Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Forslag til S-tog på Fyn
Gå ned Sider:[1] 2
Forslag til S-tog på Fyn
Af Petteri. 2/10-24, 15:39.
I denne artikel fra fyens.dk foreslår Assens borgmester at der skal indføres S-tog på Fyn, når højhastighedsbanen åbner. Han argumenterer blandt andet at det kun er nødvendigt at opgradere Svendborg-banen til dobbeltspor med en anlægsudgift på 370 millioner kroner.

Men hvis der skal indføres S-togs lignede drift på Fyn, så kræver det flere tog - DSB har ikke materiellet og skal det anskaffes, så bliver det dyrt. Alternativt er en privat jernbanevirksomhed overtager driften.


https://fyens.dk/trafik/saadan-kan-togtrafikken-paa-fyn-loeftes-stop-i-smaa-byer-og-mange-flere-afgange?teaser-referral=53c164cf-444a-4521-9bde-3fbbd67bad59-14

Forslag til S-tog på Fyn
Af steenth. 2/10-24, 15:46.
Citat fra: Petteri Dato  2/10-24, 15:39Men hvis der skal indføres S-togs lignede drift på Fyn, så kræver det flere tog - DSB har ikke materiellet og skal det anskaffes, så bliver det dyrt. Alternativt er en privat jernbanevirksomhed overtager driften.
Der er nok år til at anskaffe materiel. Evt. der kan der anskaffes flere IC5. Men det er nok bedst at få en serie tog, som også kan bruges som regionaltog til S-toglignende drift i det Østjyske område. Det er spørgsmål om at få et bestemt serviceniveau.

Mvh
Steen

Forslag til S-tog på Fyn
Af Petteri. 2/10-24, 15:58.
Citat fra: steenth Dato  2/10-24, 15:46
Citat fra: Petteri Dato  2/10-24, 15:39Men hvis der skal indføres S-togs lignede drift på Fyn, så kræver det flere tog - DSB har ikke materiellet og skal det anskaffes, så bliver det dyrt. Alternativt er en privat jernbanevirksomhed overtager driften.
Der er nok år til at anskaffe materiel. Evt. der kan der anskaffes flere IC5. Men det er nok bedst at få en serie tog, som også kan bruges som regionaltog til S-toglignende drift i det Østjyske område. Det er spørgsmål om at få et bestemt serviceniveau.

Mvh
Steen


Muligvis kan der anskaffes flere togsæt, men hele idéen bygger på at det er billigere end at bygge megaprojekter. Der mener jeg så at en ordrer af tog også har en væsentlig værdi i forhold til det, og så er spørgsmålet hvor meget der spares?

Dog er jeg enig i at dobbeltspor på Svendborgbanen kunne være en god idé.

Det er bestemt et interessant forslag.

Jeg tænker dog måske man kan starte med at dobbeltspore til Ringe og så kun føre hvert andet tog igennem til Svendborg. Det vil ganske vist give et uens serviceniveau Ringe-Svendborg i forhold til resten af systemet, men det vil til gengæld gøre systemet så billigt, at det vil få det til at glide lettere ned.

Budgettet på 370 millioner lyder af for lidt med etablering af seks nye stationer og dobbeltspor til Svendborg. Især fordi jeg tænker det vil sluge for meget kapacitet at anlægge perroner ved de eksisterende hovedspor på de påtænkte stationer på banen mellem Nyborg og Odense. Der bliver behov for at gennemgående tog skal overhale i hvert fald på nogle af dem.

Forslag til S-tog på Fyn
Af andersj, Aalborg. 2/10-24, 18:08.
Den helt ambitiøse løsning ville være at genåbne Tommerup-Assens (med en shunt i Tommerup) og Ringe-Faaborg, samt forlænge letbanen fra Seden og ud til Munkebo og Kerteminde. 


Men tilbage til materiellet, så ville det give god mening at staten (evt. repræsenteret af DSB) indkøber en flåde af mindre regionaltog til kørsel på hhv. el og batteri som kan indsættes vest for Storebælt. Der etableres et centralt hovedværksted og man beholder lokale værksteder til mindre serviceeftersyn i Hjørring, Struer og Varde.
Man kan fleksibelt tildele driften af de enkelte togsystemer til forskellige operatører, som så får stillet materiel til rådighed fra puljen.

Togene skal så betjene regionaltrafik på Fyn, Østjylland, Nordjylland og Arriva/GoCo-land inkl. ny bane Aarhus-Silkeborg.

Anders

Citat fra: Petteri Dato  2/10-24, 15:39I denne artikel fra fyens.dk foreslår Assens borgmester at der skal indføres S-tog på Fyn, når højhastighedsbanen åbner. Han argumenterer blandt andet at det kun er nødvendigt at opgradere Svendborg-banen til dobbeltspor med en anlægsudgift på 370 millioner kroner.

Men hvis der skal indføres S-togs lignede drift på Fyn, så kræver det flere tog - DSB har ikke materiellet og skal det anskaffes, så bliver det dyrt. Alternativt er en privat jernbanevirksomhed overtager driften.


https://fyens.dk/trafik/saadan-kan-togtrafikken-paa-fyn-loeftes-stop-i-smaa-byer-og-mange-flere-afgange?teaser-referral=53c164cf-444a-4521-9bde-3fbbd67bad59-14
I stedet for DSB kan vi have Fyntog! Eller bare give DSB nok materiale for det første gang i vores liv!

Mon ikke tiden er ved at være moden til er egentlig materielsselskab i DK analog til Sverige, som anskaffer en pulje af EMU og BEMU togsæt til brug for fremtidens regionaltrafik?
En stor del af GoCo's flåde vil alligevel skulle udfases inden for de kommende 10 år, og flere lokalbaner følger efter. IC5 er uegnet til nærtrafik, og vel også tiltænkt DSBs fjerntrafik. Fra 2033 skal al offentlig trafik vel også udbydes, og her kunne et statslig materielselskab sikkertgive god mening?

Citat fra: andersj Dato  2/10-24, 18:08Den helt ambitiøse løsning ville være at genåbne Tommerup-Assens (med en shunt i Tommerup) og Ringe-Faaborg, samt forlænge letbanen fra Seden og ud til Munkebo og Kerteminde. 


Men tilbage til materiellet, så ville det give god mening at staten (evt. repræsenteret af DSB) indkøber en flåde af mindre regionaltog til kørsel på hhv. el og batteri som kan indsættes vest for Storebælt. Der etableres et centralt hovedværksted og man beholder lokale værksteder til mindre serviceeftersyn i Hjørring, Struer og Varde.
Man kan fleksibelt tildele driften af de enkelte togsystemer til forskellige operatører, som så får stillet materiel til rådighed fra puljen.

Togene skal så betjene regionaltrafik på Fyn, Østjylland, Nordjylland og Arriva/GoCo-land inkl. ny bane Aarhus-Silkeborg.
Det sidste ting vi har brug for er en shunt til at undgå Tommerup. I steder kunne vi dog lave en bane rundt om Tommerup.

Citat fra: Niels Bak Dato  2/10-24, 15:59Det er bestemt et interessant forslag.

Jeg tænker dog måske man kan starte med at dobbeltspore til Ringe og så kun føre hvert andet tog igennem til Svendborg. Det vil ganske vist give et uens serviceniveau Ringe-Svendborg i forhold til resten af systemet, men det vil til gengæld gøre systemet så billigt, at det vil få det til at glide lettere ned.

Budgettet på 370 millioner lyder af for lidt med etablering af seks nye stationer og dobbeltspor til Svendborg. Især fordi jeg tænker det vil sluge for meget kapacitet at anlægge perroner ved de eksisterende hovedspor på de påtænkte stationer på banen mellem Nyborg og Odense. Der bliver behov for at gennemgående tog skal overhale i hvert fald på nogle af dem.
Jeg tror en bedre løsning vil være at køre en stoptog mellem Odense og Ringe også en Odense til Svendborg der mellem Odense og Ringe standser kun i Hjallelse

Forslag til S-tog på Fyn
Af mpp. 2/10-24, 22:06.
Jeg er fan og det er da bare med at støtte de fynske ambitioner om bedre tog. S-tog er et kendt "brand" selvom det selvfølgeligt skal tilpasses til en fynsk kontekst. Så kan det jo også være, at de Østjylland får øjnene op for de lokale muligheder ved anlæg af højhastighedsbaner, det er jo lidt svært at lave nye s-tog der, hvis man samtidig også skal have det hele til at passe sammen med de gennemkørende, nationale tog.

Forslag til S-tog på Fyn
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/10-24, 00:29.
Seneste redigering: 3/10-24, 00:30 af Per Holm
I gamle dage gik et udmærket IC4 "S-tog" mellem Nyborg og Ringe standsende ved alle stationer.

Dette "S-tog" var det en sand fornøjelse at benytte: Man slap for 25 min. gennemblæsning af kold luft yderst på perronen i O'ense men kunne i stedet i Nyborg skifte direkte mellem IC og "S-tog" uden hverken at tage øjnene væk fra computeren eller at skulle tage sit overtøj på.

Gid det blev gamle dage igen.

Det første stykke tid ville "S-toget" blive holdende stille i Nyborg men på et eller andet tidspunkt ville det begynde at køre og så gjaldt det bare om at se op ved udkørsel fra Fruens Bøge og få pakket sine ting og kunne stå ud i Hjallese. I modsat retning holdt "S-toget" tilsvarende stille i Nyborg og man skulle blot sørge for at stige ud når IC-toget kom og man kunne fortsætte sin færd mod hovedstaden.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Tommy O. Jensen Dato  2/10-24, 19:24Mon ikke tiden er ved at være moden til er egentlig materielsselskab i DK analog til Sverige, som anskaffer en pulje af EMU og BEMU togsæt til brug for fremtidens regionaltrafik?
En stor del af GoCo's flåde vil alligevel skulle udfases inden for de kommende 10 år, og flere lokalbaner følger efter. IC5 er uegnet til nærtrafik, og vel også tiltænkt DSBs fjerntrafik. Fra 2033 skal al offentlig trafik vel også udbydes, og her kunne et statslig materielselskab sikkertgive god mening?
Der er i DSBs kontrakt med TRM lagt op til at DSBs materiel (i al fald hele gælden bundet deri) overdrages til TRM i 2030.
Statsligt materielselskab kan også håndteres som i GoCo kontrakten, hvor togene er operatørens, men TRM har overtagelsesret til en på forhånd aftalt pris - dermed undgår man at anvende offentlige midler på køb af tog, og disse penge kan så bruges til noget andet. Eksempelvis infrastruktur :-)

Selv om et statsligt materielselskab vil kunne finansiere indkøb af togmateriel billigst, mangler jeg stadig at blive overbevist om, at statslige materielselskaber nu også køber det bedste tog til den bedste pris. Der er mange varianter på dét område, og jeg har ikke rigtig set een løsning være unik god.

/Lasse

Citat fra: Per Holm Dato  3/10-24, 00:29I gamle dage gik et udmærket IC4 "S-tog" mellem Nyborg og Ringe standsende ved alle stationer.

Dette "S-tog" var det en sand fornøjelse at benytte: Man slap for 25 min. gennemblæsning af kold luft yderst på perronen i O'ense men kunne i stedet i Nyborg skifte direkte mellem IC og "S-tog" uden hverken at tage øjnene væk fra computeren eller at skulle tage sit overtøj på.

Gid det blev gamle dage igen.

Det første stykke tid ville "S-toget" blive holdende stille i Nyborg men på et eller andet tidspunkt ville det begynde at køre og så gjaldt det bare om at se op ved udkørsel fra Fruens Bøge og få pakket sine ting og kunne stå ud i Hjallese. I modsat retning holdt "S-toget" tilsvarende stille i Nyborg og man skulle blot sørge for at stige ud når IC-toget kom og man kunne fortsætte sin færd mod hovedstaden.

Den sjove pointe var, at man for nogenlunde samme pris, som de 320 meter lange perroner i Langeskov kostede, kunne lave 80 meter lange perroner i Langeskov, og så anlægge en transversal i Nyborg, så et togsystem kunne køre på vendespor og ikke opsluge kapacitet på selve stationen...
Men det var jo som bekendt politisk bestemt, at Langeskov skulle have tog til og fra København...
/Lasse

Forslag til S-tog på Fyn
Af UTJ. 3/10-24, 12:47.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  3/10-24, 11:15Den sjove pointe var, at man for nogenlunde samme pris, som de 320 meter lange perroner i Langeskov kostede, kunne lave 80 meter lange perroner i Langeskov, og så anlægge en transversal i Nyborg, så et togsystem kunne køre på vendespor og ikke opsluge kapacitet på selve stationen...
Men det var jo som bekendt politisk bestemt, at Langeskov skulle have tog til og fra København...
/Lasse
Det ender jo også med at blive fornuftigt. Når Novo Nordisk for sin station lige vest for Marslev i forbindelse med jordkøbene i Tietgenbyen/Fraugde, skal der nok være en del mere regionalagtig trafik over til Sjælland med andet end en rutebil på skinner. Og det næste bliver vel pres for en omfartsbane langs motorvejen syd om Odense og en ny Odense Station ved sygehus og med letbaneforbindelse, når der en gang ad åre er færdiggjort en 'motorvejsbane' på Vestfyn. Så kan de sidste rester af det gamle banegårdsareal bebygges og by og havneudviklingsareal bedre bindes sammen.

Forslag til S-tog på Fyn
Af UTJ. 3/10-24, 12:56.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  3/10-24, 08:46Der er i DSBs kontrakt med TRM lagt op til at DSBs materiel (i al fald hele gælden bundet deri) overdrages til TRM i 2030.
Statsligt materielselskab kan også håndteres som i GoCo kontrakten, hvor togene er operatørens, men TRM har overtagelsesret til en på forhånd aftalt pris - dermed undgår man at anvende offentlige midler på køb af tog, og disse penge kan så bruges til noget andet. Eksempelvis infrastruktur :-)

Selv om et statsligt materielselskab vil kunne finansiere indkøb af togmateriel billigst, mangler jeg stadig at blive overbevist om, at statslige materielselskaber nu også køber det bedste tog til den bedste pris. Der er mange varianter på dét område, og jeg har ikke rigtig set een løsning være unik god.

/Lasse
Det er altid et problem når dem som anskaffer ikke er de samme som står med problemerne når de bruger materiellet. Der er ikke nødvendigvis incitamentforenelighed, hverken i udformning eller i vedligeholdelsesstrategi. Det gælder også i anskaffelseskontrakterne, hvor vedligeholdelse indgår, eksplicit eller implicit gemmen leverandørens monopolpriser/IPR-monopoler.

Når tog ikke mere er open source qua tidligere tiders adskillelse af konstruktion hos operatøren (læs: nationale statslige etater/styrelser), lbiver standarder udvandet til mindst mulige og tog noget som kun vanskeligt kan tilpasses/ombygges senere, når der er ændrede behov. Det nedsætter levetiden og dermed kortsigtet fremmer leverandørernes quasi-monopol, indtil der er nogle som genopfinder fleksibiliteten i nyt jernbanemateriel.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak