Citat fra: thomastog Dato 22/09-24, 16:00Citat fra: Viktoria Skov Dato 22/09-24, 10:41Citat fra: Ncard00 Dato 21/09-24, 22:09Citat fra: Viktoria Skov Dato 21/09-24, 20:39Nu er det ikke en voldsom forskel i rejsetid...
En plausibel forklaring er at strækningshastigheden pt. er 75 km/t, hvilket er 5 km/t lavere end togbussen må køre på landvejen parallelt med toget. Denne viden gør at et tog og en bus med samme standsningsmønster har ca. samme rejsetid.
Nu bliver HHGB sporfornyet med ny sporkasse og S49 skinner, hvilket spormæssigt tillader min. 100 km/t, hvorfor det vil være dejligt hvis de samtidig sætter hastigheden op til 100 eller 120 km/t. (Nuværende Lint må køre 120 km/t og Stadlers batteritog til Østbanen og Tølløsebanen tillader 140 km/t).
Denne sporfornyelse redder også HHGB fra dumme tanker om nedlæggelse, når Lokaltog pt. bruger 1 mia. Kr. på nyt spor.
Troede slet ikke at hastigheden var så lav. Østbanen bør være 140, lollands og odsherredbanen 160, og de resterende dvs. tølløse og nordsjælland, minus nærum, bør være 120.
Hvordan har du kommet frem til de "ideelle hastigheder"?
Mere eller mindre alle Lokaltogs baner (Nærumbanen undtaget) har stationsafstande mellem 3 og 5 km, hvilket tillader hhv. 140 og 160 km/t, hvorfor det ikke giver mening at begrænse Nordsjælland til 120 km/t.
Hvor meget tid sparer man, ved at hæve hastighed fra 120 til 140-160 km/h, mellem to stationer der er 3-5 km fra hinanden ?
Hvad betyder det for prisen på service-niveau (pris) på det rullende materiel ?
Det der kan give gevinst er, at have forskellig løb, med forskellige standsningsmønstre, som mellem Roskilde-Holbæk-Kalundborg. Top hastigheden betyder mindre, med kun 3-5 km mellem stationerne.
Med de accelerationsdata jeg har fra Øresundstog giver 5,0 km stationsafstand:
- 80 km/t = 4,20 minutter
- 100 km/t = 3,60 minutter
- 120 km/t = 3,27 minutter
- 140 km/t = 3,08 minutter
- 160 km/t = 3,00 minutter
3,0 km afstand tillader derimod kun ca. 130 km/t med de data jeg har.
De nye batteritog kan alle i standardversionen køre 140 km/t = ingen merpris i indkøb.
En kollega havde spurgt
Nah.SH i Nordtyskland om hvilken hastighed de kører med, da deres Akku Flirt kan køre 160 km/t.
Svaret var 140 km/t, da forskellen til 160 km/t giver udnødigt højt energiforbrug, men næsten ingen tidsgevinst.
Hvis krydsningsstationerne ligger optimalt, ved kvartersdrift skal der krydses hvert 7,5 minut, hvilket med 140 km/t giver ca. 10 til 11 km mellem hver anden station, så kan hastighedsgevinsten udnyttes fuldt ud.