Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- En royal ballastvogn
En royal ballastvogn
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 20/09-24, 10:06.
Banedanmark er begyndt at montere kongekroner på deres ballastvogne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

En royal ballastvogn
Af Niels Munch. 20/09-24, 10:45.
Det er slut med det gamle logo:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Men der er stadig skinner & sveller:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Se: https://www.bane.dk/da/Om-Banedanmark/Visuel-identitet .

M.v.h.
Niels

En royal ballastvogn
Af Amanda Graven, Odense. 22/09-24, 17:47.
I mange tilfælde synes jeg at mange af de forenklinger af firmalogoer som har været en dille de sidste par år kun gør logoerne mere ensformige og mindre kedelige, men ved banedanmarks synes jeg helt klart det har haft den modsatte effekt, det nye logo har en meget mere åbenlys symbolik, er nemmere at afkode i lille størrelse (eller langt væk), og er også en smule charmerende med sammensmeltningen af kronen og skinnerne.

En royal ballastvogn
Af Mikkelhk, Lunderskov. 22/09-24, 18:33.
Jeg synes at kunne huske noget med at offentlige styrelser og myndigheder fra for nogle år siden skal have en (eventuelt stiliseret) lukket kongekrone i deres logo, for netop at indikere at der er tale om en offentlig instans. Jeg kan dog ikke lige på stående fod finde loven eller forordningen der nævner dette.
Se f.eks. Færdselsstyrelsens, Trafikstyrelsens eller Økonomistyrelsens logoer.

Hilsen Mikkel

En royal ballastvogn
Af andersj, Aalborg. 22/09-24, 20:53.
Problemet med den nye krone-regel er at logoet-ikonet i sig selv uden teksten ikke er genkendeligt i de fleste tilfælde. Trafikstyrelsen har med nød og næppe fået lov til at beholde deres eksisterende logo, fordi der allerede var en krone i det.

Men man fik da brugt en masse millioner på nye logoer til myndigheder og styrelser.

Anders

En royal ballastvogn
Af ivar. 22/09-24, 23:03.
Citat fra: andersj Dato 22/09-24, 20:53Problemet med den nye krone-regel er at logoet-ikonet i sig selv uden teksten ikke er genkendeligt i de fleste tilfælde. Trafikstyrelsen har med nød og næppe fået lov til at beholde deres eksisterende logo, fordi der allerede var en krone i det.

Men man fik da brugt en masse millioner på nye logoer til myndigheder og styrelser.

Og hvor mange er en masse? Og hvad forestiller du dig, at de er anvendt på?

En royal ballastvogn
Af andersj, Aalborg. 22/09-24, 23:53.
Citat fra: ivar Dato 22/09-24, 23:03
Citat fra: andersj Dato 22/09-24, 20:53Problemet med den nye krone-regel er at logoet-ikonet i sig selv uden teksten ikke er genkendeligt i de fleste tilfælde. Trafikstyrelsen har med nød og næppe fået lov til at beholde deres eksisterende logo, fordi der allerede var en krone i det.

Men man fik da brugt en masse millioner på nye logoer til myndigheder og styrelser.

Og hvor mange er en masse? Og hvad forestiller du dig, at de er anvendt på?

Tja, et logo designer ikke sig selv. Rigsarkivet betalte 500.000 kr. for deres nye "kongekrone-logo" og dertil kommer selve implementeringen med nye skilte på ejendomme og køretøjer, ændring af publikationer, nyt arbejdstøj til de steder det anvendes osv.
Da Skat blev splittet op i forskellige styrelser i 2017 beregnede man at det ville koste 113 årsværk at implementerer de nye logoer og styrelsesnavne på hjemmesider, dokumenter osv. = ca. 100 mio. kr. i lønninger, da 40 årsværk skulle hyres ind som konsulenter til høj løn.

Det var mange, rigtige mange, myndigheder og styrelser der fik nyt logo i 2021-22.

Man kan bare se hvor mange steder det "moderne vingehjul" stadig er at finde i DSB, selvom det er 10 år siden det blev erstattet af det nye logo. For det koster en formue at implementere sådan et logo der er plastret ud over alt i organisationen.

Anders

En royal ballastvogn
Af ivar. 23/09-24, 19:15.
Citat fra: andersj Dato 22/09-24, 23:53
Citat fra: ivar Dato 22/09-24, 23:03
Citat fra: andersj Dato 22/09-24, 20:53Problemet med den nye krone-regel er at logoet-ikonet i sig selv uden teksten ikke er genkendeligt i de fleste tilfælde. Trafikstyrelsen har med nød og næppe fået lov til at beholde deres eksisterende logo, fordi der allerede var en krone i det.

Men man fik da brugt en masse millioner på nye logoer til myndigheder og styrelser.

Og hvor mange er en masse? Og hvad forestiller du dig, at de er anvendt på?

Tja, et logo designer ikke sig selv. Rigsarkivet betalte 500.000 kr. for deres nye "kongekrone-logo" og dertil kommer selve implementeringen med nye skilte på ejendomme og køretøjer, ændring af publikationer, nyt arbejdstøj til de steder det anvendes osv.
Da Skat blev splittet op i forskellige styrelser i 2017 beregnede man at det ville koste 113 årsværk at implementerer de nye logoer og styrelsesnavne på hjemmesider, dokumenter osv. = ca. 100 mio. kr. i lønninger, da 40 årsværk skulle hyres ind som konsulenter til høj løn.

Det var mange, rigtige mange, myndigheder og styrelser der fik nyt logo i 2021-22.

Man kan bare se hvor mange steder det "moderne vingehjul" stadig er at finde i DSB, selvom det er 10 år siden det blev erstattet af det nye logo. For det koster en formue at implementere sådan et logo der er plastret ud over alt i organisationen.

Men du ved det reelt ikke - så er det jo en gratis omgang.

En royal ballastvogn
Af mss. 23/09-24, 21:35.
Det var da et ignorant svar Ivar. Anders kommer med udmærkede eksempler på hvad den slags koster. Det er meget dyrt at skifte et logo. Den slags har pressen også beskæftiget sig med ind imellem. Så øjnene op, og ud i verden.


En royal ballastvogn
Af milo. 28/09-24, 14:12.
I stedet for ar ændre diverse logoer rundt omkring, skulle men i stedet få rettet op på tingene til gavn for brugerne. Men der sidder nogle "kloge hoveder" der i egen fantasi ved bedre - i hvert fald ud i egen opfattelse.

milo 

En royal ballastvogn
Af Losna. 1/10-24, 15:30.
Jeg ser mere kronerne som et symbol på en bevægelse væk fra, at privatisering var idel lykke.
Symbol på stolthed over staten.
Tiderne skifter - som altid.

En royal ballastvogn
Af banemanden. 1/10-24, 18:05.
Det er sgu billige point bare at sige "Baaaah behold det gamle, fokusér på noget der er vigtigere". Hvis man følger bare en anelse med i hvordan den danske jernbane udvikler sig i disse år, så må man i den grad sige, at de er i gang med ting der er til gavn for brugeren. Elektrificering, nye baner, moderne digital togdrift og en renovering af skinnenettet som aldrig har været større og mere omfattende. Det er altså noget fis at slynge ud, at man bare lader tingene sejle og stå til. Man kan synes om projekterne hvad man vil, men det er indiskutabelt, at der sker en gigantisk modernisering. Uanset tempoet.

Der er rigtig mange ting der kendetegner, at en virksomhed er på vej i en bestemt retning og der kan logoet virkelig gøre meget. I dette tilfælde slår det fast, at det her tilhører kongeriget. Er der noget, som danskere er mere stolt end den danske krone og dannebrog?

Banedanmark, som jo ER en styrelse, kan ikke fise rundt i det offentlige og ligne noget i orange og grå, som de fik som logo for 21 år siden. Hvilket i øvrigt var et sporskifte. Det siger intet om, at det er statsligt og, i dag, intet om, hvad de laver. De styrer sporskifterne - men det er jo ikke deres vare.

Ting ændrer sig og det koster. Banedanmark har ikke historik for at skifte logo ret tit, det har DSB i øvrigt heller ikke.
I mit 40 årige liv har DSB skiftet logo 2 gange. Første gang i 98 til Via skriften og det moderne vingehjul og for 10 år siden, til deres anerkendelse af s-tog som en MEGET stor del af DSB. Et logo, som på alle tænkelige måder, er pisse genialt og som vækker lige så meget genklang og genkendelse hos folk fordi det matcher de eksisterende stationsskilte som man bruger på S-banen, og som genkendes lige så meget som vingehjulet gjorde i gamle dage (Man skulle i øvrigt være fra før 1973 for at forstå, hvad det logo egentlig var).



Gå op Sider:[1]

Lokomotivfabrikker

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak