Hejsa
Jeg er så småt begyndt at tænke over hvad jeg vil skrive som afgangsprojekt fra DTU om et års tid.
Her er min primære ide, en sammenbinding af Eksprestunnelen for S-tog og Europaspåret i en ny 6 sporet perronhal på Hovedbanegården, under forpladsen.
S-tog:
Cowi's forslag til Ekspresstunnelens tilslutning i Vesterport medfører ufatteligt store anlægsgener for togtrafikken da der intet plads er i banegraven til en ny tunnel. Derfor vil jeg dreje Eksprestunnelen 90 grader på Hovedbanegården, og videreføre den mod Flintholm og København Syd.
Nuværende 4 perronspor er mig bekendt primært for at kunne udtage tog til depotsporene. Men når nærmeste depotspor bliver Hellerup, er der ikke behov for mere end 2 perronspor af 180 m i den nye stationshal.
Fjerntog mod syd:
Der er intet plads til en tunnelportal øst for København Syd. Tunnelen tilsluttes derfor TIB-6 syd for Kulbanetunnelen i det punkt hvor strækningshastigheden er 150 km/t. Dette betyder at kun LYN og EC tog kan benytte den nye perronhal, da de ikke standser ved Kbh S.
Fjerntog mod Sverige:
Der påtænkes en tunnel mellem hovedtunnelen til TIB-6 og Øresundsbanens tunnel langs Sydhavnsgade.
Dette betyder at Øresundstog med Europaspåret, kan danne en ringbane Kh - Malmø - Landskrona - Kh og videre.
Der bruges derved ikke kapacitet på at vende Øresundstog på den nye perronhal.
Fjerntog:
Der regnes med 4 perronspor af 330 m
Funktionskrav:
De funktionskrav jeg umiddelbart kan se, er:
- Forbindelsestunnel mod Belvedere og GB værksted (klargøring og vending af EC + LYN)
- Vendekapacitet for EC fra Stockholm og Oslo
Hvilke krav overser jeg, som bør indarbejdes?
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Den foreløbige linjeføring for Eksprestunnelen og fjerntunnel + Europaspåret. (+ håndskitse af fjerntunnel der ikke er optegnet endnu)
Den lille kurve ved Kh er forbindelsestunnelen til Belvedere og GB.
Tunnelerne lokalt ved Kh påtænkes udført med Bergmännerische Bergbauweise (NATM - New Austrian Tunneling Method), med foregående cementstabilisering af de løse aflejringer.