Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Farumbanens forlængelse til Hillerød
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 5
Farumbanens forlængelse til Hillerød
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 13/09-24, 16:37.
Citat fra: Brussen Dato 13/09-24, 15:36Nu skydes idefasehøringen i gang: https://byensejendom.dk/article/borgermode-om-s-tog-fra-farum-til-hillerod-40850

Er der nogen, der kan fremtrylle en tegning af, hvordan den gamle jernbane med den flyttede Farum station og den nye jernbane nord ud ad Farum skal forløbe?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/09-24, 16:37Er der nogen, der kan fremtrylle en tegning af, hvordan den gamle jernbane med den flyttede Farum station og den nye jernbane nord ud ad Farum skal forløbe?

Kære Thomas,

Den nuværende Farum Station ligger dér, hvor den gamle lå; men, som det kan ses på *KRAK*, er det videre forløb i retning Slangerup bebygget "på kryds & tværs".

Se om projektet her: https://www.bane.dk/farum-hillerod .
Kilde: https://www.alleroed.dk/kommunen/presse-og-kommunikation/forlaengelse-af-farumbanen-hoering-og-borgermoede .

Bedste hilsener
Niels

Citat fra: Brussen Dato 13/09-24, 15:36Nu skydes idefasehøringen i gang: https://byensejendom.dk/article/borgermode-om-s-tog-fra-farum-til-hillerod-40850
Jeg synes forslaget til linjeføringen er alt for dårligt. Den er måske lidt for direkte. Selvfølgelig er det godt at en jernbane køre den mest direkte rute men det vil være bedre hvis den betjent Lillerød Station eller måske gå via Vassingrøde og Uggeløse. Så kan man give disse byer god adgang til jernbanen.

Farumbanens forlængelse til Hillerød
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 13/09-24, 18:59.
Jeg forstår stadig ikke ideen i den linieføring.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/09-24, 18:59Jeg forstår stadig ikke ideen i den linieføring.
Det til at gøre det så billigt som overhovedet muligt fordi regeringen behøvst ikke at købe så meget land men ja det giver intet mening.

Citat fra: mgameing123 Dato 13/09-24, 19:25
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/09-24, 18:59Jeg forstår stadig ikke ideen i den linieføring.
Det til at gøre det så billigt som overhovedet muligt fordi regeringen behøvst ikke at købe så meget land men ja det giver intet mening.
Jeg tror Viktorias baneforslag Roskilde - Hillerød har gjort dem nervøs. Formålet i sidste ende er ved at tilstoppe Hillerød sydlige hjørne med en ny bane at stoppe en eventuel HH-forbindelse gennem hvilken Svensken kunne trænge ind på DSBs eget område (Helsingborg - Helsingør - Hillerød - Roskilde - Tyskland/Jylland).
Kort sagt Sjællandske Midtbane igen.

Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 20:42
Citat fra: mgameing123 Dato 13/09-24, 19:25
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/09-24, 18:59Jeg forstår stadig ikke ideen i den linieføring.
Det til at gøre det så billigt som overhovedet muligt fordi regeringen behøvst ikke at købe så meget land men ja det giver intet mening.
Jeg tror Viktorias baneforslag Roskilde - Hillerød har gjort dem nervøs. Formålet i sidste ende er ved at tilstoppe Hillerød sydlige hjørne med en ny bane at stoppe en eventuel HH-forbindelse gennem hvilken Svensken kunne trænge ind på DSBs eget område (Helsingborg - Helsingør - Hillerød - Roskilde - Tyskland/Jylland).
Kort sagt Sjællandske Midtbane igen.

Jeg tror ikke det har noget med det at gøre. Tror det er mere at gøre med den nye sygehus og at fylde et missing link.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/09-24, 16:37
Citat fra: Brussen Dato 13/09-24, 15:36Nu skydes idefasehøringen i gang: https://byensejendom.dk/article/borgermode-om-s-tog-fra-farum-til-hillerod-40850

Er der nogen, der kan fremtrylle en tegning af, hvordan den gamle jernbane med den flyttede Farum station og den nye jernbane nord ud ad Farum skal forløbe?

Det nye forslag følger mit gamle forslag nord ud af Farum.
Se her

Farumbanens forlængelse til Hillerød
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 13/09-24, 21:14.
Citat fra: mgameing123 Dato 13/09-24, 20:51
Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 20:42
Citat fra: mgameing123 Dato 13/09-24, 19:25
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/09-24, 18:59Jeg forstår stadig ikke ideen i den linieføring.
Det til at gøre det så billigt som overhovedet muligt fordi regeringen behøvst ikke at købe så meget land men ja det giver intet mening.
Jeg tror Viktorias baneforslag Roskilde - Hillerød har gjort dem nervøs. Formålet i sidste ende er ved at tilstoppe Hillerød sydlige hjørne med en ny bane at stoppe en eventuel HH-forbindelse gennem hvilken Svensken kunne trænge ind på DSBs eget område (Helsingborg - Helsingør - Hillerød - Roskilde - Tyskland/Jylland).
Kort sagt Sjællandske Midtbane igen.

Jeg tror ikke det har noget med det at gøre. Tror det er mere at gøre med den nye sygehus og at fylde et missing link.
Skal Farum og omegn ikke til Herlev?

Citat fra: mgameing123 Dato 13/09-24, 20:51
Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 20:42
Citat fra: mgameing123 Dato 13/09-24, 19:25
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/09-24, 18:59Jeg forstår stadig ikke ideen i den linieføring.
Det til at gøre det så billigt som overhovedet muligt fordi regeringen behøvst ikke at købe så meget land men ja det giver intet mening.
Jeg tror Viktorias baneforslag Roskilde - Hillerød har gjort dem nervøs. Formålet i sidste ende er ved at tilstoppe Hillerød sydlige hjørne med en ny bane at stoppe en eventuel HH-forbindelse gennem hvilken Svensken kunne trænge ind på DSBs eget område (Helsingborg - Helsingør - Hillerød - Roskilde - Tyskland/Jylland).
Kort sagt Sjællandske Midtbane igen.

Jeg tror ikke det har noget med det at gøre. Tror det er mere at gøre med den nye sygehus og at fylde et missing link.
Og så er der Kystbanen som partout skal gøres fjernbaneukompatibel. På et eller andet tidspunkt burde Folketinget eller andre ikke-bane myndigheder interessere sig for sammenhængen i Øresundsområdet.

Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 21:38
Citat fra: mgameing123 Dato 13/09-24, 20:51
Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 20:42
Citat fra: mgameing123 Dato 13/09-24, 19:25
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/09-24, 18:59Jeg forstår stadig ikke ideen i den linieføring.
Det til at gøre det så billigt som overhovedet muligt fordi regeringen behøvst ikke at købe så meget land men ja det giver intet mening.
Jeg tror Viktorias baneforslag Roskilde - Hillerød har gjort dem nervøs. Formålet i sidste ende er ved at tilstoppe Hillerød sydlige hjørne med en ny bane at stoppe en eventuel HH-forbindelse gennem hvilken Svensken kunne trænge ind på DSBs eget område (Helsingborg - Helsingør - Hillerød - Roskilde - Tyskland/Jylland).
Kort sagt Sjællandske Midtbane igen.

Jeg tror ikke det har noget med det at gøre. Tror det er mere at gøre med den nye sygehus og at fylde et missing link.
Og så er der Kystbanen som partout skal gøres fjernbaneukompatibel. På et eller andet tidspunkt burde Folketinget eller andre ikke-bane myndigheder interessere sig for sammenhængen i Øresundsområdet.

S tog på Kystbanen vil være fint nok så længe de kan stadig køre andre tog så godstog og lyntog kan bruge en HH forbindelse.

Citat fra: mgameing123 Dato 13/09-24, 22:44
Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 21:38
Citat fra: mgameing123 Dato 13/09-24, 20:51
Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 20:42
Citat fra: mgameing123 Dato 13/09-24, 19:25
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/09-24, 18:59Jeg forstår stadig ikke ideen i den linieføring.
Det til at gøre det så billigt som overhovedet muligt fordi regeringen behøvst ikke at købe så meget land men ja det giver intet mening.
Jeg tror Viktorias baneforslag Roskilde - Hillerød har gjort dem nervøs. Formålet i sidste ende er ved at tilstoppe Hillerød sydlige hjørne med en ny bane at stoppe en eventuel HH-forbindelse gennem hvilken Svensken kunne trænge ind på DSBs eget område (Helsingborg - Helsingør - Hillerød - Roskilde - Tyskland/Jylland).
Kort sagt Sjællandske Midtbane igen.

Jeg tror ikke det har noget med det at gøre. Tror det er mere at gøre med den nye sygehus og at fylde et missing link.
Og så er der Kystbanen som partout skal gøres fjernbaneukompatibel. På et eller andet tidspunkt burde Folketinget eller andre ikke-bane myndigheder interessere sig for sammenhængen i Øresundsområdet.

S tog på Kystbanen vil være fint nok så længe de kan stadig køre andre tog så godstog og lyntog kan bruge en HH forbindelse.

Det kan der ikke, så der røg den ide   ;D


Farumbanens forlængelse til Hillerød
Af UTJ. 14/09-24, 07:48.
Seneste redigering: 14/09-24, 07:56 af UTJ
Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 21:38Og så er der Kystbanen som partout skal gøres fjernbaneukompatibel. På et eller andet tidspunkt burde Folketinget eller andre ikke-bane myndigheder interessere sig for sammenhængen i Øresundsområdet.


Absolut. Problemet er at det på dansk side er politisk opportunt ikke at skabe kompatibilitet i Øresundsregionen.

PS: for lige at bringe Hareskovbanen ind i diskussionen igen, er det jo en borgmesteridé fra Allerød. Det kan løse noget med Lynge og de dele som blev baneløse efter Farum-Slangerup mistede banen i 1954, men løse en trafikeringsopgave på det længere stræk er det no-go. Den oprindelige idé var blot at forlænge fra Farum til Høvente, men så opdagede nogle sjovt nok af forsvarets øvelsesområde er fredet aresl mv, og derefter idéen omlagt til sydehuset i Hillerød, for at holde idéen kørende. Køretiden på Hareskovbanen kan aldrig konkurrere med Nordbanen. Men det er en våd drøm at fjerne arealreservationerne til Transportkorridoren og dermed åbne et stort landområde for et gråt landskab af Lind og Risør til nye skatteydere i et provenupositivt segment af befolkningen (ofte glemmer politikerne at det er deres allerede bosatte vælgere som betaler for følgeinvesteringerne i institutioner, men det er jo ligemeget i det populistiske set-up).

Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 20:42Jeg tror Viktorias baneforslag Roskilde - Hillerød har gjort dem nervøs. Formålet i sidste ende er ved at tilstoppe Hillerød sydlige hjørne med en ny bane at stoppe en eventuel HH-forbindelse gennem hvilken Svensken kunne trænge ind på DSBs eget område (Helsingborg - Helsingør - Hillerød - Roskilde - Tyskland/Jylland).
Kort sagt Sjællandske Midtbane igen.

Fjern lige sølvpapirshatten...

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 5
Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak