Citat fra: frederikhk Dato 25/09-24, 10:14Det er ret vildt at de "basale funktioner" der skulle være klar da København-Ringsted blev migreret nu står til først at være klar 2 år senere! Jeg vil være meget overrasket hvis de når at blive færdige inden 2033.
Synes der var et interessant forslag herinde om at rykke projektgrænsen til storebælt for at lette presset på Alstom.
Ja det er ret vildt at de kan blive ved med at blive forsinkede på de samme delelementer. Oprindeligt skulle København-Køge-Ringstedbanen jo have haft ERTMS ved åbningen i 2019. Vi taler altså om en forsinkelse på mindst 6 år på de sidste hængepartier fra den leverance.
Jeg har også selv spekuleret meget i at flytte projektgrænsen, enten til Storebælt eller måske helt til Ringsted. Det ville selvfølgelig lette arbejdsbyrden hos Alstom, men ville medføre en række udfordringer:
Kan man juridisk overhovedet hæve dele af Alstoms kontrakt uden at skulle betale dem det fulde beløb alligevel?
Hvis man så kan det, så risikerer man at Alstom nu i stedet presses på økonomien i det resterende projekt som alt andet lige vil blive dårligere for dem. Her bliver det så nok et spørgsmål om hvor stærk en kontrakt man har på resten, for at det ikke bliver syltet endnu mere fra Alstoms side. Worst case skal man også se på likviditeten i Alstom. Jeg tror ikke at projektet er stort nok til ligefrem at kunne vælte hele Alstom, men den situation er der nok ingen der er interesserede i.
Og til sidst så skal der jo så også være nogen der ønsker at tage over fra Alstom. Her er Hitachi jo det oplagte bud, men jeg mindes at have læst et andet sted herinde at det ikke var noget de umiddelbart var interesserede i.
Så det er lidt en kattepine vi er endt i...