Citat fra: andersj Dato 26/09-24, 11:48Det er klart at normale ledbusser er at foretrække i de fleste sammenhænge, da de uden problemer kan fortsætte på det almindelige vejnet eller indsættes på andre ruter efter behov - eksempelvis ved Grøn Koncert eller lignende.
Man adopterer mange af ulemperne fra letbanen med de her dobbeltledbusser, eksempelvis den manglende fleksibilitet hvis der sker noget på strækningen. Der var en lejlighedsbrand tidligere på året ude i Vestbyen i Aalborg der spærrede Kastetvej. Det betød så at man måtte indstille driften på ruten mellem busterminalen og Væddeløbsbanen, fordi busserne hverken kunne eller måtte køre en omkørsel og de kan heller ikke vende andre steder end Væddeløbsbanen, Aalborg Busterminal, AAU Busterminal og Hospitalsbyen.
I Göteborg og Hamburg har de også skiftet deres dobbeltledbusser ud med Mercedes CapaCity L busser, der dog er er 19,725 meter (CapaCity) eller 20,995 meter (CapaCity L) og dermed stadig for lange til de 18,75 meter busser må være i Danmark.
Dobbeltledbusser er mest en gimmick, hvilket også ses på den kluntede front man har valgt i Aalborg så den skal ligne et letbanetog. Den normale Solaris front er flad som øvrige busser og tillader også dobbeltdøre forrest.
Det er nemt at indse at man har mere fleksibilitet med almindelige ledbusser, men hvorfor satser stadig flere kommuner i Schweiz på dobbeltled(trolley)busser? Jeg ville muligvis ikke betegne alle dobbeltledbusser som gimmick, det ser i hvert fald ud til at man har haft stor success med dem mange steder i Schweiz. Muligvis er hovedforskellen her at man i mange schweiziske byer har indrettet flere steder hvor busserne kan vende (i byer med sporvogne, som f.eks. Zurich, Basel, Bern og Geneve kan busserne også altid benytte sig af sporvognens tracé eller vendestationer). Muligvis er det også fordi den fleksibilitet som en almindelig dieselbus ellers opviser allerede er indskrænket på grund af køreledningerne (de fleste dobbeltledbusser i Schweiz er trolleybusser), hvor det giver lige så meget mening at investere i dobbeltledbusser for at øge kapacitet. Sidst nævnte indskrænkning er dog ikke længere så stort et problem, fordi de fleste trolleybusser af nyere generation (HessLighTram5) nu kan køre mange km på el, uden brug for køreledning.
I det hele taget ville jeg fremhæve Schweiz som et eksempel af et land der ikke satser på gimmicks når det gælder offentlig transport. Mange steder er der blevet etableret busspor og busbaner, nye "højklassificerede" stoppesteder, prioritet ved lyskryds og dobbeltledbusser uden tamtam eller andet, og uden at det nogensinde blev kaldt for BRT eller plusbus. Samtidig satser man på nye letbaner når passagertallet overstiger kapaciteten (f.eks. T1 i Lausanne eller Limmattalbahn & Glatttalbahn i Zurich).