Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hornbækbanen - hurtigere rejsetid med togbus?
Gå ned Sider:[1] 2
Hvorfor er rejsetiden hurtigere med togbus i øjeblikket på Hornbækbanen, end den er sædvanligvis med tog?

Har vedhæftet skærmbilleder som viser dette fra rejseplanen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Kunne f.eks. være fordi bussen dels kan udnytte behovsstandsning, dels bruger mindre tid på de- og acceleration.

Citat fra: Krabsen Dato 21/09-24, 18:33Kunne f.eks. være fordi bussen dels kan udnytte behovsstandsning, dels bruger mindre tid på de- og acceleration.

Jojo, men det er jo et vildt dårligt pitch til højrefløjen for at beholde hornbækbanen, når busser kan gøre det hurtigere, billigere, og mindre støjende, og banen i forvejen er en kæmpe underskudsforretning, direkte ihvertfald, ligesom alle andre lokalbaner også er det.

Jernbaner skal være hurtigere end biler, og billigere end fly, ellers giver de økonomisk mening og dermed mening i bred politisk forstand.


Nu er det ikke en voldsom forskel i rejsetid...

En plausibel forklaring er at strækningshastigheden pt. er 75 km/t, hvilket er 5 km/t lavere end togbussen må køre på  landvejen parallelt med toget. Denne viden gør at et tog og en bus med samme standsningsmønster har ca. samme rejsetid.

Nu bliver HHGB sporfornyet med ny sporkasse og S49 skinner, hvilket spormæssigt tillader min. 100 km/t, hvorfor det vil være dejligt hvis de samtidig sætter hastigheden op til 100 eller 120 km/t. (Nuværende Lint må køre 120 km/t og Stadlers batteritog til Østbanen og Tølløsebanen tillader 140 km/t).

Denne sporfornyelse redder også HHGB fra dumme tanker om nedlæggelse, når Lokaltog pt. bruger 1 mia. Kr. på nyt spor.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Hornbækbanen - hurtigere rejsetid med togbus?
Af larsht, København. 21/09-24, 22:01.
Der skal ikke afventes krydsninger af modkørende busser på vejen.

Og så er hastigheden for toget mellem Helsingør og Grønnehave meget lav

Mvh
Lars

Citat fra: Viktoria Skov Dato 21/09-24, 20:39Nu er det ikke en voldsom forskel i rejsetid...

En plausibel forklaring er at strækningshastigheden pt. er 75 km/t, hvilket er 5 km/t lavere end togbussen må køre på  landvejen parallelt med toget. Denne viden gør at et tog og en bus med samme standsningsmønster har ca. samme rejsetid.

Nu bliver HHGB sporfornyet med ny sporkasse og S49 skinner, hvilket spormæssigt tillader min. 100 km/t, hvorfor det vil være dejligt hvis de samtidig sætter hastigheden op til 100 eller 120 km/t. (Nuværende Lint må køre 120 km/t og Stadlers batteritog til Østbanen og Tølløsebanen tillader 140 km/t).

Denne sporfornyelse redder også HHGB fra dumme tanker om nedlæggelse, når Lokaltog pt. bruger 1 mia. Kr. på nyt spor.

Troede slet ikke at hastigheden var så lav. Østbanen bør være 140, lollands og odsherredbanen 160, og de resterende dvs. tølløse og nordsjælland, minus nærum, bør være 120.

Det kan godt være, køreplanen er hurtigere. Men har I læst bemærkningen?

"Der må forventes forsinkelser med togbussen mellem Gilleleje og Helsingør, samt med Lokaltog mellem Gilleleje og Hillerød. Bus og tog afventer hinanden i Gilleleje"

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Der er pt. lagt op til at nedbringe rejsetiden med 6 minutter i den kommende udviklingsplan.

Kigger man på togbussens køreplan er stoppene ved landevejen og ikke ved stationerne undervejs. Det er så sjovere ved nogle af stoppene end andre.

Citat fra: Ncard00 Dato 21/09-24, 22:09
Citat fra: Viktoria Skov Dato 21/09-24, 20:39Nu er det ikke en voldsom forskel i rejsetid...

En plausibel forklaring er at strækningshastigheden pt. er 75 km/t, hvilket er 5 km/t lavere end togbussen må køre på  landvejen parallelt med toget. Denne viden gør at et tog og en bus med samme standsningsmønster har ca. samme rejsetid.

Nu bliver HHGB sporfornyet med ny sporkasse og S49 skinner, hvilket spormæssigt tillader min. 100 km/t, hvorfor det vil være dejligt hvis de samtidig sætter hastigheden op til 100 eller 120 km/t. (Nuværende Lint må køre 120 km/t og Stadlers batteritog til Østbanen og Tølløsebanen tillader 140 km/t).

Denne sporfornyelse redder også HHGB fra dumme tanker om nedlæggelse, når Lokaltog pt. bruger 1 mia. Kr. på nyt spor.

Troede slet ikke at hastigheden var så lav. Østbanen bør være 140, lollands og odsherredbanen 160, og de resterende dvs. tølløse og nordsjælland, minus nærum, bør være 120.
Hvordan har du kommet frem til de "ideelle hastigheder"?

Mere eller mindre alle Lokaltogs baner (Nærumbanen undtaget) har stationsafstande mellem 3 og 5 km, hvilket tillader hhv. 140 og 160 km/t, hvorfor det ikke giver mening at begrænse Nordsjælland til 120 km/t.

Specielt Odsherredsbanen vil være meget dyr til at opgradere til 160 km/t, grundet de mange kurver der i dag begrænser til 70 hhv. 100 km/t.

Reelt vil man for samme pose penge, kunne opgradere langt længere strækning i Nordsjælland end Odsherredsbanen, da der i forvejen er rimelig ret spor, som ikke skal kurveudrettes først.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Ja, lad os da endelig komme lynhurtigt hen til krydsningsstationerne, så vi kan holde der og "fise husleje af".

Citat fra: Viktoria Skov Dato 22/09-24, 10:41
Citat fra: Ncard00 Dato 21/09-24, 22:09
Citat fra: Viktoria Skov Dato 21/09-24, 20:39Nu er det ikke en voldsom forskel i rejsetid...

En plausibel forklaring er at strækningshastigheden pt. er 75 km/t, hvilket er 5 km/t lavere end togbussen må køre på  landvejen parallelt med toget. Denne viden gør at et tog og en bus med samme standsningsmønster har ca. samme rejsetid.

Nu bliver HHGB sporfornyet med ny sporkasse og S49 skinner, hvilket spormæssigt tillader min. 100 km/t, hvorfor det vil være dejligt hvis de samtidig sætter hastigheden op til 100 eller 120 km/t. (Nuværende Lint må køre 120 km/t og Stadlers batteritog til Østbanen og Tølløsebanen tillader 140 km/t).

Denne sporfornyelse redder også HHGB fra dumme tanker om nedlæggelse, når Lokaltog pt. bruger 1 mia. Kr. på nyt spor.

Troede slet ikke at hastigheden var så lav. Østbanen bør være 140, lollands og odsherredbanen 160, og de resterende dvs. tølløse og nordsjælland, minus nærum, bør være 120.
Hvordan har du kommet frem til de "ideelle hastigheder"?

Mere eller mindre alle Lokaltogs baner (Nærumbanen undtaget) har stationsafstande mellem 3 og 5 km, hvilket tillader hhv. 140 og 160 km/t, hvorfor det ikke giver mening at begrænse Nordsjælland til 120 km/t.

Hvor meget tid sparer man, ved at hæve hastighed fra 120 til 140-160 km/h, mellem to stationer der er 3-5 km fra hinanden ?

Hvad betyder det for prisen på service-niveau (pris) på det rullende materiel ?

Det der kan give gevinst er, at have forskellig løb, med forskellige standsningsmønstre, som mellem Roskilde-Holbæk-Kalundborg. Top hastigheden betyder mindre, med kun 3-5 km mellem stationerne.

Citat fra: thomastog Dato 22/09-24, 16:00
Citat fra: Viktoria Skov Dato 22/09-24, 10:41
Citat fra: Ncard00 Dato 21/09-24, 22:09
Citat fra: Viktoria Skov Dato 21/09-24, 20:39Nu er det ikke en voldsom forskel i rejsetid...

En plausibel forklaring er at strækningshastigheden pt. er 75 km/t, hvilket er 5 km/t lavere end togbussen må køre på  landvejen parallelt med toget. Denne viden gør at et tog og en bus med samme standsningsmønster har ca. samme rejsetid.

Nu bliver HHGB sporfornyet med ny sporkasse og S49 skinner, hvilket spormæssigt tillader min. 100 km/t, hvorfor det vil være dejligt hvis de samtidig sætter hastigheden op til 100 eller 120 km/t. (Nuværende Lint må køre 120 km/t og Stadlers batteritog til Østbanen og Tølløsebanen tillader 140 km/t).

Denne sporfornyelse redder også HHGB fra dumme tanker om nedlæggelse, når Lokaltog pt. bruger 1 mia. Kr. på nyt spor.

Troede slet ikke at hastigheden var så lav. Østbanen bør være 140, lollands og odsherredbanen 160, og de resterende dvs. tølløse og nordsjælland, minus nærum, bør være 120.
Hvordan har du kommet frem til de "ideelle hastigheder"?

Mere eller mindre alle Lokaltogs baner (Nærumbanen undtaget) har stationsafstande mellem 3 og 5 km, hvilket tillader hhv. 140 og 160 km/t, hvorfor det ikke giver mening at begrænse Nordsjælland til 120 km/t.

Hvor meget tid sparer man, ved at hæve hastighed fra 120 til 140-160 km/h, mellem to stationer der er 3-5 km fra hinanden ?

Hvad betyder det for prisen på service-niveau (pris) på det rullende materiel ?

Det der kan give gevinst er, at have forskellig løb, med forskellige standsningsmønstre, som mellem Roskilde-Holbæk-Kalundborg. Top hastigheden betyder mindre, med kun 3-5 km mellem stationerne.

Med de accelerationsdata jeg har fra Øresundstog giver 5,0 km stationsafstand:
  • 80 km/t = 4,20 minutter
  • 100 km/t = 3,60 minutter
  • 120 km/t = 3,27 minutter
  • 140 km/t = 3,08 minutter
  • 160 km/t = 3,00 minutter

3,0 km afstand tillader derimod kun ca. 130 km/t med de data jeg har.

De nye batteritog kan alle i standardversionen køre 140 km/t = ingen merpris i indkøb.

En kollega havde spurgt Nah.SH i Nordtyskland om hvilken hastighed de kører med, da deres Akku Flirt kan køre 160 km/t.
Svaret var 140 km/t, da forskellen til 160 km/t giver udnødigt højt energiforbrug, men næsten ingen tidsgevinst.

Hvis krydsningsstationerne ligger optimalt, ved kvartersdrift skal der krydses hvert 7,5 minut, hvilket med 140 km/t giver ca. 10 til 11 km mellem hver anden station, så kan hastighedsgevinsten udnyttes fuldt ud.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 22/09-24, 18:13En kollega havde spurgt Nah.SH i Nordtyskland om hvilken hastighed de kører med, da deres Akku Flirt kan køre 160 km/t.
Svaret var 140 km/t, da forskellen til 160 km/t giver udnødigt højt energiforbrug, men næsten ingen tidsgevinst.

Dertil skal det siges at køreplanerne er lavet til Lint togsæt med 120 km/t og måske endda til de gamle BR 628 på nogle strækninger - i Tyskland er det især på hovedstrækningerne meget svært at ændre køreplaner, fordi de mange togsystemer er viklet ind i hinanden. Dertil selvfølgelig også de eksisterende afhængigheder af afstande mellem krydsningsstationer på enkeltsporede strækninger.

Men der er så heller ikke nogle af strækningerne hvor der køres med batteridrift i Schleswig-Holstein der tillader en hastighed på over 140 km/t alligevel. På hovedstrækningerne med 160 km/t kan der jo køres på strøm fra køreledningen.

Anders

Citat fra: Viktoria Skov Dato 22/09-24, 18:13De nye batteritog kan alle i standardversionen køre 140 km/t = ingen merpris i indkøb.

Én ting er indkøbsprisen af materiellet. Hvad er merforbruget af energi ved at accelerere til højere hastighed, og holde den?

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere
Hvad er det?
Hvad er det?

Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak