Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Test af CRRC EMU i Velim
Tomás Peléch har været i Velim og lagt en video op med testkørsel af CRRCs kommende 200 km/t togsæt til Serbien. Togsættet synes baseret på CRRCs "Sirius" platform, der som nogle måske kan huske blev ordret af Tjekkiske "Leo Express" i 2016 til kørsel i Tjekkiet, SLovakiet, Østrig, Polen og Tyskland. Der blev leveret to til test i Europa, mens det tredje togsæt stadig står i Kina. Efter kontrakten blev ophævet i 2022 er der nu indgået en kontrakt med Tjekkiske Regiojet, der overtager de tre togsæt - forventet dog kun med godkendelser til kørsel i Tjekkiet, Slovakiet og Polen.

Serbien har bestiltfem togsæt til 200 km/t og ni togsæt til 120 km/t. Første togsæt ankom til Serbien for test syv mdr efter kontraktunderskrift..og nu er der et i Velim.

Anyway, i videoen optræder også en IC5 - og her kan man blandt andet se, at CRRCs tog har placeret dørene længere væk fra bogien end "traditionelle" europæiske tog. Noget der giver lidt udfordringer ved perroner i kurver...CRRCs tog er også 104 meter langt på fire vognkasser, mens IC5 som bekendtk un er marginalt længere på fem vognkasser.


https://www.youtube.com/watch?v=wHLvUn0qdYM

/Lasse

Gå op Sider:[1]
Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak