Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Rejseplanen K25
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5
Rejseplanen K25
Af Mikkelhk, Lunderskov. 28/09-24, 12:17.
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 11:58Sønderborg-togene kan ikke køre med IC4 så længe de kobles med lyntoget til/fra Aalborg i Fredericia.
Naturligvis ikke. Jeg tænkte også mere hvis man kørte "lukkede" løb Fredericia-Sønderborg uden kobling i Fredericia.
Står der noget sted i aftalen imellem staten og DSB at 9xx-togene planmæssigt skal videreføres "direkte" (dvs. med af-/sammenkobling i Fredericia) til/fra København, eller er det DSBs eget valg at gøre det sådan?

Hilsen Mikkel

Rejseplanen K25
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 28/09-24, 14:11.
Citat fra: Mikkelhk Dato 28/09-24, 10:21Jeg kan se at Fredericia-Aarhus (TIB 23) også først står til at få Signalprogrammet i 1. halvår 2026. Dermed kan der vel også benyttes MG/IC4 i hele K25 på den strækning.
Den strækning benyttes også når IC4/MG skal til service mm da det vist kun sker i Århus. Derved er der også sat en slutdato for kørsel med IC4/MG. Så må vi håbe IC5 er kommet godt i gang til den tid.

Rejseplanen K25
Af Theis Andersen. 28/09-24, 14:18.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/09-24, 14:11
Citat fra: Mikkelhk Dato 28/09-24, 10:21Jeg kan se at Fredericia-Aarhus (TIB 23) også først står til at få Signalprogrammet i 1. halvår 2026. Dermed kan der vel også benyttes MG/IC4 i hele K25 på den strækning.
Den strækning benyttes også når IC4/MG skal til service mm da det vist kun sker i Århus. Derved er der også sat en slutdato for kørsel med IC4/MG. Så må vi håbe IC5 er kommet godt i gang til den tid.

Jeg har hørt noget om, at DSB har tænkt sig at leje nogle diesellokomotiver med ETCS til at trække IC4-togene til Aarhus for større eftersyn. Helgoland skulle vist også bygges lidt om, så de mindre eftersyn af IC4 kunne foretages der.



Rejseplanen K25
Af andersj, Aalborg. 28/09-24, 15:05.
Citat fra: Theis Andersen Dato 28/09-24, 14:18
Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/09-24, 14:11
Citat fra: Mikkelhk Dato 28/09-24, 10:21Jeg kan se at Fredericia-Aarhus (TIB 23) også først står til at få Signalprogrammet i 1. halvår 2026. Dermed kan der vel også benyttes MG/IC4 i hele K25 på den strækning.
Den strækning benyttes også når IC4/MG skal til service mm da det vist kun sker i Århus. Derved er der også sat en slutdato for kørsel med IC4/MG. Så må vi håbe IC5 er kommet godt i gang til den tid.

Jeg har hørt noget om, at DSB har tænkt sig at leje nogle diesellokomotiver med ETCS til at trække IC4-togene til Aarhus for større eftersyn. Helgoland skulle vist også bygges lidt om, så de mindre eftersyn af IC4 kunne foretages der.



Kan de ikke bare smide en EB'er foran? ETCS og elektrificering er jo planlagt til samtidig ibrugtagning Fredericia-Aarhus.

Anders

Rejseplanen K25
Af Theis Andersen. 28/09-24, 16:39.
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 15:05
Citat fra: Theis Andersen Dato 28/09-24, 14:18
Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/09-24, 14:11
Citat fra: Mikkelhk Dato 28/09-24, 10:21Jeg kan se at Fredericia-Aarhus (TIB 23) også først står til at få Signalprogrammet i 1. halvår 2026. Dermed kan der vel også benyttes MG/IC4 i hele K25 på den strækning.
Den strækning benyttes også når IC4/MG skal til service mm da det vist kun sker i Århus. Derved er der også sat en slutdato for kørsel med IC4/MG. Så må vi håbe IC5 er kommet godt i gang til den tid.

Jeg har hørt noget om, at DSB har tænkt sig at leje nogle diesellokomotiver med ETCS til at trække IC4-togene til Aarhus for større eftersyn. Helgoland skulle vist også bygges lidt om, så de mindre eftersyn af IC4 kunne foretages der.



Kan de ikke bare smide en EB'er foran? ETCS og elektrificering er jo planlagt til samtidig ibrugtagning Fredericia-Aarhus.

Jo, det tænkte jeg også, men det er bare, hvad jeg har hørt.


Rejseplanen K25
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/09-24, 17:14.
Seneste redigering: 28/09-24, 17:19 af Per Holm
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 15:05Kan de ikke bare smide en EB'er foran? ETCS og elektrificering er jo planlagt til samtidig ibrugtagning Fredericia-Aarhus.
Hvis en IC4 skal hentes et eller andet sted fra, foreligger muligheden for at den står på et spor der ikke er elektrificeret lige som det kan give nogle uhensigtsmæssige besværligheder hvis en nedbrudt IC4 fordi den skal hentes af elektrisk trækkraft kun må henstilles på elektrificeret spor.

