Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Det generelle sprogbrug
Gå ned Sider: 1 [2]
Det generelle sprogbrug
Af AndreasM. 23/09-24, 14:15.
Citat fra: Per Holm Dato 23/09-24, 13:47
Citat fra: AndreasM Dato 23/09-24, 13:17Du kunne også bare skrive på almindeligt menneskesprog

I pgl. artikel er allerede i manchetten udtrykkeligt nævnt "Østerport" og "Holte" som jeg antog var alment kendte standsningssteder der ikke krævede nærmere forklaring om hvad sagen drejede sig om, hvilket var årsagen til at jeg udelod dette.
Jeg kender ikke den pgl. artikel eller debatudveksling, jeg kommenterede udelukkende på at du mente, du fremover skulle pakke dine indlæg ind i advarsler.

Citat fra: Per Holm Dato 23/09-24, 13:47"Følager" er det rette navn på gaden som enhver lynhurtigt kan slå op på sin kortservice og derefter ikke være i tvivl om hvilket anlæg der menes. (Stavefejlen "Følsager" kan jeg desværre ikke længere rette.)

Når jeg forsøgte at skrive "Følager" var det faktisk for at undgå at benytte strækningsnumre og omdiskuterede stationsnavne - så meget for at rette ind efter kritikken.
Og det viser jo så bare hvor hurtigt den indforståede kommunikation går galt pga. en enkelt lille stavefejl, jeg søgte på Følsager på krak og endte i Ulfborg. For én der ikke kan læse dine tanker, kunne "Følsager-støbningen" også være navnet på en bestemt støbemetode. Havde du postet nøjagtig samme indlæg i en tråd om København Syd, så havde jeg og andre måske kigget på et kort og fundet vejen, men når du poster det uden andre kommentarer i en tråd om næste års køreplan, uden anden kontekst, så kan det jo være nærmest hvad som helst det drejer sig om.

Det samme indlæg kunne også have lydt:

"Måske de venter med at offentliggøre noget, til arbejdet med de nye perroner på København Syd er længere fremskredent."

Så tror jeg faktisk de fleste (også dem i Jylland) kunne have fulgt med, uden at have et parallelt browservindue med google, krak og bane.dk åbent.

Det generelle sprogbrug
Af larsht, København. 23/09-24, 19:10.
Citat fra: steenth Dato 23/09-24, 13:41
Citat fra: AndreasM Dato 23/09-24, 13:17Tilbage til pointen, jeg har kørt over det meste af landet som lokomotivfører, og jeg har ingen idé om hvor - eller hvad - "Følsager-støbningen" refererer til, eller hvorfor den har noget med K25 at gøre. Måske gør det mig til den dummeste lokomotivfører i landet, det er meget muligt, men jeg forstår ikke rigtig meningen med at kommunikere på denne måde, hvad gavner det?
Man skal kende område omkring København Syd for at kende Følsager, som er vejen, som fører hen til området, hvor perron til Øresundsbanen kommer. "Følsager-støbningen" virker også for mig indforstået.
.....og hvad værre er - stavefejlen i det - vejen hedder Følager

Mvh
Lars

Det generelle sprogbrug
Af Mads. 23/09-24, 19:52.
Citat fra: Per Holm Dato 23/09-24, 14:08
Citat fra: steenth Dato 23/09-24, 13:41"Følsager-støbningen" virker også for mig indforstået.

Jeg havde ikke fantasi til at forestille mig nogen jernbaneinteresseret person på Sjælland der ikke følger godt med i hvad der sker omkring København Syd og derunder er faldet over Følager.

I Jylland er de fleste nok ligeglade - de har deres eget at bøvle med.  :)

Jeg bliver stadig forvirret når der tales om København Syd. Sikke noget moderne pjat.

Det generelle sprogbrug
Af mss. 23/09-24, 20:16.
Interessant tema.

Det er en tendens indenfor hobbyer at man dyrker nicher i en grad hvor selv de færreste professionelle kan følge med, da deres arbejde fordrer både en bredere viden, kommunikation på tværs og den praktiske håndtering.
Mange finder sig så at sige ofte en hobby i hobbyen.

Jeg kommer til at tænke på nummermændene i 1980'erne, der på nærmest autistisk vis stod ved
banen og nedskrev numre og formationer. De kendte alle køreplaner tog- og strækningsnumre. De var sindssygt kloge på deres felt, men ingen (!) andre forstod dem...
Til gengæld kendte mange mennesker til dem, og begyndte at associere toginteresserede med dette "folkefærd". Til en vis irritation for os "almindelige' toginteresserede.

Selvom det slet ikke er så ekstremt herinde ville det stadig være ønskværdigt, at alle forsøgte at udveksle deres forskelligartede viden om tog og jernbaner på en måde "almindelige dødelige" kunne forstå.


Det generelle sprogbrug
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 23/09-24, 23:46.
Citat fra: Per Holm Dato 23/09-24, 13:25De øvrige dokumenter "Strækningsoversigt S-banen", "Strækningsoversigt ETCS" og "TIB-S" kan man dårligt undgå at falde over under enten Banedanmarks trafikale regler eller på sin egen Android.

Per, der står sgu ikke noget om strækninger i min Android talefon!!! Vi er altså ikke alle ansat i et jernbaneselskab eller Banedanmark (jeg mener at vide at lokomotivførerne har en Android tablet med alle de relevante dokumenter i). Men nu tror jeg bare du driller for ellers er du sgu for tungnem.

Det generelle sprogbrug
Af Petteri. 24/09-24, 08:33.
Seneste redigering: 24/09-24, 08:35 af Petteri
Jeg synes også jeg ofte oplever andre der skal rette på andre - som så bliver rettet af en 3. - og 4. mand/kvinde, og pludselig er debatten kørt af sporet.
Jeg er enig med OP i at ikke alle forstår - det for mange herinde - naturlige i at bruge strækningsforkortelser, og når jeg ind i mellem selv forsøger at bidrage med noget, hvor tekniske jernbane begreber indgår, forsøger jeg altid at sætte det i parantes. Fx MF (som kendes som IC3), MG (som kendes som IC4) osv. Men hvis jeg skriver noget, som nogen vil have uddybet, så er de velkommen til at svare på mit indlæg i en god og ordentlig tone.

Der hvor man måske skal passe på med at bruge strækningsforkortelse er strækning 1. Eftersom den går fra København til /Fredericia/Taulov. Det er lige lovlig meget jernbane.




Det generelle sprogbrug
Af Trainee. 24/09-24, 08:35.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 23/09-24, 23:46
Citat fra: Per Holm Dato 23/09-24, 13:25De øvrige dokumenter "Strækningsoversigt S-banen", "Strækningsoversigt ETCS" og "TIB-S" kan man dårligt undgå at falde over under enten Banedanmarks trafikale regler eller på sin egen Android.

Per, der står sgu ikke noget om strækninger i min Android talefon!!! Vi er altså ikke alle ansat i et jernbaneselskab eller Banedanmark (jeg mener at vide at lokomotivførerne har en Android tablet med alle de relevante dokumenter i). Men nu tror jeg bare du driller for ellers er du sgu for tungnem.

Banedanmark har disse Android-apps:
https://play.google.com/store/apps/developer?id=Banedanmark

Jeg tænker det er dem der omtales.

Det generelle sprogbrug
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/09-24, 11:27.
Seneste redigering: 24/09-24, 11:31 af Per Holm
Citat fra: Trainee Dato 24/09-24, 08:35Banedanmark har disse Android-apps:
https://play.google.com/store/apps/developer?id=Banedanmark

Jeg tænker det er dem der omtales.
Kender godt app'en.

Det var dog ikke den jeg tænkte på men blot det forhold at Android meget tit spørger: "Vil du downloade filen igen?" når man slår noget op, bla. i Trafikale regler.

Efterhånden kan man hurtigt få samlet en masse filer der er blevet forældede på sit apparat. Det er kun ved de filer der stadig er aktuelle at man får advarslen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: thomastog Dato 23/09-24, 11:28
Citat fra: Per Holm Dato 23/09-24, 11:05
Citat fra: thomastog Dato 23/09-24, 10:36
Citat fra: Per Holm Dato 23/09-24, 10:15Hvis der som serviceoplysning er tilføjet et strækningsnummer man ikke kan lide springer man det bare over.  ;)

Der er selvfølgelig en grund til at tilføje strækningsnumre, i dette tilfælde irritation over den manglende stringens:
...

Tror du har misforstået oplægget til denne tråd. Som jeg læser det, har Theis intet imod at der bruges forkortelser og strækningsnumre, *HVIS* det er en tilføjelse, for at præcisere, eller gøre entydigt.

Tror opfordringen er rettet mod når der kun bruges forkortelser eller numre, som f.eks "Hvordan går det med Ovk. 24 på  strkn 7 ?".

Opfordingen går på, at huske at dette forum ikke kun er til dem, der kan afkode den slags. Og opfordingen går på at formulere sig, bare en anelse, anderledes så flest muligt kan være med.

