Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- K25 - øget frekvens
Gå ned Sider:[1] 2
K25 - øget frekvens
Af Ncard00. 16/09-24, 12:10.
Er der nogen som ved, om der, på nogle linjer/strækninger, kommer øget frekvens i dagtimerne på hverdage i K25 køreplanen?

Fx har frekvensen været virkelig dårlig imellem København H og Roskilde i K24.

K25 - øget frekvens
Af Mads. 16/09-24, 12:47.
Seneste redigering: 16/09-24, 12:50 af Mads
Citat fra: Ncard00 Dato 16/09-24, 12:10Er der nogen som ved, om der, på nogle linjer/strækninger, kommer øget frekvens i dagtimerne på hverdage i K25 køreplanen?

Fx har frekvensen været virkelig dårlig imellem København H og Roskilde i K24.

Hvad er en "dårlig frekvens"? i det her tilfælde?
Edit: Ifølge Rejseplanen kører der 5 tog fra København H til Roskilde mellem 12.00 og 13.00 i dag. Og det samme i den anden retning.

K25 - øget frekvens
Af mgameing123. 16/09-24, 13:49.
Citat fra: Mads Dato 16/09-24, 12:47
Citat fra: Ncard00 Dato 16/09-24, 12:10Er der nogen som ved, om der, på nogle linjer/strækninger, kommer øget frekvens i dagtimerne på hverdage i K25 køreplanen?

Fx har frekvensen været virkelig dårlig imellem København H og Roskilde i K24.

Hvad er en "dårlig frekvens"? i det her tilfælde?
Edit: Ifølge Rejseplanen kører der 5 tog fra København H til Roskilde mellem 12.00 og 13.00 i dag. Og det samme i den anden retning.
Der var nok flere tog i K19 end i K24?

K25 - øget frekvens
Af Mads. 16/09-24, 14:43.
Citat fra: mgameing123 Dato 16/09-24, 13:49
Citat fra: Mads Dato 16/09-24, 12:47
Citat fra: Ncard00 Dato 16/09-24, 12:10Er der nogen som ved, om der, på nogle linjer/strækninger, kommer øget frekvens i dagtimerne på hverdage i K25 køreplanen?

Fx har frekvensen været virkelig dårlig imellem København H og Roskilde i K24.

Hvad er en "dårlig frekvens"? i det her tilfælde?
Edit: Ifølge Rejseplanen kører der 5 tog fra København H til Roskilde mellem 12.00 og 13.00 i dag. Og det samme i den anden retning.
Der var nok flere tog i K19 end i K24?

Helt sikkert. Og tak for det. Det er der rigtig mange der har glæde af.

K25 - øget frekvens
Af Ncard00. 16/09-24, 19:43.
Citat fra: Mads Dato 16/09-24, 12:47
Citat fra: Ncard00 Dato 16/09-24, 12:10Er der nogen som ved, om der, på nogle linjer/strækninger, kommer øget frekvens i dagtimerne på hverdage i K25 køreplanen?

Fx har frekvensen været virkelig dårlig imellem København H og Roskilde i K24.

Hvad er en "dårlig frekvens"? i det her tilfælde?
Edit: Ifølge Rejseplanen kører der 5 tog fra København H til Roskilde mellem 12.00 og 13.00 i dag. Og det samme i den anden retning.

Ihvertfald "dårligere" med disse 5 afgange, end der tidligere har været, og i de 20 minutter imellem minuttal 09 og 29 kører der ingen tog, i retning mod Roskilde, hvilket er lang tid på denne travle strækning. Det skyldes jo mangel på materiel, hvilket umuliggør de korte løb fra København H til Roskilde, eller Østerport Slagelse regionaltog via Roskilde.

Kan godt være at rejsetiden er længere med S tog fra København H til Roskilde, men frekvensen er i det mindste bedre, især for dem der tager S toget fra mellem Danshøj og Taastrup.

K25 - øget frekvens
Af Ncard00. 16/09-24, 19:46.
Citat fra: mgameing123 Dato 16/09-24, 13:49
Citat fra: Mads Dato 16/09-24, 12:47
Citat fra: Ncard00 Dato 16/09-24, 12:10Er der nogen som ved, om der, på nogle linjer/strækninger, kommer øget frekvens i dagtimerne på hverdage i K25 køreplanen?

Fx har frekvensen været virkelig dårlig imellem København H og Roskilde i K24.

Hvad er en "dårlig frekvens"? i det her tilfælde?
Edit: Ifølge Rejseplanen kører der 5 tog fra København H til Roskilde mellem 12.00 og 13.00 i dag. Og det samme i den anden retning.
Der var nok flere tog i K19 end i K24?

Ja, det var der bestemt, og den nuværende dårligere frekvens skyldes mangel på materiel, en presset hovedbanegård, flaskehalsen med kun 120km/t ved Glostrup, langsomme dieseltog, og manglende ERTMS. Så stadigvæk så mange mulige forbedringer på danmarks første/ældste jernbanestrækning. Så måske vi skulle starte her, i stedet for hele tiden at bygge nyt, men også se at få godstogene til at køre på Ringstedbanen igen, hvor kapaciteten er bedre.

K25 - øget frekvens
Af steenth. 18/09-24, 02:03.
Citat fra: Mads Dato 16/09-24, 12:47
Citat fra: Ncard00 Dato 16/09-24, 12:10Er der nogen som ved, om der, på nogle linjer/strækninger, kommer øget frekvens i dagtimerne på hverdage i K25 køreplanen?

Fx har frekvensen været virkelig dårlig imellem København H og Roskilde i K24.

Hvad er en "dårlig frekvens"? i det her tilfælde?
Edit: Ifølge Rejseplanen kører der 5 tog fra København H til Roskilde mellem 12.00 og 13.00 i dag. Og det samme i den anden retning.
Der blev fjerne 2 i timen i K24 i forhold til K23. Det fortsætter i K25. Det er mærkbart i myldretiden, hvor mange flere tog har stående passager. Specielt tog til Holbæk, kan efterlade passager på perronen.

K25 - øget frekvens
Af Thomas Larsen. 18/09-24, 12:23.
Her må det vel hjælpe lidt, når dobbeltdækkerne tager over.

K25 - øget frekvens
Af Ncard00. 18/09-24, 13:17.
Citat fra: Thomas Larsen Dato 18/09-24, 12:23Her må det vel hjælpe lidt, når dobbeltdækkerne tager over.

Ja, men det vil ikke hjælpe på frekvensen imellem København H og Roskilde at der kommer DD-vogne til Holbæk, kun på rettidigheden og færre aflysninger, fordi Vectron + DD vogne er langt mere stabilt end IC4, og har hurtigere acceleration end både IC3 og IC4. Men IC3 og IC4 kan jo stadigvæk godt komme til at skulle køre til Holbæk, samt IR4, ligesom på kystbanen, eller lufthavn slagelse toget, hvor alle toptyper kan bruges.

Er personligt ligeglad med hvor proppede togene er, fordi jeg alligevel altid kører på DSB 1 klasse i RE togene, vil blot gerne have en frekvens, som er hyppig nok til, at man ikke behøver at kigge på en køreplan, og/eller med faste minuttal, ligesom S-togene.

K25 - øget frekvens
Af Niels Munch. 18/09-24, 13:26.
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 13:17Er personligt ligeglad med hvor proppede togene er, fordi jeg alligevel altid kører på DSB 1 klasse i RE togene,

Bob, bob .....

Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 13:17vil blot gerne have en frekvens, som er hyppig nok til, at man ikke behøver at kigge på en køreplan, og/eller med faste minuttal, ligesom S-togene.

Behøver du at kigge i køreplanen, hvis der er 5 tog/time?

K25 - øget frekvens
Af Ncard00. 18/09-24, 14:21.
Citat fra: Niels Munch Dato 18/09-24, 13:26
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 13:17Er personligt ligeglad med hvor proppede togene er, fordi jeg alligevel altid kører på DSB 1 klasse i RE togene,

Bob, bob .....

Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 13:17vil blot gerne have en frekvens, som er hyppig nok til, at man ikke behøver at kigge på en køreplan, og/eller med faste minuttal, ligesom S-togene.

Behøver du at kigge i køreplanen, hvis der er 5 tog/time?

Ja, fordi togene kører ikke hvert 12. minut, der er nogle gange op til 20 minutter imellem, for ikke at tale om forsinkelser, og det gør forskellen på om jeg kan møde til tiden, skal tage et S tog tidligere til Kæbenhavn H, og/eller skal tidligere afsted, og dermed skal tidligere op om morgenen. Frekvens er så overset, i forhold til hvor vigtigt det er, især når rejsen involverer et eller flere skift, og fordi det gør forsinkelser mindre betydelige. Metro bør være hvert. 3 minut, letbaner hvert. 5, S tog og store/travle buslinjer hvert 7,5 minut, og ellers skal alt andet kører så ofte som det giver mening, og ellers minimum hver halve time, medmindre det er nattog eller busser.

Det er den klassiske hønen eller ægget. Jo bedre service, jo flere passagerer, i de fleste tilfælde.

K25 - øget frekvens
Af Krabsen. 18/09-24, 15:34.
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 14:21...Metro bør være hvert. 3 minut, letbaner hvert. 5, S tog og store/travle buslinjer hvert 7,5 minut, og ellers skal alt andet kører så ofte som det giver mening, og ellers minimum hver halve time, medmindre det er nattog eller busser.
Alt skal vel køre så ofte som det giver mening - uanset navn, transportform og andet... 
At eks. køre en metro eller letbane hvert 3. minut, hvis hvert 5. dækker passagerbehovet vil være spild af skattekroner...

K25 - øget frekvens
Af Ncard00. 18/09-24, 15:43.
Citat fra: Krabsen Dato 18/09-24, 15:34
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 14:21...Metro bør være hvert. 3 minut, letbaner hvert. 5, S tog og store/travle buslinjer hvert 7,5 minut, og ellers skal alt andet kører så ofte som det giver mening, og ellers minimum hver halve time, medmindre det er nattog eller busser.
Alt skal vel køre så ofte som det giver mening - uanset navn, transportform og andet... 
At eks. køre en metro eller letbane hvert 3. minut, hvis hvert 5. dækker passagerbehovet vil være spild af skattekroner...

Medmindre det er linje 5C i København, som, hvis den blev opgraderet til letbane, skulle bruges som aflastning af/supllement til M1 og M2 metroen, hvorfor denne vil give mening at give 3 minutters drift.

Men alle togstationer bør som minimum have 2 tog i timen i hver retning, og fx Østbanen Roskilde til Køge, her ville kvartersdrift give mening, når dobbeltsporet imellem Køge og Køge Nord kommer, fordi her er der ofte mange med toget. Man kunne også sætte 2 tog sammen, men efter min mening er frekvens vigtigere og bedre end kapacitet, igen, medmindre det er 5C hvor frekvensen næste ikke kan blive højere, men kapaciteten og rettidigheden kan godt.

K25 - øget frekvens
Af mgameing123. 18/09-24, 15:53.
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 15:43
Citat fra: Krabsen Dato 18/09-24, 15:34
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 14:21...Metro bør være hvert. 3 minut, letbaner hvert. 5, S tog og store/travle buslinjer hvert 7,5 minut, og ellers skal alt andet kører så ofte som det giver mening, og ellers minimum hver halve time, medmindre det er nattog eller busser.
Alt skal vel køre så ofte som det giver mening - uanset navn, transportform og andet... 
At eks. køre en metro eller letbane hvert 3. minut, hvis hvert 5. dækker passagerbehovet vil være spild af skattekroner...

Medmindre det er linje 5C i København, som, hvis den blev opgraderet til letbane, skulle bruges som aflastning af/supllement til M1 og M2 metroen, hvorfor denne vil give mening at give 3 minutters drift.

Men alle togstationer bør som minimum have 2 tog i timen i hver retning, og fx Østbanen Roskilde til Køge, her ville kvartersdrift give mening, når dobbeltsporet imellem Køge og Køge Nord kommer, fordi her er der ofte mange med toget. Man kunne også sætte 2 tog sammen, men efter min mening er frekvens vigtigere og bedre end kapacitet, igen, medmindre det er 5C hvor frekvensen næste ikke kan blive højere, men kapaciteten og rettidigheden kan godt.
Der nogen undtagelser ligesom Vestbanen og Lemvigbanen. De har ikke særlig mange passager selvom der køre ingen bus til de byer de betjener.

K25 - øget frekvens
Af mgameing123. 18/09-24, 15:55.
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 15:43
Citat fra: Krabsen Dato 18/09-24, 15:34
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 14:21...Metro bør være hvert. 3 minut, letbaner hvert. 5, S tog og store/travle buslinjer hvert 7,5 minut, og ellers skal alt andet kører så ofte som det giver mening, og ellers minimum hver halve time, medmindre det er nattog eller busser.
Alt skal vel køre så ofte som det giver mening - uanset navn, transportform og andet... 
At eks. køre en metro eller letbane hvert 3. minut, hvis hvert 5. dækker passagerbehovet vil være spild af skattekroner...

Medmindre det er linje 5C i København, som, hvis den blev opgraderet til letbane, skulle bruges som aflastning af/supllement til M1 og M2 metroen, hvorfor denne vil give mening at give 3 minutters drift.

Men alle togstationer bør som minimum have 2 tog i timen i hver retning, og fx Østbanen Roskilde til Køge, her ville kvartersdrift give mening, når dobbeltsporet imellem Køge og Køge Nord kommer, fordi her er der ofte mange med toget. Man kunne også sætte 2 tog sammen, men efter min mening er frekvens vigtigere og bedre end kapacitet, igen, medmindre det er 5C hvor frekvensen næste ikke kan blive højere, men kapaciteten og rettidigheden kan godt.
Dog til gengæld så mener jeg at Herning - Vejle køre med halvtimesdrift i myldretiden og måske udenfor myldretiden men jeg kan ikke at der vil komme særlig mange kunder og der skal være plads til godstog.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak