https://www.dr.dk/nyheder/indland/i-aalborg-priser-de-sig-lykkelige-de-undgik-letbaneVed godt at hovedstadens letbane har en 2,33 gange længere rute end Aalborg plusbus, men nu hvor prisen nærmer sig de 10 mia. så ville jeg altså hellere have haft 5, eller flere, plusbus ruter i region hovedstaden, fremfor den ene letbane vi får i ring 3.
De kan jo altid opgraderes til letbane senere hen hvis det er, men jeg føler bare ikke at hovedstadens letbane er 10 milliarder af vores allesammens skattekroner værd, sammenlignet med 1,2-1,3 mia. kroner for 28 kilometer plusbus på strækningen i stedet for. Rejsetiden ville blive den samme, og kapaciteten ville stadig være en kæmpe opgradering i forhold til den nuværende linje 300S, og mere end rigeligt de næste mange år.
Der er fint nok med langsigtet planlægning og fremtidssikring osv. men der er altså også noget der hedder her og nu/akut behov, som skal imødekommes først, hurtigst muligt. Og jeg gider altså ikke at vente 14 år igen og igen, og at der skal bruges mange flere milliarder kroner igen og igen, for hver ny letbane vi skal have i hovedstadsområdet.
Dem som taler for letbaner fremfor BRT, de kan komme tilbage med deres forslag, når de har fået prisen, planlægnings, og anlægstiden markant længere ned, for det kan ikke være rigtigt at det skal gå så langsomt og være så dyrt.
Er der andre steder i verden hvor man har gjort det billigere og hurtigere, sammenlignet med herhjemme?