Citat fra: Niels Munch Dato 23/09-24, 04:22Citat fra: Ncard00 Dato 22/09-24, 22:26Citat fra: Niels Munch Dato 22/09-24, 15:52Ja, lad os da endelig komme lynhurtigt hen til krydsningsstationerne, så vi kan holde der og "fise husleje af".
Højere acceleration og tophastighed ville jo give nogle andre standsningsmønstre, som man selvfølgelig skal planlægge ud fra, men bare det at man kan indhente forsinkelser er godt i sig selv.
Jeg takker ydmygst for den "kloge og dybsindige" rådgivning.
Kommentarer til flere af ovenstående indlæg:
Hastighedsforøgelser kan være rigtig interessante, hvis det kan kobles med brug af færre materiel og personaleressourcer. Eksempelvis kan en køretid på 1t 55 min København - Aarhus i teorien bruges til en "skarp vending" i Aarhus på ti min, og dermed skal der fem togsæt til at køre timedrift. Principielt kunne det godt give mening at køre stærkt nogle steder på Hornbækbanen, hvis det kunne bruges til noget...På Svendborgbanen vil det kunne give længere vendetid og dermed færre forsinkelser...
NAH.SH togene er bestilt til 140 km/t, fordi banerne går "på tværs" af fingrene fra Hamburg til Lübeck, Kiel, Flensburg og Westerland og dermed er tilslutningsforbindelserne fastlagte fra DB, så den tidsbesparelse man opnår alene ved skift til bedre acceleration er alene til mere robusthed (og evt ladetid hist og pist). Argumentet med energiforbrug er ikke anvendt i forbindelse med anskaffelsen.
Der er så mange forskelle mellem togleverandøres produkter, at man ikke for alvor kan sige, om et tog til een hastighed er bedre eller billigere end et andet. Dog er energiforbruget naturligvis højere, jo hurtigere man kører, men togets energieffektivitet kompenserer til en vis grad derfor.
En tidligere beregning (fra et tidligere liv) for strækningen København H - Nykøbing F viste eksempelvis at:
- TRAXX lok + DD vogne med 160 km/t med "tysk" afgangsprocedure kan køre turen på samme tid som et 200 km/t togsæt (TALENT 3), men med markant lavere driftsomkostninger.
- Et 230 km/t DD togsæt kan køre til Næstved på ca 32 min, og Nykøbing F på ca 52 min (frit efter hukommelsen) med UIC tillæg og lavere energiforbrug end et 200 km/t togsæt (TALENT 3)
- Timemodeltog til 230 km/t kunne køre timemodellen 18 sekunder langsommere end 250 km/t tog, men med 10% lavere energiforbrug.
/Lasse - På vej til Berlin, hvor jeg bla skal mødes med "nogen", der har bestlt et batterilokomotiv, hvor den regenerative bremse kombineret med "big data" kan forøge rækkevidden på batteripakken med op til 70%...