Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Statusrapport for Signalprogrammet juli og august 2024
I resumeet for Fjernbane Vest er Hitachi nævnt. Er det en skrivefejl eller hvad er deres rolle i projektet?

Hitachi købte tidligere på året signalafdelingen af Thales - https://www.hitachi.com/New/cnews/month/2024/05/240603a.html

Anders

Citat fra: andersj Dato 24/09-24, 19:48Hitachi købte tidligere på året signalafdelingen af Thales - https://www.hitachi.com/New/cnews/month/2024/05/240603a.html

Tak, det ser ikke rigtig ud til at været dækket af danske medier.

Når kigger på den status på øst-delen, så der ikke status andet på en overordnet tidslinje på Mogenstrup-Ringsted, Storstrømsbroen og Nykøbing F-Rødby, som hvor første del skal leveres i 2026 og Storstrømsbroen i starten i 2027.

Den nye Storstrømsbro er ved hænge sammen. Svellerne og skinner til broen er leveret og klar til at blive lagt ud så snart de nuværende igangsatte trin er færdige. Så det vare ikke længe før signal- og elektrificeringsprogrammerne kan begynde på deres arbejde.

Mvh
Steen

Ja alt synes at være klar, derfor kan det undre at der skal gå 2 år fra vejdelen åbner til jernbanen kan ibrugtages.

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 25/09-24, 06:42Ja alt synes at være klar, derfor kan det undre at der skal gå 2 år fra vejdelen åbner til jernbanen kan ibrugtages.

JH

Med den fremdrift Alstom fremviser er 2 år hurtigt.

Det er ret vildt at de "basale funktioner" der skulle være klar da København-Ringsted blev migreret nu står til først at være klar 2 år senere! Jeg vil være meget overrasket hvis de når at blive færdige inden 2033.

Synes der var et interessant forslag herinde om at rykke projektgrænsen til storebælt for at lette presset på Alstom.

Citat fra: frederikhk Dato 25/09-24, 10:14Det er ret vildt at de "basale funktioner" der skulle være klar da København-Ringsted blev migreret nu står til først at være klar 2 år senere! Jeg vil være meget overrasket hvis de når at blive færdige inden 2033.

Synes der var et interessant forslag herinde om at rykke projektgrænsen til storebælt for at lette presset på Alstom.

Ja det er ret vildt at de kan blive ved med at blive forsinkede på de samme delelementer. Oprindeligt skulle København-Køge-Ringstedbanen jo have haft ERTMS ved åbningen i 2019. Vi taler altså om en forsinkelse på mindst 6 år på de sidste hængepartier fra den leverance.

Jeg har også selv spekuleret meget i at flytte projektgrænsen, enten til Storebælt eller måske helt til Ringsted. Det ville selvfølgelig lette arbejdsbyrden hos Alstom, men ville medføre en række udfordringer:

Kan man juridisk overhovedet hæve dele af Alstoms kontrakt uden at skulle betale dem det fulde beløb alligevel?
Hvis man så kan det, så risikerer man at Alstom nu i stedet presses på økonomien i det resterende projekt som alt andet lige vil blive dårligere for dem. Her bliver det så nok et spørgsmål om hvor stærk en kontrakt man har på resten, for at det ikke bliver syltet endnu mere fra Alstoms side. Worst case skal man også se på likviditeten i Alstom. Jeg tror ikke at projektet er stort nok til ligefrem at kunne vælte hele Alstom, men den situation er der nok ingen der er interesserede i.

Og til sidst så skal der jo så også være nogen der ønsker at tage over fra Alstom. Her er Hitachi jo det oplagte bud, men jeg mindes at have læst et andet sted herinde at det ikke var noget de umiddelbart var interesserede i.

Så det er lidt en kattepine vi er endt i...


Citat fra: madseckert Dato 25/09-24, 11:06Ja det er ret vildt at de kan blive ved med at blive forsinkede på de samme delelementer. Oprindeligt skulle København-Køge-Ringstedbanen jo have haft ERTMS ved åbningen i 2019. Vi taler altså om en forsinkelse på mindst 6 år på de sidste hængepartier fra den leverance.

Det havde den jo sådan set også. Det blev bare slukket igen, fordi der ikke var noget materiel til at køre på strækningen.

Citat fra: RasmusD Dato 25/09-24, 11:33
Citat fra: madseckert Dato 25/09-24, 11:06Ja det er ret vildt at de kan blive ved med at blive forsinkede på de samme delelementer. Oprindeligt skulle København-Køge-Ringstedbanen jo have haft ERTMS ved åbningen i 2019. Vi taler altså om en forsinkelse på mindst 6 år på de sidste hængepartier fra den leverance.

Det havde den jo sådan set også. Det blev bare slukket igen, fordi der ikke var noget materiel til at køre på strækningen.
Var det ikke også Alsthom der skulle levere indbygning af on-board udstyr?

Eskild

Citat fra: frederikhk Dato 25/09-24, 10:14Det er ret vildt at de "basale funktioner" der skulle være klar da København-Ringsted blev migreret nu står til først at være klar 2 år senere! Jeg vil være meget overrasket hvis de når at blive færdige inden 2033.

Synes der var et interessant forslag herinde om at rykke projektgrænsen til storebælt for at lette presset på Alstom.
Det hjælper ikke på projektet, at at flytte grænsen fra Lillebælt til Storebælt. For det er ikke udrulningen af system, som er problemet, men kvaliteten af det system, som er leveret. Jeg kan kun håbe, at opdateringen, som nu er planlagt til at komme i 1. halvår 2025 (som skulle have været leveret i august 2024) vil fjerne flere af de problemer, som er.

Det er værre med trafikstyringen. Det ser ud til at udstyr i sporet kan rettes op hurtig, mens trafikstyringen ser mere udfordret ud. For nu og her er der kun de basale funktioner, som er leveret. Og det er her man burde kunne mærke, at det er et moderne system, som Banedanmark, som afvikler trafikken.

Jeg kan virkelig undre mig over, at Alstom er så dårlige til at levere på signalprogrammet. Jeg troede, det var en af verdens største indenfor transportbranchen. Har Alstom slået et større brød op, end de kunne bage, eller er det bare dårlig ledelse?


Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak