Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Besøg i Friedrichstadt, Schleswig-Holstein
Sommerens odyssé fortsatte fra Husum, hvor vi forgæves kiggede efter FLIRT Akku, til Friedrichstadt, der med sin beliggenhed mellem floderne Eider og Trene, med sine kanaler samt med sin hollandske bygningsarkitektur ofte benævnes "Lille Amsterdam":

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Friedrichstadt, Am Markt 12.07.2024 (nm).

Forinden har man passeret Marskbanens bomsikrede overkørsel for Tönninger Straße og denne funkis-post:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bf Friedrichstadt, den nedlagte kommandopost "Ff", 12.07.2024 (OTS).

Posten "Friedrichstadt Ff", der blev nedlagt pr. 20.07.2011, blev ibrugtaget i 1934 med et anlæg af typen "Einheit Mw" (Mechanisch mit Wechselstromblock).

Men som altid ;) var det togtid:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bf Friedrichstadt, NAH.SH RE6 mod Husum og Westerland, 12.07.2024 (nm).

RE6 består sædvanligvis af en "Married Pair" stamme, her trukket af 245 208-4.

Bag buskadset ved perronens bagkant den gamle stationsbygning fra 1887:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

..... og fra Bahnhofstraße:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Friedrichstadt gl. stationsbygning, tilsyneladende søgt indrettet som restaurant, 12.07.2024 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Atter togtid, RE6 mod Hamburg-Altona, Friedrichstadt 12.07.2024 (nm).

Kantonnementet i byen blev akkurat nået, inden ekspeditionens eneste regnvejr brød ud, så jeg må "låne" dette foto:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kreisbahnhof Friedrichstadt fra 1905 på Brückenstraße, 11.08.2013 (foto: Jo.Fruechtnicht - Wikimedia Commons).

BONUS: Denne lille by har faktisk haft to jernbanestationer.

En normalsporet bane fra Schleswig Staatsbahnhof til Friedrichstadt Kreisbahnhof blev åbnet i 1905; men man havde ikke "kræfter" til at forcere de topografiske hindringer, hvorfor banen aldrig blev tilsluttet Marskbanen. Den fik derfor ingen synderlig betydning, persontrafikken ophørte i 1934, og de første 17 km mod øst blev pillet op i 1943. Godstrafikken på den østlige reststrækning svandt indtil 1984 til "nul", og banen blev derefter "zerlegt".

Ellers er byens historie - med bl.a. mange kirker og menigheder m.v. - nok værd at fordybe sig i og skal hermed være anbefalet.

Bedste hilsener
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 25/09-24, 13:51Sommerens odyssé fortsatte fra Husum, hvor vi forgæves kiggede efter FLIRT Akku

Tror ikke de er kommet endnu - der står én på Innotrans i år.

Citat fra: pjl Dato 25/09-24, 20:05
Citat fra: Niels Munch Dato 25/09-24, 13:51Sommerens odyssé fortsatte fra Husum, hvor vi forgæves kiggede efter FLIRT Akku

Tror ikke de er kommet endnu - der står én på Innotrans i år.

Den der står på Innotrans er til DB Regio til brug i Pfalznetz (Rheinland-Pfalz). Det er en udgave med ekstra lange vognkasser, hvilket også betyder at der ikke er en fællesbogie i midten.
Flirt Akku til NAH.SH blev udstillet på Innotrans i 2022 og de er efterhånden snart alle leveret og i drift. Men strækningerne omkring Husum er de sidste hvor de går i drift.

Se evt. denne tråd (hvor det lykkedes Niels at fange en i Rendsburg): https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2009.0.html

Anders

Citat fra: andersj Dato 25/09-24, 20:40Den der står på Innotrans er til DB Regio til brug i Pfalznetz (Rheinland-Pfalz). Det er en udgave med ekstra lange vognkasser, hvilket også betyder at der ikke er en fællesbogie i midten.
Flirt Akku til NAH.SH blev udstillet på Innotrans i 2022 og de er efterhånden snart alle leveret og i drift. Men strækningerne omkring Husum er de sidste hvor de går i drift.

Den stod der, i na.sh bemaling, indtil de rangerede RS Zero ind på sporet.

Citat fra: pjl Dato 25/09-24, 20:50
Citat fra: andersj Dato 25/09-24, 20:40Den der står på Innotrans er til DB Regio til brug i Pfalznetz (Rheinland-Pfalz). Det er en udgave med ekstra lange vognkasser, hvilket også betyder at der ikke er en fællesbogie i midten.
Flirt Akku til NAH.SH blev udstillet på Innotrans i 2022 og de er efterhånden snart alle leveret og i drift. Men strækningerne omkring Husum er de sidste hvor de går i drift.

Den stod der, i na.sh bemaling, indtil de rangerede RS Zero ind på sporet.

Falsk alarm, der var et (sikkert 2022 foto) i materialet, ser anderledes ud nu - min fejl

Gå op Sider:[1]
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak