Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
K25
Af emc. 22/09-24, 21:17.
Hvornår kan man forvente at se k25 på dsb, rejseplanen mv.?

K25
Af Thomas Larsen. 22/09-24, 21:37.
Rejseplanen går helt frem til 4 december.
Så jeg tænker at når rejseplanen "opdateres" næste gang.
Så er k25 med, eller hvertfald den første uge.

K25
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/09-24, 22:12.
Måske de venter med at offentliggøre noget til Følsager-støbningen er længere fremskreden.

Har lige stået og kigget ned på armeringen - færdiggørelsen er tæt på og vil betyde meget for hvordan rejserne i den del af landet kan afvikles.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

K25
Af steenth. 23/09-24, 04:57.
Seneste redigering: 23/09-24, 05:00 af steenth
Citat fra: emc Dato 22/09-24, 21:17Hvornår kan man forvente at se k25 på dsb, rejseplanen mv.?
Normalt bliver den næste køreplan lagt ud i løbet af oktober, så den er synlig et par måneder før. Rejseplanen er normalt det første sted, hvor DSB lægger det ud. Movia med lokaltog er meget langsom til at lægge ny køreplan og ændringer ind i rejseplanen.

K25
Af Mikkelhk, Lunderskov. 23/09-24, 08:32.
Citat fra: Per Holm Dato 22/09-24, 22:12Måske de venter med at offentliggøre noget til Følsager-støbningen er længere fremskreden.

Har lige stået og kigget ned på armeringen - færdiggørelsen er tæt på og vil betyde meget for hvordan rejserne i den del af landet kan afvikles.
Jeg kan garantere dig at "småting" som det du nævner ikke har den mindste indflydelse på hvornår K25 udgives til "offentligheden". Det retter man igennem en omlægning af tog i en kortere eller længere periode, hvis det er nødvendigt.
Normalt udgives den kommende årskøreplan offentligt i løbet af uge 42.
I år er dog vist nok lidt speciel, da køreplansskiftet normalt sker den anden søndag i december, men i år er det først den tredje søndag i december (15/12). Jeg er med på at Banedanmark på dette punkt følger tyske DB (og formentlig de fleste andre europæiske lande), men hvorfor man har skubbet det en uge i år, ved jeg ikke.

Hilsen Mikkel

K25
Af Lasse Toylsbjerg Petersen. 23/09-24, 09:08.
Citat fra: Mikkelhk Dato 23/09-24, 08:32
Citat fra: Per Holm Dato 22/09-24, 22:12Måske de venter med at offentliggøre noget til Følsager-støbningen er længere fremskreden.

Har lige stået og kigget ned på armeringen - færdiggørelsen er tæt på og vil betyde meget for hvordan rejserne i den del af landet kan afvikles.
Jeg kan garantere dig at "småting" som det du nævner ikke har den mindste indflydelse på hvornår K25 udgives til "offentligheden". Det retter man igennem en omlægning af tog i en kortere eller længere periode, hvis det er nødvendigt.
Normalt udgives den kommende årskøreplan offentligt i løbet af uge 42.
I år er dog vist nok lidt speciel, da køreplansskiftet normalt sker den anden søndag i december, men i år er det først den tredje søndag i december (15/12). Jeg er med på at Banedanmark på dette punkt følger tyske DB (og formentlig de fleste andre europæiske lande), men hvorfor man har skubbet det en uge i år, ved jeg ikke.

Køreplansskiftet er bestemt ikke skubbet i år. Man skifter den årlige køreplan på "den første søndag efter den anden lørdag i december". Netop for at undgå tvivl om anden eller tredje søndag i december :-) Selve dagen er valgt ud fra en række forslag fra europæiske operatører og infrastrukturforvaltere, og var vel det forslag, der var færrest, der havde noget imod. Et skifte pr 1. januar ville give lidt for meget arbejde i systemerne hen over juleferien...
Derudover er der en række datoer fastsat over året,hvor større opdateringer af den årlige køreplan kan finde sted.
Fra den første søndag efter den anden lørdag i december regner man så baglæns, og finder datoer for offentliggørelse (som DK vist ikke følger helt), tildeling, ansøgning, netredegørelse osv.

/Lasse

K25
Af Mikkelhk, Lunderskov. 23/09-24, 10:10.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 23/09-24, 09:08Køreplansskiftet er bestemt ikke skubbet i år. Man skifter den årlige køreplan på "den første søndag efter den anden lørdag i december". Netop for at undgå tvivl om anden eller tredje søndag i december :-) Selve dagen er valgt ud fra en række forslag fra europæiske operatører og infrastrukturforvaltere, og var vel det forslag, der var færrest, der havde noget imod. Et skifte pr 1. januar ville give lidt for meget arbejde i systemerne hen over juleferien...
Derudover er der en række datoer fastsat over året,hvor større opdateringer af den årlige køreplan kan finde sted.
Fra den første søndag efter den anden lørdag i december regner man så baglæns, og finder datoer for offentliggørelse (som DK vist ikke følger helt), tildeling, ansøgning, netredegørelse osv.
Aha, den lille detalje om at det er første søndag efter anden lørdag i december, og ikke "bare" anden søndag i december, var jeg ikke klar over.
Jeg kan dog stadig ikke helt se hvordan det skulle kunne give grund til forvirring mht. anden eller tredje søndag - 8. december 2024 er jo stadig anden søndag i december i år, uanset hvordan man vender og drejer det.

Hilsen Mikkel

K25
Af thomastog. 23/09-24, 10:58.
Citat fra: Mikkelhk Dato 23/09-24, 10:10
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 23/09-24, 09:08Køreplansskiftet er bestemt ikke skubbet i år. Man skifter den årlige køreplan på "den første søndag efter den anden lørdag i december". Netop for at undgå tvivl om anden eller tredje søndag i december :-) Selve dagen er valgt ud fra en række forslag fra europæiske operatører og infrastrukturforvaltere, og var vel det forslag, der var færrest, der havde noget imod. Et skifte pr 1. januar ville give lidt for meget arbejde i systemerne hen over juleferien...
Derudover er der en række datoer fastsat over året,hvor større opdateringer af den årlige køreplan kan finde sted.
Fra den første søndag efter den anden lørdag i december regner man så baglæns, og finder datoer for offentliggørelse (som DK vist ikke følger helt), tildeling, ansøgning, netredegørelse osv.
Aha, den lille detalje om at det er første søndag efter anden lørdag i december, og ikke "bare" anden søndag i december, var jeg ikke klar over.
Jeg kan dog stadig ikke helt se hvordan det skulle kunne give grund til forvirring mht. anden eller tredje søndag - 8. december 2024 er jo stadig anden søndag i december i år, uanset hvordan man vender og drejer det.

Svaret står vel allerede i det, som du selv har citeret:
CitatSelve dagen er valgt ud fra en række forslag fra europæiske operatører og infrastrukturforvaltere, og var vel det forslag, der var færrest, der havde noget imod.

Det handler nok ikke om at undgå forvirring, men om at det var ".. det forslag, der var færrest, der havde noget imod.".

K25
Af AndreasM. 23/09-24, 11:38.
Citat fra: Mikkelhk Dato 23/09-24, 10:10
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 23/09-24, 09:08Køreplansskiftet er bestemt ikke skubbet i år. Man skifter den årlige køreplan på "den første søndag efter den anden lørdag i december". Netop for at undgå tvivl om anden eller tredje søndag i december :-) Selve dagen er valgt ud fra en række forslag fra europæiske operatører og infrastrukturforvaltere, og var vel det forslag, der var færrest, der havde noget imod. Et skifte pr 1. januar ville give lidt for meget arbejde i systemerne hen over juleferien...
Derudover er der en række datoer fastsat over året,hvor større opdateringer af den årlige køreplan kan finde sted.
Fra den første søndag efter den anden lørdag i december regner man så baglæns, og finder datoer for offentliggørelse (som DK vist ikke følger helt), tildeling, ansøgning, netredegørelse osv.
Aha, den lille detalje om at det er første søndag efter anden lørdag i december, og ikke "bare" anden søndag i december, var jeg ikke klar over.
Jeg kan dog stadig ikke helt se hvordan det skulle kunne give grund til forvirring mht. anden eller tredje søndag - 8. december 2024 er jo stadig anden søndag i december i år, uanset hvordan man vender og drejer det.
Det er jo bare fordi det lyder lidt "kluntet", når man formulerer det på den måde med søndage efter lørdage. Hvis man bedre kan lide en lidt mere simpel formulering, så er det flere steder defineret som at køreplansskiftet sker "ved midnat efter den anden lørdag i december måned".

K25
Af Lasse Toylsbjerg Petersen. 23/09-24, 14:28.
Citat fra: AndreasM Dato 23/09-24, 11:38
Citat fra: Mikkelhk Dato 23/09-24, 10:10
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 23/09-24, 09:08Køreplansskiftet er bestemt ikke skubbet i år. Man skifter den årlige køreplan på "den første søndag efter den anden lørdag i december". Netop for at undgå tvivl om anden eller tredje søndag i december :-) Selve dagen er valgt ud fra en række forslag fra europæiske operatører og infrastrukturforvaltere, og var vel det forslag, der var færrest, der havde noget imod. Et skifte pr 1. januar ville give lidt for meget arbejde i systemerne hen over juleferien...
Derudover er der en række datoer fastsat over året,hvor større opdateringer af den årlige køreplan kan finde sted.
Fra den første søndag efter den anden lørdag i december regner man så baglæns, og finder datoer for offentliggørelse (som DK vist ikke følger helt), tildeling, ansøgning, netredegørelse osv.
Aha, den lille detalje om at det er første søndag efter anden lørdag i december, og ikke "bare" anden søndag i december, var jeg ikke klar over.
Jeg kan dog stadig ikke helt se hvordan det skulle kunne give grund til forvirring mht. anden eller tredje søndag - 8. december 2024 er jo stadig anden søndag i december i år, uanset hvordan man vender og drejer det.
Det er jo bare fordi det lyder lidt "kluntet", når man formulerer det på den måde med søndage efter lørdage. Hvis man bedre kan lide en lidt mere simpel formulering, så er det flere steder defineret som at køreplansskiftet sker "ved midnat efter den anden lørdag i december måned".
Formuleringen om "første søndag efter anden lørdag i december" er ikke den officielle - men tilpas åndssvag til at folk kan huske den bedre en "midnat efter anden lørdag" der også nogle steder blev til natten mellem fredag og lørdag, inden det var helt harmoniseret :-) Formuleringen er iøvrigt fra den daværende (2008) norske køreplanschef-

/Lasse

K25
Af Ncard00. 23/09-24, 15:56.
Så er datoerne til og med d. 18 blevet låst op, men ved søgning kommer der ingen forslag frem med tog, bortset fra Metro. Synes ikke det giver mening at åbne disse datoer op, hvis ikke køreplanerne for togene er klar, ligesom det ikke giver mening ved køb af billetter på DSB.dk, at man kan vælge datoer langt frem i tiden, blot for at få at vide, at man er for tidligt ude.

Så skal disse datoer altså ikke kunne vælges, det skaber bare forvirring og er dårligt design.

K25
Af steenth. 23/09-24, 16:30.
Citat fra: Ncard00 Dato 23/09-24, 15:56Så er datoerne til og med d. 18 blevet låst op, men ved søgning kommer der ingen forslag frem med tog, bortset fra Metro. Synes ikke det giver mening at åbne disse datoer op, hvis ikke køreplanerne for togene er klar, ligesom det ikke giver mening ved køb af billetter på DSB.dk, at man kan vælge datoer langt frem i tiden, blot for at få at vide, at man er for tidligt ude.

Så skal disse datoer altså ikke kunne vælges, det skaber bare forvirring og er dårligt design.
Nu er det et togforum og ikke forum for problemer med opdateringen af rejseplanen. Det må du tage direkte med DSB kundeservice. For jeg ved at det kan vare nogle dage før det er plads. For jeg får selv en rejse med udelukkede busture...

Det ligner at du er mere interesseret kundeforhold. Desværre kan jeg ikke henvise til passagerpulsen, som tog af den slags.

Mvh
Steen

K25
Af Ncard00. 23/09-24, 16:42.
Citat fra: steenth Dato 23/09-24, 16:30
Citat fra: Ncard00 Dato 23/09-24, 15:56Så er datoerne til og med d. 18 blevet låst op, men ved søgning kommer der ingen forslag frem med tog, bortset fra Metro. Synes ikke det giver mening at åbne disse datoer op, hvis ikke køreplanerne for togene er klar, ligesom det ikke giver mening ved køb af billetter på DSB.dk, at man kan vælge datoer langt frem i tiden, blot for at få at vide, at man er for tidligt ude.

Så skal disse datoer altså ikke kunne vælges, det skaber bare forvirring og er dårligt design.
Nu er det et togforum og ikke forum for problemer med opdateringen af rejseplanen. Det må du tage direkte med DSB kundeservice. For jeg ved at det kan vare nogle dage før det er plads. For jeg får selv en rejse med udelukkede busture...

Det ligner at du er mere interesseret kundeforhold. Desværre kan jeg ikke henvise til passagerpulsen, som tog af den slags.

Mvh
Steen

Fair nok, men nu havde vi allerede starten tråden, så tænkte jeg at vi ligeså godt kunne få den afsluttet.

K25
Af Trainee. 23/09-24, 17:24.
Citat fra: Ncard00 Dato 23/09-24, 15:56Så er datoerne til og med d. 18 blevet låst op, men ved søgning kommer der ingen forslag frem med tog, bortset fra Metro. Synes ikke det giver mening at åbne disse datoer op, hvis ikke køreplanerne for togene er klar, ligesom det ikke giver mening ved køb af billetter på DSB.dk, at man kan vælge datoer langt frem i tiden, blot for at få at vide, at man er for tidligt ude.

Så skal disse datoer altså ikke kunne vælges, det skaber bare forvirring og er dårligt design.

Rejseplanen har over 20 dataleverandører, som leverer køreplaner med vidt forskellige gyldighedsperioder. Ejerselskaberne har besluttet et kompromis, som hedder at Rejseplanens gyldighedsperiode er min. 2 måneder frem i tid - uanset hvor kort eller langt frem i tid, hver enkel dataleverandør har leveret for.

DSB har valgt ikke at offentliggøre K25 på Rejseplanen endnu. Men det skal vel ikke stoppe folk for at finde rejseforslag med andre transportmidler, som der er leveret køreplansdata for?

K25
Af mgameing123. 27/09-24, 22:27.
Hvad kommer til at ske i K25? Færre tog fordi ekspertsudvalget vil erstatte tog med samkørsel? XD

Gå op Sider:[1]
Veterantog kalenderDSB D 806

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak