Sommerens odyssé fortsatte fra
Husum, hvor vi forgæves kiggede efter FLIRT Akku, til
Friedrichstadt, der med sin beliggenhed mellem floderne Eider og Trene, med sine kanaler samt med sin hollandske bygningsarkitektur ofte benævnes "Lille Amsterdam":
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Friedrichstadt, Am Markt 12.07.2024 (nm).Forinden har man passeret
Marskbanens bomsikrede overkørsel for Tönninger Straße og denne funkis-post:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Bf Friedrichstadt, den nedlagte kommandopost "Ff", 12.07.2024 (OTS).Posten "
Friedrichstadt Ff", der blev nedlagt pr. 20.07.2011, blev ibrugtaget i 1934 med et anlæg af typen "Einheit Mw" (Mechanisch mit Wechselstromblock).
Men som altid
var det togtid:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Bf Friedrichstadt, NAH.SH RE6 mod Husum og Westerland, 12.07.2024 (nm).RE6 består sædvanligvis af en "
Married Pair" stamme, her trukket af
245 208-4.
Bag buskadset ved perronens bagkant den gamle stationsbygning fra 1887:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet...... og fra Bahnhofstraße:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Friedrichstadt gl. stationsbygning, tilsyneladende søgt indrettet som restaurant, 12.07.2024 (nm).Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Atter togtid, RE6 mod Hamburg-Altona, Friedrichstadt 12.07.2024 (nm).Kantonnementet i byen blev akkurat nået, inden ekspeditionens eneste regnvejr brød ud, så jeg må "låne" dette foto:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Kreisbahnhof Friedrichstadt fra 1905 på Brückenstraße, 11.08.2013 (foto: Jo.Fruechtnicht - Wikimedia Commons).BONUS: Denne lille by har faktisk haft to jernbanestationer.
En normalsporet
bane fra Schleswig Staatsbahnhof til Friedrichstadt Kreisbahnhof blev åbnet i 1905; men man havde ikke "kræfter" til at forcere de topografiske hindringer, hvorfor banen aldrig blev tilsluttet Marskbanen. Den fik derfor ingen synderlig betydning, persontrafikken ophørte i 1934, og de første 17 km mod øst blev pillet op i 1943. Godstrafikken på den østlige reststrækning svandt indtil 1984 til "nul", og banen blev derefter "zerlegt".
Ellers er byens historie - med bl.a. mange kirker og menigheder m.v. - nok værd at fordybe sig i og skal hermed være anbefalet.
Bedste hilsener
Niels