Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
K25
Af mgameing123. 30/10-24, 10:43.
Citat fra: Petteri Dato 16/10-24, 18:51Hold da op. Nu er debatten om "K25" ved at blive afsporet.

Først og fremmest. Det er muligt at søge efter emner i hovedmenuen af debatten. Så havde det været muligt at finde ud af, om der var andre emner om det samme

Dernæst er jeg enig i, at det er svært at vide hvor grænsen går for, hvad der må skrives og ikke skrives. Jeg oplever nogen på forum går rimelig hårdt til andre, men det har ingen konsekvenser fordi ingen fortæller dem, at de måske lige har været lidt for grove og så fortsætter de.

Når det gælder K25. Så er spændt på hvordan det kommer til at køre. Det bliver spændende med el-tog til Holbæk (i hvert fald på afgangene der kører til og fra Helsingør) og så er jeg spændt på hvordan rettigheden bliver i Sønderjylland nu hvor 57xx-togene mellem Fredericia og Flensburg kører forskudt i forhold til 3xx-togene mellem København H og Hamburg.
Jeg kommer også til nysgerrigt i at følge med i,hvordan det nye koncept med grænsekontrol i toget kommer til at påvirke afgangene, da både dansk politi nu har fået mulighed for at stå på toget i Flensburg og tysk politi i Padborg. Jeg tror ikke det hjælper det store, når det "store tog" fra Hamburg ankommer, da toget jo som bekendt ikke standser mellem Schleswig og Padborg. Det er ofte den der bliver forsinket.
Hvorfor er der grænsekontrol? Er vi ikke en del af Schengen?

K25
Af esni. 30/10-24, 12:22.
Citat fra: mgameing123 Dato 30/10-24, 10:43Hvorfor er der grænsekontrol? Er vi ikke en del af Schengen?

Fordi skiftende regeringer ikke ved hvad midlertidig betyder - eller de har så meget fart på at 6 måneder bliver strakt til mere end 8 år....
(Ironi kan forekomme)

Eskild

K25
Af Krabsen. 30/10-24, 13:05.
Citat fra: mgameing123 Dato 30/10-24, 10:43
Citat fra: Petteri Dato 16/10-24, 18:51Hold da op. Nu er debatten om "K25" ved at blive afsporet.

Først og fremmest. Det er muligt at søge efter emner i hovedmenuen af debatten. Så havde det været muligt at finde ud af, om der var andre emner om det samme

Dernæst er jeg enig i, at det er svært at vide hvor grænsen går for, hvad der må skrives og ikke skrives. Jeg oplever nogen på forum går rimelig hårdt til andre, men det har ingen konsekvenser fordi ingen fortæller dem, at de måske lige har været lidt for grove og så fortsætter de.

Når det gælder K25. Så er spændt på hvordan det kommer til at køre. Det bliver spændende med el-tog til Holbæk (i hvert fald på afgangene der kører til og fra Helsingør) og så er jeg spændt på hvordan rettigheden bliver i Sønderjylland nu hvor 57xx-togene mellem Fredericia og Flensburg kører forskudt i forhold til 3xx-togene mellem København H og Hamburg.
Jeg kommer også til nysgerrigt i at følge med i,hvordan det nye koncept med grænsekontrol i toget kommer til at påvirke afgangene, da både dansk politi nu har fået mulighed for at stå på toget i Flensburg og tysk politi i Padborg. Jeg tror ikke det hjælper det store, når det "store tog" fra Hamburg ankommer, da toget jo som bekendt ikke standser mellem Schleswig og Padborg. Det er ofte den der bliver forsinket.
Hvorfor er der grænsekontrol? Er vi ikke en del af Schengen?
Fordi der også indenfor Schengen er mulighed for at etablere grænsekontrol i perioder hvor der på grund af trusselbilledet vurderes at være behov for øget sikkerhed.
En vurdering der vist ikke kan betragtes som værende grebet helt ud af det tomme rum.

K25
Af andersj, Aalborg. 30/10-24, 13:33.
Citat fra: Krabsen Dato 30/10-24, 13:05
Citat fra: mgameing123 Dato 30/10-24, 10:43
Citat fra: Petteri Dato 16/10-24, 18:51Hold da op. Nu er debatten om "K25" ved at blive afsporet.

Først og fremmest. Det er muligt at søge efter emner i hovedmenuen af debatten. Så havde det været muligt at finde ud af, om der var andre emner om det samme

Dernæst er jeg enig i, at det er svært at vide hvor grænsen går for, hvad der må skrives og ikke skrives. Jeg oplever nogen på forum går rimelig hårdt til andre, men det har ingen konsekvenser fordi ingen fortæller dem, at de måske lige har været lidt for grove og så fortsætter de.

Når det gælder K25. Så er spændt på hvordan det kommer til at køre. Det bliver spændende med el-tog til Holbæk (i hvert fald på afgangene der kører til og fra Helsingør) og så er jeg spændt på hvordan rettigheden bliver i Sønderjylland nu hvor 57xx-togene mellem Fredericia og Flensburg kører forskudt i forhold til 3xx-togene mellem København H og Hamburg.
Jeg kommer også til nysgerrigt i at følge med i,hvordan det nye koncept med grænsekontrol i toget kommer til at påvirke afgangene, da både dansk politi nu har fået mulighed for at stå på toget i Flensburg og tysk politi i Padborg. Jeg tror ikke det hjælper det store, når det "store tog" fra Hamburg ankommer, da toget jo som bekendt ikke standser mellem Schleswig og Padborg. Det er ofte den der bliver forsinket.
Hvorfor er der grænsekontrol? Er vi ikke en del af Schengen?
Fordi der også indenfor Schengen er mulighed for at etablere grænsekontrol i perioder hvor der på grund af trusselbilledet vurderes at være behov for øget sikkerhed.
En vurdering der vist ikke kan betragtes som værende grebet helt ud af det tomme rum.


Jeg har svært ved at se hvilken øget sikkerhed det giver at kontrollere udløbsdatoen på pas. Hvis man skal hindre bestemte personer i at komme inde i landet, skal man jo også kontrollere om den enkelte er eftersøgt, har indrejseforbud eller at passet er originalt. Desuden skal man nok også kontrollere flere steder end i en radius af 10 km omkring Padborg.

Det officielle formål med grænsekontrollen har ændret sig, men det har metoden ikke. Først var det for at hindre folk uden papirer at komme ind i landet, hvilket var derfor man begyndte at kontrollere om folk havde papirer. Nu er det for at hindre terrorister og måden man spotter dem på er selvfølgelig om de har gyldigt pas eller ej og de rejser naturligivs ikke med Flixbus/Scandlines eller med tog Niebüll-Tønder.

Anders

K25
Af Krabsen. 30/10-24, 14:15.
Har nogen en anden, gennemførbar metode til grænsekontrol med større effektivitet er jeg sikker på at myndighederne vil være lydhøre...

K25
Af andersj, Aalborg. 30/10-24, 14:46.
Citat fra: Krabsen Dato 30/10-24, 14:15Har nogen en anden, gennemførbar metode til grænsekontrol med større effektivitet er jeg sikker på at myndighederne vil være lydhøre...

Det kommer jo an på hvad formålet er. En effektiv grænsekontrol er ekstremt dyr og omfattende og hvis man har set reportageserien "Grænsepolitiet" på DR fra i år, så er det også tydeligt at de kriminelle ikke benytter de grænseovergange der er bevogtet og at en effektiv kontrol af bare en person eller et køretøj er en timelang opgave for op til flere betjente.
Der vises eksempelvis en situation hvor en patrulje stopper et køretøj ved en af de ubevogtede grænseovergange som de med 90% sikkerhed mener er mistænkelige, men der er ikke ressourcer til at undersøge køretøjet grundigt.

Hvad kontrol i tog angår, så er mine erfaringer også at tyskerne har en anden tilgang hvor de tilfældige steder mellem Flensburg og Hamburg enten er politi og/eller toldvæsen der kører med i begge retninger og udpeger enkelte personer til en mere omfattende kontrol af dokumenter og bagage. Det starter typisk ud med nogle spørgsmål om hvor de kommer fra, hvor de er på vej hen og hvad formålet med rejsen er. De prioriterer kvalitet over kvantitet ved deres kontroller.

Anders

K25
Af Niels Bak. 31/10-24, 11:06.
Citat fra: Krabsen Dato 30/10-24, 14:15Har nogen en anden, gennemførbar metode til grænsekontrol med større effektivitet er jeg sikker på at myndighederne vil være lydhøre...
Det handler vist mere om at det skal være synligt for vælgere, som risikerer at smutte til DF eller Støjberg end om effektivitet...

K25
Af Castrol. 6/11-24, 13:46.
Beklager hvis dette ikke er den rette k25-tråd at spørge i, men er der nogen der ved hvilket materiel der vil blive anvendt på lille syd mellem Næstved og Køge? Tænker IR4 er oplagt men er fer nok materiel til at dække det behov?
Og kan man klare sig med et enkelt sæt  per afgang? Er ikke så bekendt med belægningen i myldretiden mellem Køge og København Hv.

K25
Af Thomas Larsen. 6/11-24, 14:08.
Dobbeltdækkere er ret fyldte i myldretiden.
Så mon ikke at man vil fortsætte den nuværende drift, med dobbeltdækkere og ir4.

K25
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/11-24, 14:42.
I DSB kan man vel være kolde i r.... og se det sådan at man (kun) har det antal siddepladser som Folketingets Finansudvalg nu en gang har besluttet at der skal være og skuffes rejsende står det dem frit for at medbringe rygsæk med klapstol at sætte sig på.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

K25
Af Castrol. 6/11-24, 17:59.
Citat fra: Thomas Larsen Dato  6/11-24, 14:08Dobbeltdækkere er ret fyldte i myldretiden.
Så mon ikke at man vil fortsætte den nuværende drift, med dobbeltdækkere og ir4.


Spørgsmålet var med tanke på at dobbeltdækkere skal køre til Holbæk to gange i timen i stedet for via Køge. Er der vogne nok til at køre begge ture? En ir4 vil også kunne udnytte strækningshastigheden bedre fra Køge Nord til København Syd.

K25
Af steenth. 6/11-24, 22:24.
Citat fra: Castrol Dato  6/11-24, 17:59
Citat fra: Thomas Larsen Dato  6/11-24, 14:08Dobbeltdækkere er ret fyldte i myldretiden.
Så mon ikke at man vil fortsætte den nuværende drift, med dobbeltdækkere og ir4.


Spørgsmålet var med tanke på at dobbeltdækkere skal køre til Holbæk to gange i timen i stedet for via Køge. Er der vogne nok til at køre begge ture? En ir4 vil også kunne udnytte strækningshastigheden bedre fra Køge Nord til København Syd.
Det melding, som jeg har fået, at det er primær dobbeltdækkere, som skal bruges på Næstved-Køge-København, men der også skal kører løb med IR4. Nogle af den løb skal kører med kun en IR4, men nogle afgange i myldertiden er et togsæt for lidt både på Kystbanen og Køge-København. Hvordan de løser det, ved jeg ikke.

K25
Af Dawud0404. I dag 12:41.
Citat fra: steenth Dato  6/11-24, 22:24
Citat fra: Castrol Dato  6/11-24, 17:59
Citat fra: Thomas Larsen Dato  6/11-24, 14:08Dobbeltdækkere er ret fyldte i myldretiden.
Så mon ikke at man vil fortsætte den nuværende drift, med dobbeltdækkere og ir4.


Spørgsmålet var med tanke på at dobbeltdækkere skal køre til Holbæk to gange i timen i stedet for via Køge. Er der vogne nok til at køre begge ture? En ir4 vil også kunne udnytte strækningshastigheden bedre fra Køge Nord til København Syd.
Det melding, som jeg har fået, at det er primær dobbeltdækkere, som skal bruges på Næstved-Køge-København, men der også skal kører løb med IR4. Nogle af den løb skal kører med kun en IR4, men nogle afgange i myldertiden er et togsæt for lidt både på Kystbanen og Køge-København. Hvordan de løser det, ved jeg ikke.


Det bliver vidst lidt omvendt, hvor at togene kommer til at køre Næstved - Køge - Østerport (Helgoland) og i myldretiden videre til Helsingør. Da disse løb vil få udgangspunkt fra Helgoland, vil de derfor også blive kørt af ER, da DD skal på Holbæk løbene. De mest populære afgange i myldretiden vil dog stadig blive kørt af DD, da der ikke er plads til det samme antal passagere, i en ER ift DD vognene, med deres væsentlige højere kapacitet.

K25
Af mgameing123. I dag 17:11.
Citat fra: steenth Dato  6/11-24, 22:24
Citat fra: Castrol Dato  6/11-24, 17:59
Citat fra: Thomas Larsen Dato  6/11-24, 14:08Dobbeltdækkere er ret fyldte i myldretiden.
Så mon ikke at man vil fortsætte den nuværende drift, med dobbeltdækkere og ir4.


Spørgsmålet var med tanke på at dobbeltdækkere skal køre til Holbæk to gange i timen i stedet for via Køge. Er der vogne nok til at køre begge ture? En ir4 vil også kunne udnytte strækningshastigheden bedre fra Køge Nord til København Syd.
Det melding, som jeg har fået, at det er primær dobbeltdækkere, som skal bruges på Næstved-Køge-København, men der også skal kører løb med IR4. Nogle af den løb skal kører med kun en IR4, men nogle afgange i myldertiden er et togsæt for lidt både på Kystbanen og Køge-København. Hvordan de løser det, ved jeg ikke.

Man kan godt bruge en reserve IC3 sæt koblet sammen med en IR4?

Gå op Sider: 1 2 3 [4]
DSB MH 393

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak