Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- I Aalborg priser de sig lykkelige for, at de undgik letbane
Gå ned Sider:[1] 2 3
I Aalborg priser de sig lykkelige for, at de undgik letbane
Af Ncard00. 23/09-24, 10:56.
Seneste redigering: 23/09-24, 10:59 af Ncard00
https://www.dr.dk/nyheder/indland/i-aalborg-priser-de-sig-lykkelige-de-undgik-letbane

Ved godt at hovedstadens letbane har en 2,33 gange længere rute end Aalborg plusbus, men nu hvor prisen nærmer sig de 10 mia. så ville jeg altså hellere have haft 5, eller flere, plusbus ruter i region hovedstaden, fremfor den ene letbane vi får i ring 3.

De kan jo altid opgraderes til letbane senere hen hvis det er, men jeg føler bare ikke at hovedstadens letbane er 10 milliarder af vores allesammens skattekroner værd, sammenlignet med 1,2-1,3 mia. kroner for 28 kilometer plusbus på strækningen i stedet for. Rejsetiden ville blive den samme, og kapaciteten ville stadig være en kæmpe opgradering i forhold til den nuværende linje 300S, og mere end rigeligt de næste mange år.

Der er fint nok med langsigtet planlægning og fremtidssikring osv. men der er altså også noget der hedder her og nu/akut behov, som skal imødekommes først, hurtigst muligt. Og jeg gider altså ikke at vente 14 år igen og igen, og at der skal bruges mange flere milliarder kroner igen og igen, for hver ny letbane vi skal have i hovedstadsområdet.

Dem som taler for letbaner fremfor BRT, de kan komme tilbage med deres forslag, når de har fået prisen, planlægnings, og anlægstiden markant længere ned, for det kan ikke være rigtigt at det skal gå så langsomt og være så dyrt.

Er der andre steder i verden hvor man har gjort det billigere og hurtigere, sammenlignet med herhjemme?

Husk der i Aalborg kun er bygget busbaner på tre delstrækninger på hhv. 950 meter, 1,7 kilometer og 800 meter. Resten er enten eksisterende busveje eller eksisterende veje hvor gennemkørsel for privatbilisme er blevet forbudt.

Dertil er anskaffelse af busser og etablering af værksted/depot ikke med i anlægsbudgettet, da det hører til driften som er udliciteret til en privat vognmand. 

Anders

Kun folk, der aldrig tager nogen transit, er glade for, at Aalborg fik en bus med læbestift over en letbane. Bussen var billig, for det var ikke en investering i transit – det var en facade, der fik det til at se ud som om, der var investeret i transit.

Intet værd at investere i hovedstaden ville have kostet mindre end den letbane, vi får. Og intet har transitkapaciteten, pålideligheden og investeringsstimulerende effekt af en ordentlig jernbanetransit. Absolut ikke "plus"-bussen.

Citat fra: dysharmonica Dato 23/09-24, 12:56Kun folk, der aldrig tager nogen transit, er glade for, at Aalborg fik en bus med læbestift over en letbane. Bussen var billig, for det var ikke en investering i transit – det var en facade, der fik det til at se ud som om, der var investeret i transit.

Intet værd at investere i hovedstaden ville have kostet mindre end den letbane, vi får. Og intet har transitkapaciteten, pålideligheden og investeringsstimulerende effekt af en ordentlig jernbanetransit. Absolut ikke "plus"-bussen.

Én god ting ved plusbus er de strækninger hvor almindelige busser kan benytte den tracé der er lavet til plusbussen.

Syntes virkelig det er synd at man i Odense skal have græs på letbanen tracé, i stedet for asfalt som almindelige busser også kunne bruge til at komme hurtigt frem, særligt når der er drift forstyrrelser er det noget rigtig bøvl de steder hvor der ikke bare lige er en vej ved siden af letbanen.

Man har i Odense formået at løfte den kollektive trafik ved letbanen og sænke den ved alt som ikke er letbanen, det kan man ikke løbe fra lige meget hvor stor fan man er af den.

Citat fra: dysharmonica Dato 23/09-24, 12:56Kun folk, der aldrig tager nogen transit, er glade for, at Aalborg fik en bus med læbestift over en letbane. Bussen var billig, for det var ikke en investering i transit – det var en facade, der fik det til at se ud som om, der var investeret i transit.

Intet værd at investere i hovedstaden ville have kostet mindre end den letbane, vi får. Og intet har transitkapaciteten, pålideligheden og investeringsstimulerende effekt af en ordentlig jernbanetransit. Absolut ikke "plus"-bussen.

I den perfekte verden har du, og alle de andre "letbane or nothing" mennesker ret, men ikke i denne realistiske verden, hvor demokrati og flertal træffer beslutninger, og her er der altså noget der hedder kompromi, og det er og bliver BRT. Vi kender alle til letbanens fordele, og overlegenhed over BRT, det hjælper bare ikke noget når økonomi og politik er i vejen. BRT kan altid opgraderes til letbane senere, så lad os nu i stedet komme igang med noget, for det er langt bedre end ingenting.

Citat fra: nrk Dato 23/09-24, 13:04
Citat fra: dysharmonica Dato 23/09-24, 12:56Kun folk, der aldrig tager nogen transit, er glade for, at Aalborg fik en bus med læbestift over en letbane. Bussen var billig, for det var ikke en investering i transit – det var en facade, der fik det til at se ud som om, der var investeret i transit.

Intet værd at investere i hovedstaden ville have kostet mindre end den letbane, vi får. Og intet har transitkapaciteten, pålideligheden og investeringsstimulerende effekt af en ordentlig jernbanetransit. Absolut ikke "plus"-bussen.

Én god ting ved plusbus er de strækninger hvor almindelige busser kan benytte den tracé der er lavet til plusbussen.

Syntes virkelig det er synd at man i Odense skal have græs på letbanen tracé, i stedet for asfalt som almindelige busser også kunne bruge til at komme hurtigt frem, særligt når der er drift forstyrrelser er det noget rigtig bøvl de steder hvor der ikke bare lige er en vej ved siden af letbanen.

Man har i Odense formået at løfte den kollektive trafik ved letbanen og sænke den ved alt som ikke er letbanen, det kan man ikke løbe fra lige meget hvor stor fan man er af den.

Helt enig, alt andet end fjernbanen, svendborgbanen og letbanen i odense, samt de lyserøde gratis "turist" busser, er ingenting værd. Letbanen er ligegyldig, hvis der er dårlige forbindelser busser, supercykelstier osv. både langs ruten, og generelt i byen. En god transportform er ingen undskyldning for at svigte alle de andre.

Citat fra: andersj Dato 23/09-24, 12:45Husk der i Aalborg kun er bygget busbaner på tre delstrækninger på hhv. 950 meter, 1,7 kilometer og 800 meter. Resten er enten eksisterende busveje eller eksisterende veje hvor gennemkørsel for privatbilisme er blevet forbudt.

Dertil er anskaffelse af busser og etablering af værksted/depot ikke med i anlægsbudgettet, da det hører til driften som er udliciteret til en privat vognmand. 

fair  nok, men dette koster altså ikke milliarder af kroner oveni, og den eneste grund til at man behøver cykelinfrastruktur, dedikerede busbaner, letbaner, og ikke mindst lyskryds, i første omgang, er på grund af bilerne. Fjern/forbyd bilerne, og cykler og busser kan køre efter forholdene, med langt højere sikkerhed, rettidighed, og langt mindre støj.

Plusbussen er den værste gyngehest jeg har kørt med, men bliver helt søsyg af den
jeg kører en del med det offentlige

Citat fra: Ncard00 Dato 23/09-24, 14:28
Citat fra: andersj Dato 23/09-24, 12:45Husk der i Aalborg kun er bygget busbaner på tre delstrækninger på hhv. 950 meter, 1,7 kilometer og 800 meter. Resten er enten eksisterende busveje eller eksisterende veje hvor gennemkørsel for privatbilisme er blevet forbudt.

Dertil er anskaffelse af busser og etablering af værksted/depot ikke med i anlægsbudgettet, da det hører til driften som er udliciteret til en privat vognmand. 

fair  nok, men dette koster altså ikke milliarder af kroner oveni.

Måske ikke, men i Aarhus beregner man en pris på 1,4 mia. kr. for 7 km dedikerede busbaner i deres BRT-projekt på Ringvejen. Så at tro at du i København kan få 28 km busbaner til en lavere pris virker ikke realistisk. Med samme kilometerpris som i Aarhus er vi på 5,6 mia. kr. uden busser og uden depot for et system med væsentligt lavere kapacitet og dårligere komfort.

Anders

Citat fra: Lyntoget Dato 23/09-24, 16:30Plusbussen er den værste gyngehest jeg har kørt med, men bliver helt søsyg af den
jeg kører en del med det offentlige

Ligefrem køresyg. Har godt nok ikke kørt med plusbussen, men har kørt med masser af busser, elbusser, trolley, el-ledbusser osv. andre steder, og jeg er aldrig blevet kørtsyg, medmindre jeg har kigget på en skærm eller snakket med nogen, og det er vel at mærke på meget dårlige og hullede veje indimellem, igennem rundkørsler osv. Så indtil der er lavet en undersøgelse om problemer med køresyge generelt med plusbussen, så er køresyge for én person ikke noget argument imod el-dobbeltled busser på jævn asfalt fremfor letbaner.

Citat fra: andersj Dato 23/09-24, 17:20
Citat fra: Ncard00 Dato 23/09-24, 14:28
Citat fra: andersj Dato 23/09-24, 12:45Husk der i Aalborg kun er bygget busbaner på tre delstrækninger på hhv. 950 meter, 1,7 kilometer og 800 meter. Resten er enten eksisterende busveje eller eksisterende veje hvor gennemkørsel for privatbilisme er blevet forbudt.

Dertil er anskaffelse af busser og etablering af værksted/depot ikke med i anlægsbudgettet, da det hører til driften som er udliciteret til en privat vognmand. 

fair  nok, men dette koster altså ikke milliarder af kroner oveni.

Måske ikke, men i Aarhus beregner man en pris på 1,4 mia. kr. for 7 km dedikerede busbaner i deres BRT-projekt på Ringvejen. Så at tro at du i København kan få 28 km busbaner til en lavere pris virker ikke realistisk. Med samme kilometerpris som i Aarhus er vi på 5,6 mia. kr. uden busser og uden depot for et system med væsentligt lavere kapacitet og dårligere komfort.


Ok, det er rigtigt nok billigere at anlægge i Aalborg en København, men man slipper altså stadigvæk for at bruge tid på og betale for skinner og køreledninger, og det er langt nemmere at få igennem politisk, fordi et flertal ikke bryder sig om skinnebåren trafik, desværre...

Citat fra: Ncard00 Dato 23/09-24, 18:13
Citat fra: Lyntoget Dato 23/09-24, 16:30Plusbussen er den værste gyngehest jeg har kørt med, men bliver helt søsyg af den
jeg kører en del med det offentlige

Ligefrem køresyg. Har godt nok ikke kørt med plusbussen, men har kørt med masser af busser, elbusser, trolley, el-ledbusser osv. andre steder, og jeg er aldrig blevet kørtsyg, medmindre jeg har kigget på en skærm eller snakket med nogen, og det er vel at mærke på meget dårlige og hullede veje indimellem, igennem rundkørsler osv. Så indtil der er lavet en undersøgelse om problemer med køresyge generelt med plusbussen, så er køresyge for én person ikke noget argument imod el-dobbeltled busser på jævn asfalt fremfor letbaner.

Det kan forekomme at der bliver accelereret allerede når første del af bussen er igennem et af de fire 90 graders sving på ruten, hvilket gør at man skal holde på hat og briller hvis man sidder i den bagerste del.

Anders

For så vidt der er tale om BRT/busbaner har vi i øvrigt også meget af det i København – f.x. kører 6A, 150S og 184 i busbaner og BRT-baner på et stykke af vejen fra Nørreport til Rigshospitalet, Tagensvej og Nørre Alle videre ud mod Lyngbyvejen. På Nørrebrogade har man lukket af for en del biltrafik for at forbedre fremkommeligheden på cykler og i bus, uden at det dog er en BRT-løsning. Det er dog nok væsentligt mere rapid end hvis biler også brugte vejen. Andre steder har man busbaner for at komme hurtigere frem.

Det kan man så kalde, hvad man vil. Givet at man allerede har prioriteret busser mange steder vil man nok ikke slippe afsted med at kalde en BRT- eller busbaneløsning en "plusbus" i København og specielt ikke hvis en metro eller letbane har været foreslået i stedet. Man kan så synes at det nuværende kludetæppe af busbaner og mini-BRT er godt, fordi det kan anlægges for få penge og lettere kan ændres når der er ændrede behov, eller man kan mene det er skidt, fordi det er udtryk for kortsigtet tænkning og mangler den klare planlægning, der ellers ville være forudsætningen for at lave et letbanenet.

På Ring 3 kan jeg dog godt forstå de glæder sig til letbanen, alene af den grund, at det skaber en masse stationsnære områder. Var det ikke en faktor (som i meget af selve København) kan det selvfølgeligt godt give mening at vælge andre løsninger.

Citat fra: andersj Dato 23/09-24, 21:07
Citat fra: Ncard00 Dato 23/09-24, 18:13
Citat fra: Lyntoget Dato 23/09-24, 16:30Plusbussen er den værste gyngehest jeg har kørt med, men bliver helt søsyg af den
jeg kører en del med det offentlige

Ligefrem køresyg. Har godt nok ikke kørt med plusbussen, men har kørt med masser af busser, elbusser, trolley, el-ledbusser osv. andre steder, og jeg er aldrig blevet kørtsyg, medmindre jeg har kigget på en skærm eller snakket med nogen, og det er vel at mærke på meget dårlige og hullede veje indimellem, igennem rundkørsler osv. Så indtil der er lavet en undersøgelse om problemer med køresyge generelt med plusbussen, så er køresyge for én person ikke noget argument imod el-dobbeltled busser på jævn asfalt fremfor letbaner.

Det kan forekomme at der bliver accelereret allerede når første del af bussen er igennem et af de fire 90 graders sving på ruten, hvilket gør at man skal holde på hat og briller hvis man sidder i den bagerste del.

Men dette kan simpelt løses med blødere kørsel fra chaufførens side, hvilket operatøren blot skal have at vide og efterkomme. Var for nylig selv i Prag, hvor letbanechauførrerne også accelerede voldsomt indimellem, hvilket også var helt unødvendigt, hvilket jeg skrev til operatøren. Har selvfølgelig ikke haft mulighed for at følge op på det, men jeg har da ihvertfald gjort mit for at andre måske får en behageligere køreoplevelse i fremtiden.

Citat fra: Ncard00 Dato 23/09-24, 10:56https://www.dr.dk/nyheder/indland/i-aalborg-priser-de-sig-lykkelige-de-undgik-letbane

Ved godt at hovedstadens letbane har en 2,33 gange længere rute end Aalborg plusbus, men nu hvor prisen nærmer sig de 10 mia. så ville jeg altså hellere have haft 5, eller flere, plusbus ruter i region hovedstaden, fremfor den ene letbane vi får i ring 3.

De kan jo altid opgraderes til letbane senere hen hvis det er, men jeg føler bare ikke at hovedstadens letbane er 10 milliarder af vores allesammens skattekroner værd, sammenlignet med 1,2-1,3 mia. kroner for 28 kilometer plusbus på strækningen i stedet for. Rejsetiden ville blive den samme, og kapaciteten ville stadig være en kæmpe opgradering i forhold til den nuværende linje 300S, og mere end rigeligt de næste mange år.

Der er fint nok med langsigtet planlægning og fremtidssikring osv. men der er altså også noget der hedder her og nu/akut behov, som skal imødekommes først, hurtigst muligt. Og jeg gider altså ikke at vente 14 år igen og igen, og at der skal bruges mange flere milliarder kroner igen og igen, for hver ny letbane vi skal have i hovedstadsområdet.

Dem som taler for letbaner fremfor BRT, de kan komme tilbage med deres forslag, når de har fået prisen, planlægnings, og anlægstiden markant længere ned, for det kan ikke være rigtigt at det skal gå så langsomt og være så dyrt.

Er der andre steder i verden hvor man har gjort det billigere og hurtigere, sammenlignet med herhjemme?
Hovedstadens letbanes behov vil være meget større end Aalborg Plusbus og en VIGTIG forskel mellem letbane og BRT. Letbane fremmer udvikling rundt om banen altså TOD mens "BRT" kan ikke gøre til samme grad fordi det er bare en bus der køre på busbane med mange afgang.

Gå op Sider:[1] 2 3
Billige jernbane T-shirts

Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak