der er i DSBs kontrakt med TRM lagt op til at DSBs materiel (i al fald hele gælden bundet deri) overdrages til TRM i 2030.
Statsligt materielselskab kan også håndteres som i GoCo kontrakten, hvor togene er operatørens, men TRM har overtagelsesret til en på forhånd aftalt pris - dermed undgår man at anvende offentlige midler på køb af tog, og disse penge kan så bruges til noget andet. Eksempelvis infrastruktur :-)
Selv om et statsligt materielselskab vil kunne finansiere indkøb af togmateriel billigst, mangler jeg stadig at blive overbevist om, at statslige materielselskaber nu også køber det bedste tog til den bedste pris. Der er mange varianter på dét område, og jeg har ikke rigtig set een løsning være unik god.
/Lasse