Det er nok nemmere at have trækkraft med diesel stående parat.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Rejseplanen K25
Af frederikhk. 28/09-24, 17:52.
Citat fra: Per Holm Dato 28/09-24, 17:14
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 15:05Kan de ikke bare smide en EB'er foran? ETCS og elektrificering er jo planlagt til samtidig ibrugtagning Fredericia-Aarhus.
Hvis en IC4 skal hentes et eller andet sted fra, foreligger muligheden for at den står på et spor der ikke er elektrificeret lige som det kan give nogle uhensigtsmæssige besværligheder hvis en nedbrudt IC4 fordi den skal hentes af elektrisk trækkraft kun må henstilles på elektrificeret spor.

Det er nok nemmere at have trækkraft med diesel stående parat.

Når Fredericia-Aarhus er elektrificeret, er det vel kun strækningen mellem Kalundborg-Holbæk der mangler blandt de strækninger IC4 stadig kan køre på, så den sandsynlighed er vel ikke ret stor?

Rejseplanen K25
Af thomastog. 28/09-24, 18:16.
Citat fra: frederikhk Dato 28/09-24, 17:52
Citat fra: Per Holm Dato 28/09-24, 17:14
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 15:05Kan de ikke bare smide en EB'er foran? ETCS og elektrificering er jo planlagt til samtidig ibrugtagning Fredericia-Aarhus.
Hvis en IC4 skal hentes et eller andet sted fra, foreligger muligheden for at den står på et spor der ikke er elektrificeret lige som det kan give nogle uhensigtsmæssige besværligheder hvis en nedbrudt IC4 fordi den skal hentes af elektrisk trækkraft kun må henstilles på elektrificeret spor.

Det er nok nemmere at have trækkraft med diesel stående parat.

Når Fredericia-Aarhus er elektrificeret, er det vel kun strækningen mellem Kalundborg-Holbæk der mangler blandt de strækninger IC4 stadig kan køre på, så den sandsynlighed er vel ikke ret stor?

Der er da mange ikke-elektrificerede sidespor, hvor man kunne henstille en skrantende IC4, til afhentning. Nyborg, hvis der lige skal en fra hoften...

Rejseplanen K25
Af andersj, Aalborg. 28/09-24, 19:52.
Men så kan man jo bruge en anden IC4 eller en IC3. Det er ikke mange uger siden en IC3 måtte bringe en nedbrudt IC4 til Kalundborg fra et sted på Nordvestbanen.

Anders

Rejseplanen K25
Af Ncard00. 28/09-24, 20:08.
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 19:52Men så kan man jo bruge en anden IC4 eller en IC3. Det er ikke mange uger siden en IC3 måtte bringe en nedbrudt IC4 til Kalundborg fra et sted på Nordvestbanen.

Ja, og har IC3 ikke også trukket IR4 togsæt til Århus for at blive malet osv.?

Rejseplanen K25
Af Petteri. 28/09-24, 20:38.
Citat fra: Mikkelhk Dato 28/09-24, 10:21
Citat fra: Petteri Dato 28/09-24, 09:07
Citat fra: Mikkelhk Dato 27/09-24, 22:278xx-togene ser også ud til at få fast rute over "ny bane" (via Køge Nord) i K25. De har mig bekendt planmæssigt kørt via Roskilde de sidste mange år. Derimod kører 1xx-togene (Aarhus-København) planmæssigt via Roskilde i K25, og de har derimod hidtil kørt via ny bane i de sidste mange år. Man kan forestille sig at det er fordi mange/alle 1xx-tog planlægges til at blive kørt med IC4/MG imellem Fredericia og København, og dermed kan man ikke køre via ny bane?
Korrekt. Efter påsken 2025, hvor det nye signalsystem ibrugtages mellem Lunderskov og Esbjerg, så er Fredericia -København via Roskilde (kendt som strækning 1), en af de få tilbageværende muligheder for benyttelse af dette materiel (IC4/MG).
Der er også værd at bemærke at DSB udnytter sit materiel til fulde ved at lade togene vende i Sønderborg på 1 time og 33 minutter om de nuværende 13 minutter. Der bliver derfor krydsning i Gråsten.
Ja, det er vel efterhånden kun Kystbanen og Sønderborg-løbene der ville kunne køres med MG/IC4, og som ikke står til at få det nye signalprogram lige om hjørnet (dvs. i hele K25), og vel det samme for Roskilde-Kalundborg? Foruden selvfølgelig København-Fredericia via Roskilde (TIB 1), som allerede nævnt, og hvor de jo netop indsættes i meget stort omfang. Fredericia-Padborg (TIB 26 / 57xx-togene) giver ikke rigtig mening at nævne, da MG/IC4 jo ikke er udstyret til kørsel i Tyskland.
Apropos vendetider i det sønderjyske, så får 57xx-togene fremover kun 12 minutters vendetid i Flensburg, hvor de i dag har cirka 40 minutters vendetid, da de jo netop "bytter plads" med 9xx-togene til/fra Sønderborg op igennem Sønderjylland.

EDIT: Jeg kan se at Fredericia-Aarhus (TIB 23) også først står til at få Signalprogrammet i 1. halvår 2026. Dermed kan der vel også benyttes MG/IC4 i hele K25 på den strækning.

Jeg tror du har ret i at der kommer MG/IC4 mellem Fredericia og Aarhus. Der står i hvert fald i Rejseplanen, at toget har lav indstigning, så mon ikke de får nogle ture derop. Så kan de også komme på værksted.

Jeg antager at 1xx-togene vil blive kørt af 2 IC4/MG'ere, det vil jo på sin vis betyde flere pladser i toget kontra K24. Jeg er lidt betænkelig ved, om alle turene vil blive gennemført med tanke på den lave frekvens som togene skal på værksted efter, men måske bliver mine ord gjort til skamme.

Rejseplanen K25
Af thomastog. 28/09-24, 21:49.
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 19:52Men så kan man jo bruge en anden IC4 eller en IC3. ..

Så en anden IC4 der lige flytter den ud under køreledning, så en EB kan få fat i den ? Hvorfor så ikke bare et diesel-lok til at starte med ?

Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 19:52.. Det er ikke mange uger siden en IC3 måtte bringe en nedbrudt IC4 til Kalundborg fra et sted på Nordvestbanen.

En enkelt motor der står af, og ikke kan trække, så har du et nedbrudt tog. Hvorfor ikke bare et diesel-lok til at starte med, hvis man havde haft et ?

Rejseplanen K25
Af andersj, Aalborg. 28/09-24, 22:07.
Citat fra: thomastog Dato 28/09-24, 21:49
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 19:52Men så kan man jo bruge en anden IC4 eller en IC3. ..

Så en anden IC4 der lige flytter den ud under køreledning, så en EB kan få fat i den ? Hvorfor så ikke bare et diesel-lok til at starte med ?

Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 19:52.. Det er ikke mange uger siden en IC3 måtte bringe en nedbrudt IC4 til Kalundborg fra et sted på Nordvestbanen.

En enkelt motor der står af, og ikke kan trække, så har du et nedbrudt tog. Hvorfor ikke bare et diesel-lok til at starte med, hvis man havde haft et ?

Man har klaret sig uden lokomotiver indtil nu ved nedbrud på togsæt hos DSB, så det vil man jo nok også kunne fremadrettet. Defekte IC4'ere er også blevet transporteret til Aarhus af en ikke-defekt IC4 indtil nu. 

Det hele handlede egentlig også om planlagte transporter af IC4 mellem Fredericia og værkstedet i Aarhus når strækningen er udstyret med ETCS og togene derfor ikke kan køre derop selv.

Anders

Rejseplanen K25
Af mgameing123. 30/09-24, 06:16.
Seneste redigering: 30/09-24, 06:22 af mgameing123
Citat fra: andersj Dato 27/09-24, 17:58Samt InterCity hver time Aalborg-Esbjerg med IC3, af hensyn til ETCS Aalborg-(Aarhus) og (Lunderskov)-Esbjerg, samt kapacitetsrestriktionerne på Aarhus H ifb. sporsænkning til elektrificering.

Omstillingen til IC betyder en rejsetid Aarhus-Esbjerg på 2 timer og 9 minutter mod 2 timer og 20 minutter i dag, da der ikke længere skal stoppes i Viby J, Hedensted, Brejning og Børkop. Opholdet i Fredericia kortes også ned fra 5 til 2 minutter.

Der vil fortsat være regionaltog Aarhus-Fredericia en gang i timen og hver halve time i myldretiden - dog kun mens Aarhus H er uden restriktioner. Under arbejdet på Aarhus H afkortes regionaltogene vist til enten Skanderborg eller Viby J med vending i Hørning eller Aarhus G (det er GoCo der skal vende det ene sted og DSB regionaltog det andet sted)
For det første: HVORFOR ER REGIONALTOG TIDERNE FORSKUDT MED EN HALVTIME I HEDENSTED?
 
Hvordan kommer intergrationen med 202 at være?

Hvorfor er der ikke halvtimesdrift på regionaltoget Fredericia - Aarhus kl 13. og 14.?

Fordi kl 13. og 14. er der mange kunder mod Hedensted. Rute 202 afgang kl 13.40 fra Vejle køre så prop fyldt at der er ikke plads til alle.

 

Rejseplanen K25
Af hj. 30/09-24, 08:24.
Citat fra: Ncard00 Dato 28/09-24, 12:05Ja, og Sønderborg togene får 7 minutter kortere rejsetid i K25, så vidt jeg kan se. Hvad er planerne egentlig m.h.t. rejsetiden København-Sønderborg efter 2030, 3 timer, eller stadig højere?
Det kan man læse i DSB's trafikkontrakt (bilag 6)
K24-27: 3.27
K28: 3.23
K29-31: 3.18
K32-33: 3.11
Med en køretid på 3.21 i K25 er DSB altså faktisk foran kravene i trafikkontrakten.
https://www.trm.dk/publikationer/2023/dsb-kontrakt
/hj

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5
HectorrailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak