Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 10:48Hvis denne skal blive bare en nogenlunde success, så skal rejsetiden ned på 6 timer, billetprisen være på max 500 danske kroner, og der skal være afgang mindst hver anden time.
Det er interessante succeskritierier. Hvem stiller dem op og hvem betaler?
Tag lige et kig på topografien.
Madrid-Barcelona er en route der fører igemmen en næsten-ørken og igennem 2 byer - Strækningen er specialbygget til formålet i normalspor - godstog og regionaltrafik kører på de iberiske spor ved siden af.
Berlin-Frankfurt-Strassbourg-Paris en en route der starter med at kan køre fuld speed igennem Mittelmark og Thüringer Becken, så skal du køre zig-zag rundt om tyske bjergkæder - på nogle af Europas mest brugte spor langs Rhienen og når du har nået Champagne er det fuld speed igen.
Du skal igennem nogle meget tæt befolkede områder med seriøst sværindustri, som få deres gods på skinnerne (BASF, Höchst).
Det her er en pressemeddelelse - Trafikmæssigt er det intet andet at knytte de to omløb Berlin-Frankfurt og Frankfurt-Paris sammen idet man nu har nok flerstrømsmateriel. Men det betyder også at man slæber en forsinkelse fra Potsdam hele vejen til Paris.
Hvis du vil køre hurtigere og mere stabilt igennem Europa skal tyskerne bygge spor - mange spor. De har dog et hær af NIMBY der viser hvordan man obstruerer det.
Alpha-E (Hanover-Hamburg) og Brenner Nordtilløb er bare to eksempeler.
For at komme hurtige til Paris kunne bore en tunnel under Pfälzer Wald, sådan fra det nordlige af Rhingraven til Champagnens sletter, også for at vise Briterne at prisen på deres absurd dyre HS2 tunneller kan toppes.