F.eks "Hvordan går det med overkørslen ved Vordingborggade på København Ø ?".

Begge mine eksempler er entydige, det første forstås af meget få, det sidste af størsteparten af læserne her på forum.

Så du rammer noget ved siden af, med dit indlæg, i forhold til det der lægges til debat. Lille omformulering, markant større modtagergruppe.

6 minutter efter jeg havde smidt et link til Licitationens omtale af SYSTRA Danmarks aftale om fornyelse af kørestrømanlæg et sted på S-banen op bragte en "Jesper" i en anden entusiastgruppe samme link enslydende bare uden strækningsnummer og stationsforkortelse. Gæt selv hvad Theis valgte at flippe ud over.

Men fair nok; Theis skal også være her: Jeg har hørt om allergier mod degne, mælk, nødder, skaldyr og nu også mod strækningsnumre og togekspeditionsstedsforkortelser og skal gerne indlede fremtidige indlæg med de fornødne advarsler.  :)

Jeg kan se du stadig ikke har forstået budskabet i oplægget til tråden. Og din om-/til- tale af andre er ikke et niveau jeg vil ned på.

Det kan godt være du er uenig med Theis, men det retfærdiggør ikke dit udfald herover.

Jeg gider heller ikke gå ned på det niveau, for så bliver det bare til mudderkastning. I stedet vil jeg hellere henlede opmærksomheden på, hvor mange likes mit indlæg har fået i forhold til, hvor mange likes Per har fået på sine indlæg. Det ser i hvert fald ikke ud til, at der er så mange, der støtter Per i hans holdning. Men hvis der er nogen, der er uenige med mig, så skriv endelig et indlæg, så vi kan få en ordentlig og saglig debat om det.


Det generelle sprogbrug
Af Mikkelhk, Lunderskov. 25/09-24, 11:20.
Citat fra: Theis Andersen Dato 25/09-24, 08:04I stedet vil jeg hellere henlede opmærksomheden på, hvor mange likes mit indlæg har fået i forhold til, hvor mange likes Per har fået på sine indlæg.
Jeg har aldrig nogensinde liket et indlæg herinde (og hvis der kan graves et like frem fra gemmerne, har det været et fejlklik på knappen). Jeg har aldrig nogensinde haft en Facebook-profil (selvom visse dele af både dette og andre fora efterhånden begynder at nærme sig), en Instagram-profil, eller en profil på nogen andre sociale medier (udover LinkedIn).
Forhåbentlig er der ingen mennesker i verden, der i dybeste alvor baserer deres succes i livet på hvor mange likes deres indlæg får.

Personligt sørger jeg altid så vidt muligt for at linke til relevante artikler/dokumenter, når jeg en sjælden gang lavet et indlæg her i forummet. Og hvis jeg flere gange i samme indlæg skal nævne en station eller strækning, sørger jeg for minimum én gang at give det fulde stationsnavn efterfulgt at forkortelsen i parentes, f.eks. "... på strækningen fra Fredericia (Fa) til Vejle (Vj)".
Jeg har ingen grund til at fremstå bedrevidende end andre, og selvom jeg selv har arbejdet indenfor branchen i næsten 10 år, er der jo også andre herinde som kun følger med på hobbyniveau, og der er det altså ikke altid at "strækning 29" eller "... på stationerne Fa, Tl og Kd" giver særlig meget mening uden yderligere forklaring.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Mikkelhk Dato 25/09-24, 11:20
Citat fra: Theis Andersen Dato 25/09-24, 08:04I stedet vil jeg hellere henlede opmærksomheden på, hvor mange likes mit indlæg har fået i forhold til, hvor mange likes Per har fået på sine indlæg.
Jeg har aldrig nogensinde liket et indlæg herinde (og hvis der kan graves et like frem fra gemmerne, har det været et fejlklik på knappen). Jeg har aldrig nogensinde haft en Facebook-profil (selvom visse dele af både dette og andre fora efterhånden begynder at nærme sig), en Instagram-profil, eller en profil på nogen andre sociale medier (udover LinkedIn).
Forhåbentlig er der ingen mennesker i verden, der i dybeste alvor baserer deres succes i livet på hvor mange likes deres indlæg får.

