Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Zwickau en dag i september 2024.
  I starten af september besøgte jeg Zwickau en enkelt dag. Ifølge mine oplysninger skulle der være 4 sporvognslinjer i byen, hvor de 2, som kørte til banegåden, kun kørte mandag til fredag i dagtimerne. Dette holdt ikke stik. Ingen sporvogne kom til banegården. Da linjenumrene var helt fjernet fra stoppestederne, kunne det tyde på at disse var nedlagt. Der var kun trafik på linje 3 (Neuplanitz-Eckersbach) og 4 (Städtisches Klinikum-Pölbitz). Disse havde forbindelse med hinanden ved stoppestedet Neumarkt. Vognparken består 17 Tatra KT4D (928...949) og 12 Adtrans/Bombardier (901-912). Her lidt foto fra dagen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
903 ved Neumarkt Zwickau september 2024 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Sporudfletningen Neumarkt Zwickau september 2024 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
909 ved Neumarkt Zwickau september 2024 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
941-937 ved Hauptmarkt Zwickau september 2024 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
901 ved Zentrum Zwickau september 2024 (kh).

  Når nu sporvejen ikke kommer til jernbanen, må jernbanen komme til sporvejen. Der er ført et stikspor fra jernbanen ind til stoppestedet Zentrum. Et stykke af vejen går den sammen med sporvejen. Lidt specielt, da sporvejen er metersporet og jernbanen normalsporet. Det er Vogtlandbahn, som kører togene med deres dieselmotorvogn. Der køres både med motorvogne med normalt træktøj og vogne med centralkobling. Her lidt foto fra stoppestedet Zentrum.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogtlandbahn VT 150 ved Zentrum Zwickau september 2024 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogtlandbahn VT 066 ved Zentrum Zwickau september 2024 (bh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogtlandbahn VT 066 ved Zentrum Zwickau september 2024 (bh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogtlandbahn VT 066, sporvognene 912 og 901 ved Zentrum Zwickau september 2024 (bh).

Hilsner Keld

Fine billeder. Ifølge Wikipedia blev to linjer samt strækningen til banegården nedlagt i 2019. Der er angiveligt planer om at renovere banegårdsforbindelsen, men det ligger nogle år ude i fremtiden

https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Zwickau#Liniennetz


Kære Keld,

Mange tak for reportagen.

Zwickau er - i hvert fald i jernbanekredse - berømt for sin "train-tram" løsning, der blev indledt i 1999 med Vogtlandbahn's RegioSprintere (RVT) fra Duewag:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogtlandbahn's VT 42 på Zwickau Hbf 06.05.2008 (nm).

Vogtlandbahn (nu "die Länderbahn") har i sidste halvdel af 2010'erne afhændet sine RegioSprintere (til Østrig og Tjekkiet) og betjener nu train-tram løsningen med RegioShuttle RS1, som du har vist, der ligesom RegioSprinterne er indrettet til 'sporvejskørsel' efter BOStrab.

Man har vistnok fået oveflyttet i alt otte "nye" RS1 fra andre baner/operatører.

Bedste hilsener
Niels

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak