Citat fra: Mikkelhk Dato 28/09-24, 10:21Citat fra: Petteri Dato 28/09-24, 09:07Citat fra: Mikkelhk Dato 27/09-24, 22:278xx-togene ser også ud til at få fast rute over "ny bane" (via Køge Nord) i K25. De har mig bekendt planmæssigt kørt via Roskilde de sidste mange år. Derimod kører 1xx-togene (Aarhus-København) planmæssigt via Roskilde i K25, og de har derimod hidtil kørt via ny bane i de sidste mange år. Man kan forestille sig at det er fordi mange/alle 1xx-tog planlægges til at blive kørt med IC4/MG imellem Fredericia og København, og dermed kan man ikke køre via ny bane?
Korrekt. Efter påsken 2025, hvor det nye signalsystem ibrugtages mellem Lunderskov og Esbjerg, så er Fredericia -København via Roskilde (kendt som strækning 1), en af de få tilbageværende muligheder for benyttelse af dette materiel (IC4/MG).
Der er også værd at bemærke at DSB udnytter sit materiel til fulde ved at lade togene vende i Sønderborg på 1 time og 33 minutter om de nuværende 13 minutter. Der bliver derfor krydsning i Gråsten.
Ja, det er vel efterhånden kun Kystbanen og Sønderborg-løbene der ville kunne køres med MG/IC4, og som ikke står til at få det nye signalprogram lige om hjørnet (dvs. i hele K25), og vel det samme for Roskilde-Kalundborg? Foruden selvfølgelig København-Fredericia via Roskilde (TIB 1), som allerede nævnt, og hvor de jo netop indsættes i meget stort omfang. Fredericia-Padborg (TIB 26 / 57xx-togene) giver ikke rigtig mening at nævne, da MG/IC4 jo ikke er udstyret til kørsel i Tyskland.
Apropos vendetider i det sønderjyske, så får 57xx-togene fremover kun 12 minutters vendetid i Flensburg, hvor de i dag har cirka 40 minutters vendetid, da de jo netop "bytter plads" med 9xx-togene til/fra Sønderborg op igennem Sønderjylland.
EDIT: Jeg kan se at Fredericia-Aarhus (TIB 23) også først står til at få Signalprogrammet i 1. halvår 2026. Dermed kan der vel også benyttes MG/IC4 i hele K25 på den strækning.
Jeg tror du har ret i at der kommer MG/IC4 mellem Fredericia og Aarhus. Der står i hvert fald i Rejseplanen, at toget har lav indstigning, så mon ikke de får nogle ture derop. Så kan de også komme på værksted.
Jeg antager at 1xx-togene vil blive kørt af 2 IC4/MG'ere, det vil jo på sin vis betyde flere pladser i toget kontra K24. Jeg er lidt betænkelig ved, om alle turene vil blive gennemført med tanke på den lave frekvens som togene skal på værksted efter, men måske bliver mine ord gjort til skamme.