Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/09-24, 08:27Citat fra: tgsen Dato 15/09-24, 11:36Citat fra: Gustav Hansen Dato 14/09-24, 19:17Citat fra: tgsen Dato 14/09-24, 11:05Citat fra: Thomas123 Dato 14/09-24, 08:03Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 20:42Jeg tror Viktorias baneforslag Roskilde - Hillerød har gjort dem nervøs. Formålet i sidste ende er ved at tilstoppe Hillerød sydlige hjørne med en ny bane at stoppe en eventuel HH-forbindelse gennem hvilken Svensken kunne trænge ind på DSBs eget område (Helsingborg - Helsingør - Hillerød - Roskilde - Tyskland/Jylland).
Kort sagt Sjællandske Midtbane igen.
Fjern lige sølvpapirshatten...
Jeg prøver at finde en fælles forklaring på alle de mystiske kræfter der tager initiativet hver gang der foreslås en bane uden om København til Sverige.
Har du selv en forklaring?
Selv om selvfølgelig man kan have sine betænkeligheder nu, givet befolkningsudviklingen på den anden side Sundet.
Forklaringen er at en HH eller anden forbindelse til Sverige vil koste en hel masse penge og hovedsageligt være til fordel for svenskerne, som gerne vil have alle de dejlige skatteydere der arbejder i København boende ovre hos dem. Den danske stat er forståeligt nok ikke interesseret i at bruge en masse penge på at gøre det attraktivt ikke at flytte hertil. Derfor skal staten have nogle andre gode årsager til at bygge sådan en forbindelse.
Hvad DSB går og synes tror jeg egentlig de er fuldstændig ligeglade med.
Hvilken del af det danske statsapparat mener du er fjendtligt indstillet over for en HH-forbindelse og modarbejder den? Jeg har selv kun set afvisninger fra folk som udtaler sig i jernbanespørgsmål på en sådan måde så man kunne tro de beskæftigede sig med dem til daglig.
Taget i betragtning at Svenskerne har lavet en masse undersøgelser af en HH eller anden forbindelse mens den Danske stat, hverken fra embedsværkets side eller politisk, har foretaget sig noget som helst, så vil jeg antage at de skyldes at man ikke er synderligt interesseret. Det tætteste man kommer er at Københavns kommune har talt lidt om Metro til Malmø, hvilket ikke ligefrem kan sammenlignes.
For mig at se er det åbenlyst at interessen for Øresundsregionen primært ligger hos svenskerne.
For dem er det en mulighed for at løfte det sløve sydsverige, og tjene lidt penge på det via København. For Danmark er det en underskudsforretning.
De glade Øresundsregion-dage er forlængst ovre. Man har i Danmark erkendt, at investeringerne primært ender med at folk bor, betaler deres skat og handler i Sverige imens de kun arbejder i Danmark.
En fast H-H forbindelse og en Øresundsmetro vil øge denne skævvridning, så de vil være penge ud af vinduet for Danmark...
I stedet har man for længst flyttet fokus til at bygge flere boliger i København, så flere folk bor og arbejder i København.
Øresundsbroen er naturligvis vigtig som aldrig før, primært pga. godstransporten er den en god forretning.