Citat fra: andersj Dato 27/09-24, 17:58Samt InterCity hver time Aalborg-Esbjerg med IC3, af hensyn til ETCS Aalborg-(Aarhus) og (Lunderskov)-Esbjerg, samt kapacitetsrestriktionerne på Aarhus H ifb. sporsænkning til elektrificering.
Det er reelt 4xx-togene i K24 imellem Kolding og Aarhus (tilbringer-tog fra Aarhus til Eurocity-togene København-Hamburg), der nu forlænges til Esbjerg, og stadig med 4xx-nummerering - enkelte afgange køres som bemærket ovenfor stadig med 33xx-nummerering imellem Aarhus og Fredericia. De kører som stoptog imellem Fredericia og Esbjerg med standsninger i Taulov, Lunderskov (!!), Brørup, Holsted og Gørding, og overtager dermed fra 33xx-togene i K24.
Øvrige ændringer, hovedsagligt vedrørende Sønderjylland generelt:Grunden til at jeg nævner Lunderskov ovenfor er at denne station ikke længere betjenes af 8xx-togene imellem Esbjerg og København i K25. Den betjenes stadig af 57xx-togene (Fredericia-Flensburg) og 9xx-togene (Fredericia-Sønderborg), og altså også af de "nye" 4xx-tog Esbjerg-Fredericia-Aarhus, men ikke længere af 8xx-togene. Dermed vil der i K25 kun være direkte forbindelse til/fra København hver anden time (9xx) mod hver time i K24. De andre timer skal man via Fredericia.
Yderligere ændres både 57xx (Flensburg-løb) og 9xx (Sønderborg-løb) væsentligt i K25, da de kommer til at køre i modsatte timer af hvad man kender. Det betyder også at sidste forbindelse i Flensburg mod Fredericia bliver klokken 22.05 (mod klokken 22.50 i K24), og dermed vil DSB nok misse en del kunder som er forsinket fra det øvrige Tyskland/Europa, og som først har nået det "sene" regionaltog fra Hamburg som ankommer i Flensburg klokken 22.40. Disse kunder får nu et skønt ophold i Flensburg indtil klokken 06.05 næste morgen.
8xx-togene ser også ud til at få fast rute over "ny bane" (via Køge Nord) i K25. De har mig bekendt planmæssigt kørt via Roskilde de sidste mange år. Derimod kører 1xx-togene (Aarhus-København) planmæssigt via Roskilde i K25, og de har derimod hidtil kørt via ny bane i de sidste mange år. Man kan forestille sig at det er fordi mange/alle 1xx-tog planlægges til at blive kørt med IC4/MG imellem Fredericia og København, og dermed kan man ikke køre via ny bane?
De sydgående 39x-tog (København-Hamburg) kører cirka en time tidligere end hidtil. De nordgående (til København) kører med samme tider som i K24.