Personligt sørger jeg altid så vidt muligt for at linke til relevante artikler/dokumenter, når jeg en sjælden gang lavet et indlæg her i forummet. Og hvis jeg flere gange i samme indlæg skal nævne en station eller strækning, sørger jeg for minimum én gang at give det fulde stationsnavn efterfulgt at forkortelsen i parentes, f.eks. "... på strækningen fra Fredericia (Fa) til Vejle (Vj)".
Jeg har ingen grund til at fremstå bedrevidende end andre, og selvom jeg selv har arbejdet indenfor branchen i næsten 10 år, er der jo også andre herinde som kun følger med på hobbyniveau, og der er det altså ikke altid at "strækning 29" eller "... på stationerne Fa, Tl og Kd" giver særlig meget mening uden yderligere forklaring.

Nej, jeg baserer ikke mit liv på, hvor mange likes jeg får, men i dette tilfælde synes jeg, det giver et fingerpeg om, hvem folk er mest enige med, og hvilken kultur man gerne vil have.

Og jeg er glad for, at du tænker over, hvem du skriver for, så alle kan være med.


Det generelle sprogbrug
Af RBruns. 26/09-24, 15:07.
Jeg vil tillade mig at knytte en kommentar til tråden her.
Jeg er helt på linje med tråd-starter, i at man nogle gange kan være lidt lost i alle de forkortelser og intern terminologi der bruges.
Bevares. jeg har selv været mange år i Forsvaret, og jeg tænker da også, at der er en del "jernbane fag nørder ;) " der ville stå af, hvis jeg, og nogle andre med baggrund i forsvaret, begyndte at skrive i lingo.

Selvfølgeligt skal man da kunne skrive i fagsprog. Desværre--og her kommer "Elefanten i Rummet", så oplever jeg ofte-ikke så meget herinde, mest på facebook-at når nu nogle "jernbane novicer" som Jeg, spørger ind til hvad der menes, så får man en skriftlig nedgørelse á la :Hvis du ikke selv ved det, så gider JEG da i alt fald IKKE bruge tid på at forklare det for en uvidende klaptorsk som DIG, som svar.

Og det synes jeg er brand hamrende ærgerligt, når folk spørger af interesse eller nysgerrighed.

Heldigvis er mange gode til at forklare. også når jeg møder jer in real life.

Desværre er der nogle enkelte der er så ensporede, at de ikke kan svare udefrakommende ordentligt...og det skræmmer desværre mange væk igen.

Og face the reality... der er færre og færre frivillige der gider jernbane og lokomotiver som hobby, hvilket klubberne lider under... Så er de sgu da eklatant åndsvagt at være ubehøvlede eller nedladende over for nytilkommende der spørger.

Vi kan jo ikke alle være Ole af Erritsø, eller Erik Den store af Sønderjylland (Positivt ment om den begge), der jo vidst må siges at være (igen positivt ment :) ) nogle af Danmarks Grand old Men and Gods of Railroad ;) ,der både ved næsten alt om alt med jernbane, og som altid er god for en anekdote eller to ;)

Det generelle sprogbrug
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 26/09-24, 15:32.
Citat fra: RBruns Dato 26/09-24, 15:07Bevares. jeg har selv været mange år i Forsvaret, og jeg tænker da også, at der er en del "jernbane fag nørder ;) " der ville stå af, hvis jeg, og nogle andre med baggrund i forsvaret, begyndte at skrive i lingo.
Vi har et par stykker mere med samme fortid, og der ryger da vist også en intern militær forkortelse af panden en gang imellem, men de kan som regel styre sig..... :-)

Det generelle sprogbrug
Af LM94. 26/09-24, 21:10.
Citat fra: Theis Andersen Dato 25/09-24, 16:42
Citat fra: Mikkelhk Dato 25/09-24, 11:20
Citat fra: Theis Andersen Dato 25/09-24, 08:04I stedet vil jeg hellere henlede opmærksomheden på, hvor mange likes mit indlæg har fået i forhold til, hvor mange likes Per har fået på sine indlæg.
Jeg har aldrig nogensinde liket et indlæg herinde (og hvis der kan graves et like frem fra gemmerne, har det været et fejlklik på knappen). Jeg har aldrig nogensinde haft en Facebook-profil (selvom visse dele af både dette og andre fora efterhånden begynder at nærme sig), en Instagram-profil, eller en profil på nogen andre sociale medier (udover LinkedIn).
Forhåbentlig er der ingen mennesker i verden, der i dybeste alvor baserer deres succes i livet på hvor mange likes deres indlæg får.

Personligt sørger jeg altid så vidt muligt for at linke til relevante artikler/dokumenter, når jeg en sjælden gang lavet et indlæg her i forummet. Og hvis jeg flere gange i samme indlæg skal nævne en station eller strækning, sørger jeg for minimum én gang at give det fulde stationsnavn efterfulgt at forkortelsen i parentes, f.eks. "... på strækningen fra Fredericia (Fa) til Vejle (Vj)".
Jeg har ingen grund til at fremstå bedrevidende end andre, og selvom jeg selv har arbejdet indenfor branchen i næsten 10 år, er der jo også andre herinde som kun følger med på hobbyniveau, og der er det altså ikke altid at "strækning 29" eller "... på stationerne Fa, Tl og Kd" giver særlig meget mening uden yderligere forklaring.

Nej, jeg baserer ikke mit liv på, hvor mange likes jeg får, men i dette tilfælde synes jeg, det giver et fingerpeg om, hvem folk er mest enige med, og hvilken kultur man gerne vil have.

Og jeg er glad for, at du tænker over, hvem du skriver for, så alle kan være med.

Jeg mener at nu du "ikke vil ned på hans niveau", så at du tæller "likes" er at hive den ned på netop dette niveau. Det bliver folkeskolen "hvem har flest likes" mentalitet, og den skal vi MEGET gerne fra.

Når det er sagt, så er jeg enig i at selvfølgelig skal alle kunne være med, men samtidig må man også gerne tænke over at nogle af dem der har intern viden, og måske har arbejdet med fagtermer i mange år, så sidder det for dem meget naturligt at kommunikere på den måde. Et høfligt spørgsmål giver ofte et høfligt svar, hvorimod en flabet kommentar ofte afføder en flabet bemærkning tilbage.

Der findes ikke dumme spørgsmål, men der findes dumme formuleringer, og det er disse som giver problemer.

Det generelle sprogbrug
Af Kaj Aage Holdt. 20/10-24, 13:13.
Seneste redigering: 20/10-24, 13:17 af Kaj Aage Holdt
Det er en meget interessant debat der fra tid til anden dukker op.

Jeg forsøger selv at skrive tingene så flest mulig forstår det, men man kan komme til at virke lidt for indforstået engang imellem. Nogle gange så er det bare nemmere, eller ubevidst, der skrives 'Fa' eller 'Od', da det er den måde der ofte kommunikeres i andre sammenhænge. Jeg tager engang imellem mig selv i at skrive i stationsforkortelser til udenforstånde/uforstående familie eller venner.

Personligt har jeg selv i starten måtte lære tingene fra bunden og kunne hurtigt en del stationsforkortelser for at få noget ud af den information der var tilgængelig dengang i diverse fora eller netværk. Man måtte jo slå op og forsøge at tilegne sig den viden der var nødvendig for at kunne tolke budskabet.

Jeg ved ikke om det er værre for jernbaneinteresserede end for så mange andre hobbyer, der er tæt forbundet med et erhverv. Det tror jeg ikke det er, men nogle gange skal vi alle gøre en indsats for at forstå det der bliver skrevet og det ser jeg ikke som en negativ ting. At tilegne sig viden har da aldrig været en dårlig ting. Det har aldrig været lettere end i dag hvor nærmest alt kan søges frem i diverse søgemaskiner og man i løbet af 1-2-3 klik kan finde information om det meste.

Nu er jernbanen jo en niche-hobby med en masse underkategorier. Der skal jo en vis interesse og lyst til at vil følge med og tilegne sig viden inden man kaster sig over hobbyen. Om det bare er fascination af det ene eller andet er der nok 1000 forskellige variationer af. Det kan være svært at favne alle, men jeg synes også til tider det bliver lidt for 'young and fresh' når der oprettes tråde eller kommenteres i dette forum. Jeg var selv ung og dum i tog-sims forum for efterhånden mange år siden, men der er heldigvis sket en del siden. Jeg har dog desværre oplevet en lidt anden tilgang til at starte tråde og kommentarer i løbet af den seneste tid herinde der udvander forum og emnerne lidt. Det synes jeg er en skam, men man kan jo altid bare læse videre eller undgå visse tråde. Personligt synes jeg der skal være en vis form for saglighed og viden herinde. Jeg står gerne på mål for det jeg skriver og bruger mit rigtige navn. Men må gerne anstrenge sig lidt når man kommenterer eller starter en tråd. Jeg ved godt jeg er blevet en lidt sur gammel mand lidt for tidlig, men jeg synes ikke vi altid skal gå ned til laveste fællesnævner hver gang.

Theis har efterspurgt en større debat og her er så mit indlæg i denne debat. :-)

Gå op Sider: 1 [2]
DSB MO 1806

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak