Citat fra: tgsen Dato 17/09-24, 15:16Citat fra: Thomas123 Dato 15/09-24, 22:02Citat fra: tgsen Dato 15/09-24, 11:29I linket i trådstarterindlægget kaldes forslaget en forlængelse af S-banen til Farum. Dvs. det er en S-bane (må jeg forstå det som). Frederiksværkbanen er ikke en S-bane. Derfor tror jeg du tager fejl i din antagelse at den foreslåede bane og Frederiksværkbanen kan dele indførsel til Hillerød.
Hvorfor bringer du så Ring 6/5 ind i det her, en bane udenom København, og snakker om en tilstoppet Hillerød station?
Fordi en Ring 6/5 bane skal ind på Hillerød station. En Farum - Hillerød bane vil enten være på et nyt sporpar Faurholm - Hillerød (Roskilde - Hillerød vil så betyde ekstra et eller to spor Faurholm - Hillerød), eller skulle flettes ind i Nordbanen syd for Faurholm (to 10-min. interval strækninger sammenflettet giver operationelle besvær).
6 spor Faurholm - Hillerød? Det kalder jeg trængsel.
CitatS-tog og Lokaltog kan ikke køre på samme infrastruktur fra 2030'erne, men det er heller ikke min pointe i ovenstående post.
Næh, og derfor bliver der mange spor sydfra ind i Hillerød. og det giver trængsel. Hvad var egentlig din pointe?
Forslaget om Roskilde - Hillerød bygger på at den anlægges med Lokaltog A/S som infrastrukturforvalter og operatør, hvorfor at den kobles på HFHJ i Nørre Herlev, og deles med HFHJ om sporene mellem Nørre Herlev og Hillerød. Dette kan lade sig gøre, fordi infrastrukturen og togmateriel på HFHJ og Ro-Hi er ens.
En Farum - Hillerød bane, er naturligvis bygget som S-bane, da alt andet vil være rablende vanvittigt med togskifte i Farum.
Derfor er det ikke oplagt for Farumbanen at benytte HFHJ's spor til Hillerød, da dels er der ikke køreledninger, dels er perronerne for lave, at HFHJ ikke har driftmæssig sporforbindelse til S-baneperronerne i Hillerød og at der køres efter SR1975 på HFHJ mod ORF på Farumbanen.
Det vil derfor kun give mening at en forlængelse af Farumbanen får egne spor frem tilet sted mellem Allerød og Favrholm, hvor der med en enkeltsporet bro kan etableres niveaufri udfletning fra Nordbanen.